Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vierkante bochten

Gebruikersavatar
Ephraim
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mar 2015 21:31

Gebruikersavatar Ephraim 22 sep 2021 21:21

Ik heb geen idee of dit al besproken is, maar ik rijd op een Bottecchia Aerospace met Miche Revox carbon DX wielen met 28 mm banden.
Ging prima.
Ging, want er zat speling op de achternaaf. Deze ben ik nu aan het vervangen/maken, alleen onderdelen zijn niet of nauwelijks te krijgen. Dus duurt ff.
Dus in de tussentijd een (reserve) setje Fulcrum Racing 4 (Alu) DB aangeschaft, tevens met 28 mm banden. Sinds ik die rijd kom ik "vierkant" door de bochten.
De fiets wil eigenlijk rechtdoor en niet de bocht om. Ook kan ik niet met losse handen fietsen zonder instabiel te worden.
Voor de pietlutten; nee ik moet niet met losse handen fietsen. Het is ook meer het voorbeeld als mijn wens.
Iemand een idee hoe dit kan? De velgbreedte bij de MIche is 17 mm, die bij de Fulcrum 19 mm (inside). Het zijn nieuwe banden, dus niet 'vlak' afgesleten.
Ik hoor het wel!
Life behind bars :winkthumb:

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 sep 2021 21:40

Wat bedoel je precies met vierkante bochten?
Is de velgbedbreedte van de wielen hetzelfde?
Zijn het dezelfde banden?

Gebruikersavatar
Ephraim
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mar 2015 21:31

Gebruikersavatar Ephraim 22 sep 2021 21:52

Ik bedoel dat ik niet in 1 vloeiende beweging links of rechts ga, maar met horten en stoten (overdreven gezegd). Ik moet steeds bijsturen om niet rechtdoor te gaan.

Velgbreedte staat vermeld. 17 en 19 mm.
Ja, beiden banden 28 mm
Life behind bars :winkthumb:

hayes

hayes 22 sep 2021 22:11

Het enige wat ik nu snel kan bedenken is dat de alu wielen zwaarder zijn dan je carbon wielen.
Wet van de traagheid. Iets dat vooruit gaat, wil blijven vooruit gaan. Hoe zwaarder dat voorwerp, hoe moeilijker om het van richting te doen veranderen.

Maar ik vraag me af of die paar 100 gram dat effect zouden kunnen veroorzaken.
Ik heb het nog nooit gemerkt bij het wisselen van wielen.

Gebruikersavatar
Ephraim
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mar 2015 21:31

Gebruikersavatar Ephraim 22 sep 2021 22:16

Er zit idd maar 100 / 150 gram tussen de sets. Er zit iets in jou oplossing, maar is wel weinig gewicht voor die theorie.
Life behind bars :winkthumb:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 sep 2021 22:30

Zoals ik het lees zou ik eens kritisch naar je balhoofd kijken. Valt je stuur niet terug naar het midden?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 sep 2021 23:25

rikkert schreef: 22 sep 2021 22:30 Zoals ik het lees zou ik eens kritisch naar je balhoofd kijken. Valt je stuur niet terug naar het midden?
Dacht ik ook aan.
Uit ervaring, dat stuurt niet leuk.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 23 sep 2021 08:02

Een heel erg open deur, maar bandendruk ook oké?
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 sep 2021 08:29

De vraag is vooral of het de juiste banden zijn en of de bandendruk voor die banden ook juist is. Zitten de steekassen vast genoeg? Normaal gesproken is massatraagheid van een wiel met 150 gram extra niet echt voelbaar. Met mtb wielen die een stuk zwaardere banden hebben valt ook een bocht in te sturen. Dan heb je het zo over 400-500 gram meer per wiel tov race.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 sep 2021 09:11

Toen ik voor het eerst naar 28mm ging, had ik ook moeite met bochten waar ik anders wel doorkwam. Ik moest harder werken, meer duwen en meer in de bocht hangen. Nu gaat het vanzelf. Oefenen en je aanpassen.

Op elke fiets behoort men met losse handen te kunnen rijden. Als ik een fiets koop is dat altijd een van de testen die ik doe
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 23 sep 2021 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 sep 2021 09:13

Heb je de hele set vervangen? Of alleen het achterwiel.
Probeer anders eens met je oude voorwiel en het nieuwe achterwiel.., Want je probleem zat alleen bij je achternaaf toch?

Even wat verschillende configuraties testen om te kijken of je daartussen verschillen merkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 sep 2021 09:16

Het kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk.
Maar is de basis wil elk voertuig op wielen rechtdoor en niet de bocht om, als het symetrisch is gebouwd!

-Ik zou denken aan balhoofd, draai die gewoon wat losser om te testen
-Wiel scheef in het frame, wat de oorzaak ook is......
-Er loopt iets aan
-Extreme speling (dus niet een wiel wat je bovenaan 1 of 2mm heen en weer kan halen)

Of je op een fiets met losse handen kan rijden heeft voor 90% met de kabelloop te maken, beetje een rare test als je een fiets koopt.

Plaats reactie