Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Wind 40C wel of niet tubeles?

Gebruikersavatar
Livelifetothemaxx
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021 18:19

Gebruikersavatar Livelifetothemaxx 14 sep 2021 19:33

Hallo allemaal,

Na veel zoektochten al vaak hier terecht gekomen om tot een oplossing te komen, maar nu ook zelf een profiel aangemaakt en een eerste vraag waar ik ff niet uit kom...

Voor mijn Pinerello Onda met velgremmen ben ik op zoek naar een upgrade (die leverbaar is ;) ) van de huidige Fulcrum racing 5 alu velgen die op zijn...
Tevens wil ik graag nu ook de overstap maken, of in elk geval mogelijk maken naar tubeless..

Voor de slechte dagen en als reserve of eventueel bij erg steile/ lange afdalingen heb ik de Fulcrum Racing 4 Quattro gevonden welke ik met conti 5000 tubeless wil rijden.

Voor de betere dagen wil graag ik een eerste set carbon wielen aanschaffen die ik tevens met de conti 5000 tubeless wil rijden.
Ik was er eigenlijk wel uit dat dit de Fulcrum Wind 40C moesten worden, todat ik er achter kom dat de velgrem versie niet officieel geschikt is als tubeless :cry:

Ik heb wel een conversatie gevonden hier waarin er over wordt gesproken maar vraag me toch af of ik er goed aan doe deze velgen i.c.m. de conti 500o aan te schaffen en dan ook tubeless te gaan?

lang verhaal maar ik hoop dat iemand ervaringen of tips heeft?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 sep 2021 16:42

Persoonlijk ben ik van mening dat nu er veel tubeless ready wielsets te krijgen zijn dat je voor tubeless ready moet gaan. Dat laat onverlet dat je in principe iedere velg tubeless geschikt kan maken, zo ook de Fulcrum Quattro en Wind 40C.

Verder is er een speciaal topic over tubeless waarin hééél veel informatie te vinden is: viewtopic.php?f=10&t=66235&start=3336
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 sep 2021 10:54

Los van de wielen die je gaat kopen, ik zou er een paar keer over nadenken voor dat je gaat beginnen aan het tubeless opzetten van Conti's 5000. Genoeg mensen (ook hier op het forum en ik ook waar toch de nodige combinaties aan velgen/banden langs passeren) die zich daar stuk op hebben gebeten (band wil niet eens op de velg om te beginnen). En ook genoeg mensen met slechte ervaringen qua kwaliteit.

Er zullen ook mensen zijn waar het wel goed gaat, maar gemiddeld is dit een van de meest verfoeide TL banden.

Nog een aanvulling. Fulcrums zijn op zich wel goede (en mooie wielen vind ik zelf) wielen maar er kleven wel wat nadelen aan de Wind 40c
- Geen generieke spaken. Bij spaakbreuk moet je hopen dat je lokale fietsenmaker het specifieke model spaak in huis heeft.
- Iets wat ik niet snap: ze zijn officieel niet tubeless ready, maar ze hebben wel een velgbed zonder gaten. Een beetje vreemd. Maar dit terzijde, reparaties/onderhoud aan dit soort velgen is k*t en prijzig(er) want je bent er veel langer mee bezig dan met een normale velg met gaten.
Laatst gewijzigd door Philippos op 17 sep 2021 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 sep 2021 11:05

Ik rijd tubeless op de Campa Bora's uit dezelfde stal. Deze velg is officieel ook niet tubeless ready. Ik heb daar wel Schwalbe Pro One TL op liggen. Wat dat betreft sluit ik mij volledig aan bij de vorige 'sprekers'. Waarom Conti tubeless banden? Die club brabbelde tot voor kort dat tubeless onnodig was..... Verder blijkt uit vele testen dat Schwalbe niet onder doet (grip, rolweerstand), maar die hebben al jaren tubeless ervaring.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie