Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Twee keer scheurende velgen

gika
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:48

gika 13 sep 2021 13:05

Toch ook maar eens hier posten.

In 2018 nieuwe fiets gekocht (Trek Emonda SL6) en gewoon met de standaard wielen (Bontrager Paradigm) gaan rijden. Vorig jaar, na zo'n 15.000 km: scheurtjes in de achtervelg bij twee of drie spaken. Buiten de garantieperiode, daarom een nieuwe wielset gekocht (FFWD F3AD). Gisteren, een kleine 10.000 km verder: scheurtjes in de achtervelg bij twee spaken. Dit keer wel binnen garantie, dus ga ervan uit dat dit wel opgelost gaat worden.

Maar ben toch benieuwd of dit nu puur pech / toeval is of dat er een andere oorzaak kan zijn?
Ik ben misschien geen vlieg-, maar ook geen zwaargewicht (76 kg), fiets 99% asfalt, hang geen tassen aan m'n fiets, m'n FFWD's hebben zelfs nog geen Ardense wegen hoeven doorstaan. Kortom, doe denk ik niets wat niet zou moeten kunnen, lijkt mij.

Benieuwd naar ideeën hierover?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 sep 2021 13:22

Ik denk dat je gewoon 2 keer niet zo sterke velgen hebt gehad.

Minder voor de hand liggende oorzaken:

- te hoge spaakspanning (komt niet zo vaak voor; de spaakspanning is vaker te laag)
- de stijl van rijden heeft zeker wel enige invloed. Je hebt bijvoorbeeld rijders die heel erg wippen op het zadel, wat eerder tot problemen kan leiden

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 13 sep 2021 15:33

Scheurende velgen bij de spaakgaten is bij de Paradigm geen uitzondering, dat had ik (ook met een Trek Emonda SL6) al na 5.000 km. In mijn geval binnen garantietermijn, ook ik ben met 77 kg geen zwaargewicht.
Aan de reactie van de fietsenmaker te horen was ik niet bepaald de eerste. Ook op meerdere fora soortgelijke problemen gevonden.

Wel opvallend dat je het met een nieuwe wielset weer hebt. Gewoon botte pech denk ik! Ik heb mijn wielset uiteindelijk vervangen door Chinees carbon, daar rij ik al 10.000 km probleemloos mee rond.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2021 16:45

Scheurtjes in de velgen bij de spaken ontstaan door verkeerde spaakspanningen na verloop van tijd wat het gevolg kan zijn van te zware krachten bij het aanzetten en bij het remmen. Meestal breken spaken en/of nippels (aluminium) maar als die stevig genoeg zijn (messing nippels) ontstaan scheurtjes in de velgen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

gika
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:48

gika 13 sep 2021 18:44

Bedankt voor jullie reacties!
@Maatwielen: ik denk niet dat ik heel afwijkend op m'n fiets zit of extreem beweeg ofzo (maarja, dat denkt iedereen wellicht)
@Rubik: de scheuren in de Paradigm kwam ik ook veel tegen inderdaad.

Ik hou het dan maar op pech, ik heb als gewone consument volgens mij geen methode om de sterkte van een velg te checken anders dan via google. Dan moet ik er maar van uitgaan dat 'elke' velg voldoende sterk is. Rekening houdend met gebruik, beetje gerenommeerd merk en verkoper uiteraard.

Over spaakspanning: ik moet zeggen, daar let ik nooit op, ga er wel vanuit dat dit bij een jaarlijkse beurt door de FM gecheckt wordt, daar zal ik volgende keer eens naar vragen.
Is het zinvol dit periodiek (hoe vaak?) te checken (spaakspanningsmeter of gewoon 'pingen' met de hand?).
@Orlok: kan ik me iets bij voorstellen, maar voor 'na verloop van tijd' vind ik minder dan 10.000 km wel aan de snelle kant?

Bert74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2016 13:08

Bert74 14 sep 2021 10:39

Hmm. Mijn collega en ikzelf hebben ook een Trek Emonda SL6 Disc.

Mijn collega's (90kg+) heeft inmiddels ook z'n wielen te vervangen vanwege een scheur in de achtervelg van de standaard wielen.

Ikzelf (70kg) ~5000 km gereden heb nog geen spaakbreuk/scheuren in de velg ondervonden. Ik ben me wel aan het orienteren op nieuwe wielen. Ik denk dat ik de zoekttocht wat ga versnellen.

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 17 sep 2021 07:50

Das wel heel toevallig! Ik heb ook dezelfde fiets en ook scheurtjes in de velgen van het achterwiel. Was nog binnen garantie, nieuw wiel gekregen, de achternaaf was overigens ook niet meer best. Heb als vervanger de Bontrager Paradigm Comp 25 gekregen, is wel iets beter qua specs. Ik heb hier alleen nog niet mee gereden, is nu mijn reserveset.
Want nu komt het toeval: ik heb als upgrade een set FFWD F3AD gekocht! En laat ik daar ook scheurtjes in de velg gehad hebben... Ik ben geen zwaargewicht, 70 kg. Set is wel naar FM geweest, ik weet niet of ie de spaken te hard heeft aangetrokken.
Service van FFWD is ok: ze vervangen de velg voor je een een week later ontvang je je wiel weer retour. Overigens boden ze mij eerst een upgrade naar carbon aan voor 600 euro. Maar omdat ik al een carbon set heb dat niet gedaan. Ik rij nu met een outride velg achter, dat is dezelfde als de F3AD, alleen staat er dus outride op.
Mijn Strava

gika
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:48

gika 17 sep 2021 20:39

Jackal schreef: 17 sep 2021 07:50 Das wel heel toevallig! Ik heb ook dezelfde fiets en ook scheurtjes in de velgen van het achterwiel. Was nog binnen garantie, nieuw wiel gekregen, de achternaaf was overigens ook niet meer best. Heb als vervanger de Bontrager Paradigm Comp 25 gekregen, is wel iets beter qua specs. Ik heb hier alleen nog niet mee gereden, is nu mijn reserveset.
Want nu komt het toeval: ik heb als upgrade een set FFWD F3AD gekocht! En laat ik daar ook scheurtjes in de velg gehad hebben... Ik ben geen zwaargewicht, 70 kg. Set is wel naar FM geweest, ik weet niet of ie de spaken te hard heeft aangetrokken.
Service van FFWD is ok: ze vervangen de velg voor je een een week later ontvang je je wiel weer retour. Overigens boden ze mij eerst een upgrade naar carbon aan voor 600 euro. Maar omdat ik al een carbon set heb dat niet gedaan. Ik rij nu met een outride velg achter, dat is dezelfde als de F3AD, alleen staat er dus outride op.
Achterwiel is nu via FM naar FFWD, ik denk ook dat ze me iets met de outride aanbieden. Was helaas maand of twee te laat voor de garantie op de oorspronkelijke wielen.
@Jackal: nog geen problemen met de outride velg?

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 18 sep 2021 17:05

gika schreef: 17 sep 2021 20:39
Jackal schreef: 17 sep 2021 07:50 Das wel heel toevallig! Ik heb ook dezelfde fiets en ook scheurtjes in de velgen van het achterwiel. Was nog binnen garantie, nieuw wiel gekregen, de achternaaf was overigens ook niet meer best. Heb als vervanger de Bontrager Paradigm Comp 25 gekregen, is wel iets beter qua specs. Ik heb hier alleen nog niet mee gereden, is nu mijn reserveset.
Want nu komt het toeval: ik heb als upgrade een set FFWD F3AD gekocht! En laat ik daar ook scheurtjes in de velg gehad hebben... Ik ben geen zwaargewicht, 70 kg. Set is wel naar FM geweest, ik weet niet of ie de spaken te hard heeft aangetrokken.
Service van FFWD is ok: ze vervangen de velg voor je een een week later ontvang je je wiel weer retour. Overigens boden ze mij eerst een upgrade naar carbon aan voor 600 euro. Maar omdat ik al een carbon set heb dat niet gedaan. Ik rij nu met een outride velg achter, dat is dezelfde als de F3AD, alleen staat er dus outride op.
Achterwiel is nu via FM naar FFWD, ik denk ook dat ze me iets met de outride aanbieden. Was helaas maand of twee te laat voor de garantie op de oorspronkelijke wielen.
@Jackal: nog geen problemen met de outride velg?
Even gechecked: 1300 km mee gereden, zien er nog goed uit. Ze zitten op mijn slecht weer / woon werk fiets, dus nog niet zo veel mee gereden...
Mijn Strava

gika
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:48

gika 02 okt 2021 11:05

Wiel is weer retour, met vervangende F3 velg

Plaats reactie