Beste forumleden,
Via mijn vader ben ik in het bezit van een oude Koga Miyata koersfiets. Ik zou hem graag terug rijklaar maken voor hem. Hij dateert vanuit de jaren 80.
De banden zijn uiteraard helemaal kapot. Nu vind ik het moeilijk om exact terug te vinden welk type en welke maat ik moet kopen hiervoor en waar dat mogelijk is.
Op de bijgevoegde foto's kan je de velg en de (genaaide?) band terug vinden. Op de band staat Schwalbe HS 021 en 87 11.
Zou iemand mij kunnen helpen zodat ik het juiste materiaal koop.
Bedankt voor alle hulp !
Philippe
Welk type banden ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 jul 2021 10:15
-
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Dat zijn tubes, banden waar de binnenband ingenaaid is in de buitenband en die op de velg geplakt worden.
Je zult eerst de velgen schoon moeten maken voordat je er nieuwe op kunt plakken.
Zolang je zorgt dat de nieuwe tubes voor 28 inch wielen zijn én niet te breed zijn om tussen de vorken van je fiets te passen, zit je goed. Ik zou proberen de achterband op te pompen om te zien hoeveel ruimte je nog over hebt. Je hebt nu 21mm Montello's dus een 21mm brede band past zeker.
Salden heeft bijzonder goedkope 21mm tubes van goede kwaliteit, de Vredestein Fortezza's voor 15 euro. Houd er wel rekening mee dat deze een latex binnenband hebben en dus snel lucht verliezen. Ik zie dat de Vittoria Rally er ook nog relatief schappelijk geprijsd is voor het geval dat je liever een butyl binnenband hebt en/of een bredere band. Dat is wel een naar mijn mening kwalitatief wat mindere band.
Buiten nieuwe tubes heb je ook kit of plaklint nodig.
Je zult eerst de velgen schoon moeten maken voordat je er nieuwe op kunt plakken.
Zolang je zorgt dat de nieuwe tubes voor 28 inch wielen zijn én niet te breed zijn om tussen de vorken van je fiets te passen, zit je goed. Ik zou proberen de achterband op te pompen om te zien hoeveel ruimte je nog over hebt. Je hebt nu 21mm Montello's dus een 21mm brede band past zeker.
Salden heeft bijzonder goedkope 21mm tubes van goede kwaliteit, de Vredestein Fortezza's voor 15 euro. Houd er wel rekening mee dat deze een latex binnenband hebben en dus snel lucht verliezen. Ik zie dat de Vittoria Rally er ook nog relatief schappelijk geprijsd is voor het geval dat je liever een butyl binnenband hebt en/of een bredere band. Dat is wel een naar mijn mening kwalitatief wat mindere band.
Buiten nieuwe tubes heb je ook kit of plaklint nodig.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Dat lijken tubes te zijn. Waarschijnlijk 18 of 20 mm breed. De velgen moeten goed schoon en lijmvrij gemaakt worden.
Het plakken/monteren van tubes is lastig! Vooral met goede lijm moet je nauwkeurig werken en vooraf waarschijnlijk een beetje oprekken. Eerst zonder lijm monteren en daarbij kijken hoe ze passen. Met lijm monteren aan de hand van die mate van strakheid en het band aan beide zijden even ver buiten de velg laten steken. Dan zal het wel goed komen.
En beginnen bij het ventiel!
Het plakken/monteren van tubes is lastig! Vooral met goede lijm moet je nauwkeurig werken en vooraf waarschijnlijk een beetje oprekken. Eerst zonder lijm monteren en daarbij kijken hoe ze passen. Met lijm monteren aan de hand van die mate van strakheid en het band aan beide zijden even ver buiten de velg laten steken. Dan zal het wel goed komen.
En beginnen bij het ventiel!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
De wielen hebben al flink wat meegemaakt en zijn aardig verroest. Ik weet niet in welke restauratie-modus je staat, maar wellicht is vervangen door passende wielen voor draadbanden een optie
Deze velgen werden in die periode zo ongeveer door de stijlpolitie verplicht gesteld op straffe van uitsluiting uit je fietsgroepje
kijk hier als je veel geld hebt:
http://www.classicbikeshop.eu/classic-p ... lsets.html
Deze velgen werden in die periode zo ongeveer door de stijlpolitie verplicht gesteld op straffe van uitsluiting uit je fietsgroepje
kijk hier als je veel geld hebt:
http://www.classicbikeshop.eu/classic-p ... lsets.html
-
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Dat is geen roest maar oude lijm.....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Aluminium roest niet, althans niet bruin. Ik denk dat t gewoon oude verdroogde lijm is. Beetje doek met wasbenzine en gaan!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Allez Phillipe : gewoon een setje tube banden kopen die 21mm breed zijn om de oude glorie te herstellen. Smaller kan ook maar als je het rijdbaar wil houden zou ik opteren voor 21mm : GommeItalia heeft mooie 21mm en die kosten niet zo veel :
https://www.salden.nl/gommitalia-espres ... 03372.html
Daarnaast velgen schoonmaken en tubes lijmen. Zoek even ook op youtube naar goede filmpjes. Het is allemaal niet zo moeilijk, het kost enkel wat tijd. Mocht je de tijd niet willen nemen koop dan een setje clincher ( draadband wielen ). Deze zijn voldoende verkrijgbaar op Marktplaats of de evenknie 2ehands.be.
En zoals @borgmonster al omschrijft : wasbenzine - ellebogenstoom en gogo.
https://www.salden.nl/gommitalia-espres ... 03372.html
Daarnaast velgen schoonmaken en tubes lijmen. Zoek even ook op youtube naar goede filmpjes. Het is allemaal niet zo moeilijk, het kost enkel wat tijd. Mocht je de tijd niet willen nemen koop dan een setje clincher ( draadband wielen ). Deze zijn voldoende verkrijgbaar op Marktplaats of de evenknie 2ehands.be.
En zoals @borgmonster al omschrijft : wasbenzine - ellebogenstoom en gogo.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless