Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welk type banden ?

phil novice
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2021 10:15

phil novice 29 jul 2021 10:24

Beste forumleden,

Via mijn vader ben ik in het bezit van een oude Koga Miyata koersfiets. Ik zou hem graag terug rijklaar maken voor hem. Hij dateert vanuit de jaren 80.

De banden zijn uiteraard helemaal kapot. Nu vind ik het moeilijk om exact terug te vinden welk type en welke maat ik moet kopen hiervoor en waar dat mogelijk is.

Op de bijgevoegde foto's kan je de velg en de (genaaide?) band terug vinden. Op de band staat Schwalbe HS 021 en 87 11.

Zou iemand mij kunnen helpen zodat ik het juiste materiaal koop.

Bedankt voor alle hulp !

Philippe
Bijlagen
PXL_20210729_080132164.jpg
PXL_20210729_080121471.jpg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 jul 2021 11:00

Dat zijn tubes, banden waar de binnenband ingenaaid is in de buitenband en die op de velg geplakt worden.

Je zult eerst de velgen schoon moeten maken voordat je er nieuwe op kunt plakken.
Zolang je zorgt dat de nieuwe tubes voor 28 inch wielen zijn én niet te breed zijn om tussen de vorken van je fiets te passen, zit je goed. Ik zou proberen de achterband op te pompen om te zien hoeveel ruimte je nog over hebt. Je hebt nu 21mm Montello's dus een 21mm brede band past zeker.

Salden heeft bijzonder goedkope 21mm tubes van goede kwaliteit, de Vredestein Fortezza's voor 15 euro. Houd er wel rekening mee dat deze een latex binnenband hebben en dus snel lucht verliezen. Ik zie dat de Vittoria Rally er ook nog relatief schappelijk geprijsd is voor het geval dat je liever een butyl binnenband hebt en/of een bredere band. Dat is wel een naar mijn mening kwalitatief wat mindere band.

Buiten nieuwe tubes heb je ook kit of plaklint nodig.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 29 jul 2021 11:04

Dat lijken tubes te zijn. Waarschijnlijk 18 of 20 mm breed. De velgen moeten goed schoon en lijmvrij gemaakt worden.

Het plakken/monteren van tubes is lastig! Vooral met goede lijm moet je nauwkeurig werken en vooraf waarschijnlijk een beetje oprekken. Eerst zonder lijm monteren en daarbij kijken hoe ze passen. Met lijm monteren aan de hand van die mate van strakheid en het band aan beide zijden even ver buiten de velg laten steken. Dan zal het wel goed komen.

En beginnen bij het ventiel! :lol:
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2021 18:27

De wielen hebben al flink wat meegemaakt en zijn aardig verroest. Ik weet niet in welke restauratie-modus je staat, maar wellicht is vervangen door passende wielen voor draadbanden een optie


Deze velgen werden in die periode zo ongeveer door de stijlpolitie verplicht gesteld op straffe van uitsluiting uit je fietsgroepje
Afbeelding


kijk hier als je veel geld hebt: ;)
http://www.classicbikeshop.eu/classic-p ... lsets.html

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 jul 2021 19:14

Dat is geen roest maar oude lijm.....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2021 14:21

Kijk even mee naar de spaakgaten in de velg, de spaken en de naven.
Ik vond ze er flink roestig uitzien

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 jul 2021 15:26

Aluminium roest niet, althans niet bruin. Ik denk dat t gewoon oude verdroogde lijm is. Beetje doek met wasbenzine en gaan!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jul 2021 17:38

Allez Phillipe : gewoon een setje tube banden kopen die 21mm breed zijn om de oude glorie te herstellen. Smaller kan ook maar als je het rijdbaar wil houden zou ik opteren voor 21mm : GommeItalia heeft mooie 21mm en die kosten niet zo veel :

https://www.salden.nl/gommitalia-espres ... 03372.html

Daarnaast velgen schoonmaken en tubes lijmen. Zoek even ook op youtube naar goede filmpjes. Het is allemaal niet zo moeilijk, het kost enkel wat tijd. Mocht je de tijd niet willen nemen koop dan een setje clincher ( draadband wielen ). Deze zijn voldoende verkrijgbaar op Marktplaats of de evenknie 2ehands.be.

En zoals @borgmonster al omschrijft : wasbenzine - ellebogenstoom en gogo.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jul 2021 20:07

Ik vrees dat TS al heeft afgehaakt, net iets te veel restauratiewerk :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie