Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Revoloop Race of Schwalbe Aerothan Race binnband?

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 11 jul 2021 16:29

Afgelopen weekend lek gereden. Als vervanger een eenvoudige binnenband er in gelegd.

Maar ik wil eigenlijk beide binnenbanden vervangen. Nu heb ik gekeken wat eventueel interessant kan zijn. Fiets zelf drie keer per week recreatief alleen in de zomer. In de winter fiets ik binnen op de Tacx.

Heb de 'oude' 700 x 23C Continental Grand Prix 4000S II als buitenband. Nu heb ik gekeken wat interessant kan zijn en ik te denken aan de Revoloop Race 40mm of de Schwalbe Aerothan Race https://www.fiets.nl/2020/10/08/schwalb ... mag-wegen/

Nu heb ik geen idee of ik het verschil ga merken tussen dit en bijvoorbeeld een Schwalbe SV15 butyl bandje. In mijn portemonnee ga ik het verschil in ieder geval voelen. Mocht ik voor de hippe dure binnenband gaan welke zouden jullie dan adviseren. De Revoloop Race of de Schwalbe Aerothan Race?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2021 19:39

Wat voor verschil ben je naar op zoek buiten een lichtere portemonnee? Vervangings/slijtage onderdelen 'upgraden' is in de long running niet de meest economisch efficiënte keuze.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 11 jul 2021 19:44

Niet doen, zonde van je geld.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jul 2021 08:07

Als je nu nog op de GP4000 SII 23mm rond rijdt zou ik een gewone binnenband monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2021 09:55

Zie het als een latex band die langer hard blijft en lichter is.
Of het dat jouw waard is, dat is de vraag.

Het zijn best mooie bandjes, sterk ook, maar een beetje laat met de opkomst van tubeless.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jul 2021 11:20

Je kunt snel best wel wat grammen besparen door over te stappen op die lichtgewicht binnenbandjes. Zelf rijd ik met de Tubolito. Maar ik vermoed dat de Schwalbe dezelfde kwaliteit biedt. Die gewichtsbesparing heeft dan wel een prijs maar dat had je al opgemerkt.

Ik weet niet of je de Schwalbe's kunt plakken als je lekrijdt. De Tubo's in ieder geval wel. Als heb ik al gemerkt dat gaatjes vaak heel miniem zijn (groot voordeel t.o.v. butyl IMO). Dat spul is gewoon ontzettend taai.

En in de test van Tour magazine waren de Tubo's volgens mij beter dan de Revoloops. Dus die misschien sowieso links laten liggen?
Ride bikes, not tanks!

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 13 jul 2021 23:27

amclassic-fan schreef: 11 jul 2021 19:39 Wat voor verschil ben je naar op zoek buiten een lichtere portemonnee? Vervangings/slijtage onderdelen 'upgraden' is in de long running niet de meest economisch efficiënte keuze.
Heb geen ervaring met andere binnenbanden dan de standaard Schwalbe binnenbanden. Misschien is mijn vraag niet correct. Ga ik het verschil merken?
k33z schreef: 11 jul 2021 19:44 Niet doen, zonde van je geld.
Dat vraag ik mij dus af. Kan die afweging moeilijk maken.
Lcsmet schreef: 12 jul 2021 08:07 Als je nu nog op de GP4000 SII 23mm rond rijdt zou ik een gewone binnenband monteren.
Want het effect heb je pas als je met andere banden rijdt? Andere banden passen trouwens niet onder deze fiets :)
wasbeer2006 schreef: 12 jul 2021 09:55 Zie het als een latex band die langer hard blijft en lichter is.
Of het dat jouw waard is, dat is de vraag.

Het zijn best mooie bandjes, sterk ook, maar een beetje laat met de opkomst van tubeless.
Heb geen ervaring met latex banden maar zoals ik het lees klopt dit met je reactie.
leon1 schreef: 12 jul 2021 11:20 Je kunt snel best wel wat grammen besparen door over te stappen op die lichtgewicht binnenbandjes. Zelf rijd ik met de Tubolito. Maar ik vermoed dat de Schwalbe dezelfde kwaliteit biedt. Die gewichtsbesparing heeft dan wel een prijs maar dat had je al opgemerkt.

Ik weet niet of je de Schwalbe's kunt plakken als je lekrijdt. De Tubo's in ieder geval wel. Als heb ik al gemerkt dat gaatjes vaak heel miniem zijn (groot voordeel t.o.v. butyl IMO). Dat spul is gewoon ontzettend taai.

En in de test van Tour magazine waren de Tubo's volgens mij beter dan de Revoloops. Dus die misschien sowieso links laten liggen?
Op zich is gewichtsbesparing niet het doel. Kwam toevallig deze binnenbanden tegen en dan ben ik benieuwd waar het prijsverschil in zit. Heb hier nu wel een idee bij maar ik kan helaas niet bepalen of ik blij van deze aankoop ga worden. De verschillen zijn mij nog niet geheel duidelijk. Ik lees ook verschillende verhalen over de Tubolito maar ik kan ze mee nemen in mijn overweging. Zal je ze mij aanbevelen? ;)

Schwalbe schijnt een patch kit te hebbenhttps://www.velozine.nl/nieuws/vernieuw ... innenband/

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2021 09:11

Het zal onder de streep weinig uitmaken welk merk je kiest. Ik was in het begin ook huiverig . Voor de kwetsbaarheid en dan ook nog in relatie tot de prijs. Dus ik heb de eerste ritten ook op eieren gereden.

Maar mijn huivering voor dit type binnenband was totaal ongegrond. Ik heb nu ervaring met 'lekrijden' en merk dat ze uitermate stevig zijn waardoor ik lekken pas heb gemerkt op het moment dat ik alweer thuis ben waar een butyl binnenbandje waarschijnlijk vrij snel leeg zou zijn. Dan heb ik het natuurlijk over kleine prikjes. Een flink stuk glas krijgt natuurlijk alles kapot.

En ik kan niets zeggen over de prijs. Ik weet niet hoe diep ieder zijn zakken zijn. De een zal iemand voor gek verklaren om €20/€30 voor een binnenbandje te betalen.

Qua rijbeleving vind ik de Tubo's stugger dan normale butyl bandjes. Dat viel meteen op na de eerste rit. Mogelijk omdat het materiaal ook stugger is. tenminste, dat is mijn eigen verklaring. Dus als je soepelheid zoekt dan zou ik misschien niet voor dit materiaal kiezen.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2021 09:14

PS: en waar anderen hier de Tubo's als reserve aan boord hebben vanwege hoe klein ze zijn heb ik een lichtgewicht butyl bandje als reserve mee. Omdat die Tubo's toch met voorzichtigheid gemonteerd moeten worden. En onderweg een bandje vervangen geeft toch altijd een beetje stress. En ik las ergens anders dat een CO2 patroon leegschieten in een Tubo-achtige binnenband niet erg lukte.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2021 11:33

Het is maar wat je gewend bent. Een licht/goed binnenbandje doet echt wel wat met de rijervaring. Bv een latex biba is echt wel een stuk fijner dan een zware normale. En hoe breder de banden hoe meer het effect.

Sterker ik vind het heel gek dat mensen met fietsen van behoorlijke bedragen op een biba van 3 euro gaan rijden. Voor een artikel waar je 2 of 3 jaar mee doet.

Het is een extreem goedkope gewichtsbesparing.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jul 2021 13:14

equipe-b schreef: 11 jul 2021 16:29 ......;In mijn portemonnee ga ik het verschil in ieder geval voelen. Mocht ik voor de hippe dure binnenband gaan welke zouden jullie dan adviseren.
equipe-b schreef: 13 jul 2021 23:27
Lcsmet schreef: 12 jul 2021 08:07 Als je nu nog op de GP4000 SII 23mm rond rijdt zou ik een gewone binnenband monteren.
Want het effect heb je pas als je met andere banden rijdt? Andere banden passen trouwens niet onder deze fiets :)
Mijn reactie ging hem vooral op je eigen woorden "hip-duur" in je eerste post.
I know myself like no one else
Nothing to defend

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 14 jul 2021 23:26

leon1 schreef: 14 jul 2021 09:11 Het zal onder de streep weinig uitmaken welk merk je kiest. Ik was in het begin ook huiverig . Voor de kwetsbaarheid en dan ook nog in relatie tot de prijs. Dus ik heb de eerste ritten ook op eieren gereden.

Maar mijn huivering voor dit type binnenband was totaal ongegrond. Ik heb nu ervaring met 'lekrijden' en merk dat ze uitermate stevig zijn waardoor ik lekken pas heb gemerkt op het moment dat ik alweer thuis ben waar een butyl binnenbandje waarschijnlijk vrij snel leeg zou zijn. Dan heb ik het natuurlijk over kleine prikjes. Een flink stuk glas krijgt natuurlijk alles kapot.

En ik kan niets zeggen over de prijs. Ik weet niet hoe diep ieder zijn zakken zijn. De een zal iemand voor gek verklaren om €20/€30 voor een binnenbandje te betalen.

Qua rijbeleving vind ik de Tubo's stugger dan normale butyl bandjes. Dat viel meteen op na de eerste rit. Mogelijk omdat het materiaal ook stugger is. tenminste, dat is mijn eigen verklaring. Dus als je soepelheid zoekt dan zou ik misschien niet voor dit materiaal kiezen.

PS: en waar anderen hier de Tubo's als reserve aan boord hebben vanwege hoe klein ze zijn heb ik een lichtgewicht butyl bandje als reserve mee. Omdat die Tubo's toch met voorzichtigheid gemonteerd moeten worden. En onderweg een bandje vervangen geeft toch altijd een beetje stress. En ik las ergens anders dat een CO2 patroon leegschieten in een Tubo-achtige binnenband niet erg lukte.
De kwetsbaarheid is niet mijn grootste vraagteken. Het is voornamelijk of ik het verschil ga merken.

Soepelheid en stugheid vind ik lastig naar mijn eigen ervaring te vertalen. Kan het domweg in relatie met een fietsen wat lastig plaatsen. Mocht het over auto's gaan dan weet ik wel wat een stugger onderstel betekent en voelt ;)

Een dergelijke binnenband zal ik niet meenemen met het argument dat het klein en compact juist om de reden die jij noemt. Je dient toch met iets meer factoren rekening te houden met deze binnenband dan met een gemiddelde butyl band.
wasbeer2006 schreef: 14 jul 2021 11:33 Het is maar wat je gewend bent. Een licht/goed binnenbandje doet echt wel wat met de rijervaring. Bv een latex biba is echt wel een stuk fijner dan een zware normale. En hoe breder de banden hoe meer het effect.

Sterker ik vind het heel gek dat mensen met fietsen van behoorlijke bedragen op een biba van 3 euro gaan rijden. Voor een artikel waar je 2 of 3 jaar mee doet.

Het is een extreem goedkope gewichtsbesparing.
Heb helaas ook geen ervaring met een latex binnenband. Deel wel jouw gedachte dat het misschien gek ik is dat je een dure fiets hebt en dan op sommige onderdelen gaat beknibbelen. De dure koffiemachine en goedkope koffiebonen begint wel een klassieke discussie te worden :D

Het gaat mij er om dat ik het idee heb dat deze uitgave voor mij logisch is.

Plaats reactie