Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

WWW (woon-werk-wielset)

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 16 jun 2021 20:25

beste lezers,

ik heb sinds 2 jaar een Canyon Endurace AL. Leuke instapfiets en ik fiets tussen de 50 en 100km per week bij mooi weer. Zitten nu Mavic Aksium wielen onder met continental gp5000 racebanden (ik denk 25mm). Woon-werkverkeer doe ik met de auto of de e-bike.

Ik kom waarschijnlijk binnenkort iets dichter bij huis te werken en ik wil woon-werkverkeer eigenlijk ook met de racefiets gaan doen. Wat ik wel tijdens mijn recreatieve rondjes merk is dat het vrij oncomfortabel wordt als er klinkers, tegels, omhoogkomend asfalt of verkeersdrempels liggen. Ik rij ook regelmatig lek als ik door een gat in de weg rij. Woon-werk verkeer kan ik niet alleen op glanzend asfalt gaan doen. Ik heb getwijfeld om misschien een gravelbike of mtb te kopen, maar eigenlijk wil ik de racefiets niet kwijt. Wel wil ik af en toe gewoon nog op de dunne bandjes kunnen racen.

Als ik dus woon-werk op de racefiets wil gaan doen, moet ik wel iets lekbestendiger en comfortabeler gaan rijden. Ik ben op zoek naar een extra wielset met bredere banden (32mm??) als dit past. Ik heb daarover een aantal vragen:

* is dit een goede optie?
* welke velgen en banden heb ik nodig?
* moet ik een extra cassette hebben?

Het gaat bij deze wielen niet om gewicht of snelheid. Ze moeten gewoon degelijk zijn en niet te duur. Het is ook geen fiets die een investering van 500 euro waard is.

Wat kunnen jullie mij vertellen/adviseren over dit dilemma?

hayes

hayes 16 jun 2021 20:47

Ik doe woonwerk al tien jaar met gewone racefietsbandjes.
28mm.
Tubeles shelpt ook.

Weinig lek? Vittoria Rubino Pro G2. Ik rij daar 1 keer per jaar lek mee.
Ik doe jaarlijks zo'n 5-6000 km woonwerk met de fiets en rij soms niet één maal lek tijdens ww.
En dat in België!

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 16 jun 2021 22:10

Is het verschil in comfort groot t.o.v. 25mm? Heeft uiteraard ook te maken met het aantal bar...

Volgens de site van canyon zou 28mm moeten passen. 32 gaat hem niet worden, zeker niet met velgremmen.

Ik denk dat ik een keer ga proefrijden met 28mm banden en dan kijken of het comfortabel genoeg is voor mij.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 jun 2021 23:10

Wat bredere banden met iets profiel op die Aksiums en dan voor sportieve ritten een leuke set lichte wielen. Rij zelf met Dura Ace Wh-R9100 en dat is een wereld van verschil (ook Aksiums gehad). Die Aksiums koop je in een set voor €150 nieuw, zwaar maar stevig. Daar een goede lekbestendige band om, of tubeless en voor ww gebruiken. En voor sport iets leuk, Ksyrium, Dura Ace, ffwd whatever you like.
Dogma F

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 jun 2021 00:02

berndw schreef: 16 jun 2021 20:25 Ik heb getwijfeld om misschien een gravelbike of mtb te kopen, maar eigenlijk wil ik de racefiets niet kwijt. Wel wil ik af en toe gewoon nog op de dunne bandjes kunnen racen.
Van een gravelbike ga je geen spijt hebben, indien je die er bij kunt kopen. Ik gebruik hem bijna dagelijks voor woon-werk. Die vind het ook minder erg als het eens wat slechter weer is. Mijn racefiets gebruik ik liever niet te vaak met slecht weer. (Mountainbike zou ik niet zo snel doen voor woon-werk.) Althans gebruik ik de mijne daar nooit voor.

Als je alleen voor een wielset gaat zou ik een wielset laten bouwen met met degelijke naven. Die weer en wind goed doorstaan. Een naaf als een DTSwiss 350 of Hope RS4 met een degelijke velg. Voor mijn woon-werk gravelbike fiets heb ik ook een degelijkere wielen laten bouwen (standaard wielen verkocht) met Hope RS4 naven en H-Plusson The Hydra velgen. Lekker probleemloze wielen waar je ook hard mee zou kunnen rijden.

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 21 jun 2021 15:07

Ik ga het volgende doen: een setje 28mm Conti GP 5000 kopen. Even kijken hoe dat bevalt. Mijn e-bike gaat de deur uit en dan koop ik begin volgend jaar (fietsplan) wellicht een gravelbike erbij voor woon-werk.

hayes

hayes 29 jun 2021 11:50

Vanmorgen vol op een kapotte fles gereden. Ik dacht dat het papier was... Ik hoorde de scherven echt kraken.
De Rubino's gaven geen krimp

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 jun 2021 16:18

Mazzel.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 29 jun 2021 19:56

Dat zal inderdaad geen 5 keer na elkaar lukken.
Al blijf ik erbij dat het de meest lekbestendige racebandjes zijn waar ik ooit mee reed.

Plaats reactie