Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon velgen: remblokken verglazen snel

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 28 mei 2021 11:11

Hallo,

Sinds een half jaar rijd ik met een paar Duke Baccara carbon velgen voor velgremmen.
Initieel remden deze zeer goed met de bijgeleverde remblokjes.
Maar na een aantal ritten daalde de remkracht zienderogen.
De remblokken beginnen dan te verglazen (blinkend laagje) waardoor alle grip weg is.
Ik heb intussen ook al BBB BBS29 remblokken voor carbon velgen geprobeerd en Swissstop Black Prince.

Allen hebben ze hetzelfde probleem: na 100km is de grip weg.
Even het laagje eraf schuren en ze remmen weer als nieuw. Maar om dit na elke rit te doen...

Verder weeg ik 60kg, dus hard remmen is nauwelijks nodig. Ik rijd ook niet met slepende remmen in afdalingen.

Hebben er nog anderen dit probleem?
Zelf denk ik eerder dat de remblokken als het ware gepolijst worden doordat ik eerder zacht moet remmen om mijn lage gewicht tot stilstand te brengen. Zouden zachtere remblokken die meer slijten een uitkomst bieden?
Stockie

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mei 2021 11:24

En als je een paar keer stevig remt?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mei 2021 13:00

Komt waarschijnlijk door jouw remtechniek. Ik heb het ook gehad met mijn blokjes achter en ik ben ook niet zwaar, kom dus zo tot stilstand. Achterrem gebruikte ik heel zachtjes om bij te remmen als ik niet all in met de voorrem wil gaan. Resultaat was hetzelfde als bij jou.

Met mijn alu wielen had ik dit nooit. Ik kom nu niet meer aan mijn achterrem en rem korter en krachtiger dan voorheen. Geen verglazing meer.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 mei 2021 15:09

Heb dezelfde velgen. Bij mij doen de campagnolo/fulcrum remblokken het net even krachtiger dan de originele. Van verglazing heb ik geen last. Sterker nog, het lijkt wel of ze een soort inremperiode nodig hadden waarna ze iets beter lijken te presteren dan in het begin.

In algemene zin kwamen deze blokken overigens ook als beste uit een test in het blad Tour.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2021 09:29

+1 voor @jsparie : Campagnolo remblokken ( de rode ) zijn de betere blokken ( ook voor Shimano leverbaar ). Ook Giant remblokken voor carbon ( zelfde als Zipp compound ) zijn erg goed en verglazen niet. De Giant blokken zijn zelfs te koop via Ali :

https://nl.aliexpress.com/item/32825824183.html

Zelf heb ik er ooit eens een 20+ nieuw gekocht bij Scholten cycling. Je kan er een mailtje of belletje aan wagen of ze die nog hebben. Waren toen erg goedkoop weet ik nog.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mei 2021 09:37

rene schreef: 29 mei 2021 09:29 +1 voor @jsparie : Campagnolo remblokken ( de rode ) zijn de betere blokken ( ook voor Shimano leverbaar ). Ook Giant remblokken voor carbon ( zelfde als Zipp compound ) zijn erg goed en verglazen niet. De Giant blokken zijn zelfs te koop via Ali :

https://nl.aliexpress.com/item/32825824183.html

Zelf heb ik er ooit eens een 20+ nieuw gekocht bij Scholten cycling. Je kan er een mailtje of belletje aan wagen of ze die nog hebben. Waren toen erg goedkoop weet ik nog.
Ik heb het voor elkaar gekregen om de rode campa blokjes te verglazen (achter) 😊

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 mei 2021 10:13

Maar jij hebt dan ook echt talent!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mei 2021 11:05

"Talentloos" is my middle name

hayes

hayes 29 mei 2021 15:48

IK kocht de spotgoedkope blauwe blokjes van Wiggle. 7 euro voor 4 blokjes.
Die waren super voor mij.
https://www.wiggle.nl/lifeline-performa ... ts-4-stuks

Ik heb nu gewoon Ali blokjes (ook blauw) en die doen het gewoon heel goed. Vanmorgen een paar snelle afdalingen in Frans-Vlaanderen gedaan. Ze remmen goed, slijten niet snel en verglazen niet.
Daarvoor had ik andere Ali blokjes die gewoon leken te smelten. Ik heb ze op een paar 100 km opgeremd.
Ali is altijd een beetje gokken ;) :lol:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 mei 2021 17:51

Oké, t'is niet leuk dat remblokken zo snel slijten maar dat is m.i. beter dan dat de carbonvelg slijt, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 29 mei 2021 20:56

Ja, tuurlijk. En voor het geld dat ze gekost hadden, was het ook helemaal niet erg.
Je zag elke elke rit dat ze kleiner werden. Op het remblokje zelf zat ook het rubber dat er afgesleten was. Dat was best een hoop rubber dat samentroepte.

Al zal het wel niet gewoon rubber zijn...

Plaats reactie