Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe carbon wielen, budget beperkt

MrDry
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2013 10:25

MrDry 26 mei 2021 12:40

Mijn Mavic Cosmic SL wielen hebben het begeven. Het carbon komt los van het aluminium. Laten plakken maar na 2 ritjes is de kap weer los. Volgens Google ben ik niet de enige met het probleem.

Ik heb dus nieuwe (velgrem) wielen nodig.

Mijn voorkeur gaat uit naar een carbon wielset (ca 50mm hoog) maar het budget is beperkt. Ik rij ca 10.000km per jaar bijna alles in Nederlandse polder.

Ik heb een paar wielsets gevonden die mij qua prijs aanspreken:
Bontrager Aeolus https://www.mantel.com/bo...spec[]=17111&spec[]=12289
Mantel R50 TLR https://www.mantel.com/ma...spec[]=17111&spec[]=12289
Supra RFC 55 Elite https://grintacycling.nl/grintacycling. ... elset.html
Edco Allroad [https://edco.bike/collect...d-wheelset-black-wheelset

Edco was een topmerk maar is na het faillissement niet meer in Nederlandse handen. Ik vind ook niet heel veel reviews over die wielen. De Bontrager wielen hebben een alu remrand. Na mijn ervaring met de Cosmic wielen wil ik liever en velg bestaande uit één materiaal. Waar de Mantel wielen vandaan komen is mij niet bekend.

Ik heb ook al contact gehad met Philippos voor een handgespaakt setje, helaas heeft hij het erg druk en zou ik pas in september aan de beurt zijn.
Ik vind het lastig om de wielen van Philippos te positioneren tussen al het aanbod. Is een handgespaakte set van ca 1000,= echt veel beter dan een budget fabrieksset van ca 800,=?

Ik ben niet de lichtste rijder....ca 85 kg en kan behoorlijk wat vermogen leveren als het er op aan komt.

Kan iemand iets aan toevoegen of wellicht nog een suggestie voor een budget vriendelijk carbon wielsetje. MP begin ik niet aan, daar kwamen die Cosmics vandaan en kunnen na 1 jaar de prullenbak in :'(

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 mei 2021 17:41

Mocht je een Campagnolo body zoeken dan heb ik wel een set zo goed als nieuwe Fulcrum Racing Quattro Carbon over ;)
Staan hier te wachten op een nieuw project maar dat komt er voorlopig nog niet van.

Overigens werken je linkjes niet allemaal (of ligt aan mij).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 mei 2021 18:06

Maatwielen.nl kan ook een setje voor je spaken.
Is ook actief op het forum.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 27 mei 2021 09:56

In de regel zijn fabriekswielen gewoon goed, wat beter is hangt af van wat je neemt en wie het maakt. Het grote voordeel van handgespaakt is dat je ze precies kunt samenstellen zoals je zelf wilt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2021 10:32

Voor dat geld zou ik gewoon een setje in China bestellen. Prima kwaliteit en veel meer dan 500 euro hoeft het niet te kosten.

LightBicycle, Farsports, Yoeleo. Dit zijn de duurdere aanbieders en ook goed. Rotte appels heb je er altijd tussen maar doorgaans is het ok. Prijsklasse eronder CSC.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mei 2021 13:23

havana schreef: 27 mei 2021 10:32 Voor dat geld zou ik gewoon een setje in China bestellen. Prima kwaliteit en veel meer dan 500 euro hoeft het niet te kosten.

LightBicycle, Farsports, Yoeleo. Dit zijn de duurdere aanbieders en ook goed. Rotte appels heb je er altijd tussen maar doorgaans is het ok. Prijsklasse eronder CSC.
Even een zijstap.., voor losse velgen (en verder zelf spaken), zijn dit dan dezelfde usual suspects? In het china wielen topic gaat het (in ieder geval de laatste X pagina's) ook vooral over complete sets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 mei 2021 14:44

MarkVeenstra schreef: 27 mei 2021 13:23
havana schreef: 27 mei 2021 10:32 Voor dat geld zou ik gewoon een setje in China bestellen. Prima kwaliteit en veel meer dan 500 euro hoeft het niet te kosten.

LightBicycle, Farsports, Yoeleo. Dit zijn de duurdere aanbieders en ook goed. Rotte appels heb je er altijd tussen maar doorgaans is het ok. Prijsklasse eronder CSC.
Even een zijstap.., voor losse velgen (en verder zelf spaken), zijn dit dan dezelfde usual suspects? In het china wielen topic gaat het (in ieder geval de laatste X pagina's) ook vooral over complete sets.
EIE en Nextie zijn ook goede aanbieders van losse velgen.

LightBicycle begint stilaan een probleem te krijgen. Ze zijn op dit moment erg populair en de gravel velgen worden ook door Duke aangeboden onder hun eigen sticker. Hierdoor beginnen de levertijden zodanig op te lopen dat het steeds minder leuk wordt.

MrDry
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2013 10:25

MrDry 27 mei 2021 16:02

Ik begrijp dat die Edco wielen ook handgespaakt worden. Ondanks de overname is de leverancier van het materiaal niet gewijzigd geeft de distributeur voor NL aan.
Er worden standaard Sapim CX Aero spaken toegepast met messing spaaknippels. Ik kom bij Lightbicycle niet veel goedkoper uit en dan moet ik 3-5 weken wachten. Dat betekend 3-5 weken rond rijden op mijn oude alu wielset waar een hobbel in het achterwiel in zit. Daar wordt ik ook niet gelukkig van.
Ik neig vooralsnog dus naar die Edco wielen. Het voordeel van een set van Lightbicycle is dat je dan 350 naven hebt en dat Edco "eigen" naven heeft.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2021 17:22

Als jij zoals je schrijft behoorlijk vermogen levert dan zou ik wel voor 24-28 spaaks gaan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

MrDry
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2013 10:25

MrDry 27 mei 2021 21:35

Helaas kom ik niet zoveel fabrieks wielen tegen met 28 spaken....

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 mei 2021 22:34

Kies een paar fabrikanten uit en stuur ze een email met jouw wensen qua aantal spaken. Vaak kan veel meer dan mogelijk lijkt als je afgaat op het aanbod en informatie op de site.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 28 mei 2021 14:16

Al ik goed zie dat je budget zo'n 750 euro is kan je farsports mailen, die maken met een dt350 set een wielset met kaze velgen voor je voor dat bedrag. Wielen 820 oid en verzending 65, dollarkoers gunstig dus komt mooi uit. En via de mail kan je ook nog vragen naar een goeie prijs, die kwam bij mij nog bijna 10 procent beter uit..
Ff vragen naar 24 voor en 28 achter, messing nippels. Hoogte kan je ook nog kiezen.

Voor mijn net bestelde set ook light bicycle, btlos, nextie, light carbon, benaderd. LB heb ik en tevreden maar 30 procent duurder en 16 weken wachten was too much..

Plaats reactie