Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset velgrem ombouwen naar Disc?

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 06 mei 2021 06:27

Recent heb ik een schuiver gemaakt en daarbij mijn frame (flink) beschadigd (zelf helemaal in orde gelukkig!).

Dubbel balen natuurlijk, want in de huidige tijd zijn fietsen en frames amper te krijgen. De meeste framesets die wel te vinden zijj, zijn ook nog eens voor Disc brakes.

Inmiddels contact gehad met carbonreparatie.nl en zij gaan het frame herstellen, waardoor het directe probleem verholpen is, maar dit leidde toch tot de volgende vraag;

Als ik een nieuwe fiets aanschaf met disc brakes, heb ik vanzelfsprekend niet zoveel aan mijn huidige full carbon wielset (want gemaakt voor velgremmen).

Is het echter mogelijk om de naven van een velgrem-wielset te laten vervangen door een set naven voor disc brakes? De remrand doet dan natuurlijk niets meer (maar full carbon, dus stoort ook niet), maar is dit dus technisch te doen of zijn er grote nadelen (sterkte, integriteit van de wielset, andere overwegingen)?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 mei 2021 06:44

Een voorwiel van een disc wiel is meestal minimaal 24 spaaks. Een voorwiel van een velgrem vaak minder. Vanwege de krachten op het voorwiel zijn die extra spaken wel wenselijk. Dus het zal deels afhangen van het aantal spaakgaten in je huidige voorvelg. Daarnaast is het esthetisch wat minder mooi. Een velgrand op een disc wiel. Bij de eerste chinarello disc wielen zag je dit overigens wel vaker.
o'7o

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mei 2021 06:54

Zoals Douglas zegt, als er genoeg spaken in de wielen zitten, moet dat wel mogelijk zijn.

Ik heb nog een wielset gehad waar de wielen uitgerust leken (oppervlakte was niet behandeld dus er echt op remmen had nooit gelukt) met een remrand. Het was niet echt storend (maar ook niet echt geweldig)
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie