Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielhoogte advies

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 28 apr 2021 19:11

Ik zou advies vragen aan een custom wielbouwer, en een verschillende hoogte voor/achterwiel doen.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 28 apr 2021 19:41

buddo schreef: 28 apr 2021 18:46 Er mee kunnen rijden is iets anders dan dat het fijn rijdt.
Ik heb veel verschillende sets gehad, laatste jaren tot het compromis gekomen van 40 mm (Fulcrum Racing Quattro Carbon en Campagnolo Bora One). Goed bruikbaar in alle omstandigheden en geen nerveus gedoe als het eens wat waait. Oh ja... 64 kilo.
Ik denk dat ik hier ook voor ga. Het zal inderdaad wel prima gaan, maar dat maakt het nog niet prettig.

Nogmaals dank voor alle reacties. Aanbeveling voor een paar mooie wielen van rond de 40/45mm zijn welkom. Shimano/schijfrem. Moeten licht en stijf zijn. Budget tot 2K

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 apr 2021 19:42

Het beste advies wat je kan krijgen, denk ik zelf tenminste, vraag rond bij je kennissen of je iemand zijn wielen een weekendje kan lenen.

Iedereen kan van alles roepen, dit is iets wat je zelf moet voelen, wat bij je past. Het is doodzonde als je flink geld uitgeeft omdat iemand zegt dat het goed gaat komen en je straks met iets zit wat je niet graag gebruikt.

Dan mijn persoonlijk plasje. Met 45mm zit je bijna altijd safe.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 apr 2021 21:49

Als het om de looks gaat zijn alle andere argumenten futiel.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 28 apr 2021 22:48

Ik heb jarenlang mavic cosmic carbones gereden van 50mm hoog. Bij extreme zijwind wel eens last gehad van een nerveus voorwiel, maar de voorwaardse kracht is echt voldoende om niet te crashen. Wel moet je altijd je handen goed aan het stuur houden, maar dat lijkt me logisch vooral in een groep. Ik heb tegenwoordig 40mm hoge carbon velgen en dat rijdt echt fijner vind ik. Ik zou niet meer terug willen naar 50, is ook uit de mode met al die populaire fabrieksfietsen met stock wielen op de weg tegenwoordig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2021 01:00

Waarom noem je het wielhoogte, terwijl je velghoogte bedoelt? Anderen op het verkeerde been zetten? Gewoon ergerlijk!

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 29 apr 2021 08:10

klimmer schreef: 29 apr 2021 01:00 Waarom noem je het wielhoogte, terwijl je velghoogte bedoelt? Anderen op het verkeerde been zetten? Gewoon ergerlijk!
je hebt helemaal gelijk ;)

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 29 apr 2021 08:32

MarkVeenstra schreef: 28 apr 2021 14:10
Comfort komt uit je banden(druk) niet uit je velgen. Niet merkbaar tenminste.
Gewicht is iets hoger, als het gaat tussen 32 of 50mm zal dat een keer op 150 gram gaan ofzo.
Moeilijker op gang trekken? Zit er een slepende rem op hoge velgen ofzo?
Snelheid vasthouden heeft met aerodynamica te maken. Dat geldt ook prima bij 25 of 30 km/u. effect wordt wel groter bij hogere snelheden natuurlijk. En bij wind tegen ;-). Ik heb nog nooit gesnapt waarom bij het onderwerp aerodynamica de 40km/u als een soort heilige omslagpunt wordt genomen.
Bergop is vooral het gewicht een argument, dus ja als het je om de laatse 150gr te doen is en daarmee een seconde of 10 op een beklimming als de Alp d'Huez, heb je gelijk.
Minder goed wegdek maakt geen zak uit, je moet je bandendruk erop aanpassen.

Ow, en nog een pluspunt aan hoge carbon velgen --> het geluid dat je motivatie (en eventueel ego) een extra boost geeft. :mrgreen:

ps. dit is puur mijn inzicht op basis van redeneren en de techniek. Zelf heb ik 40mm alu velgen dus het is geen weerlegging om persoonlijke gronden oid ;)
Grappig dit....
Eerst uitgebreid elk punt weerleggen en op het einde melden dat het een inschatting is.
Ik ga niet hetzelfde doen, maar ik heb andere ervaringen (met carbon).
;)
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 29 apr 2021 08:41

Wouter2020 schreef: 28 apr 2021 19:41
Nogmaals dank voor alle reacties. Aanbeveling voor een paar mooie wielen van rond de 40/45mm zijn welkom. Shimano/schijfrem. Moeten licht en stijf zijn. Budget tot 2K
Scope R4d. Er is online genoeg over geschreven/ getest/ gerieviewd om een goede indruk op te doen. Daaraan kan ik mijn positieve ervaring toevoegen (en die van 2 fietsgenoten): licht, stijf, comfortabel, goed lagerwerk, tubeless ready. En je steunt Nederlandse ontwikkeling en technologie en daarmee ook nog het milieu.
En nu ben ik fietsen.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 29 apr 2021 08:54

Wouter2020 schreef: 28 apr 2021 19:41
buddo schreef: 28 apr 2021 18:46 Er mee kunnen rijden is iets anders dan dat het fijn rijdt.
Ik heb veel verschillende sets gehad, laatste jaren tot het compromis gekomen van 40 mm (Fulcrum Racing Quattro Carbon en Campagnolo Bora One). Goed bruikbaar in alle omstandigheden en geen nerveus gedoe als het eens wat waait. Oh ja... 64 kilo.
Ik denk dat ik hier ook voor ga. Het zal inderdaad wel prima gaan, maar dat maakt het nog niet prettig.

Nogmaals dank voor alle reacties. Aanbeveling voor een paar mooie wielen van rond de 40/45mm zijn welkom. Shimano/schijfrem. Moeten licht en stijf zijn. Budget tot 2K
Je kan ook voor custom gaan, kun je hem precies zo krijgen zoals jij het wilt. @philippos bouwt mijn wielen, hopelijk komen ze binnenkort en heeft genoeg goede reacties hier op het forum. Je kunt hem altijd een berichtje sturen met de mogelijkheden!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 apr 2021 09:04

marcus66 schreef: 29 apr 2021 08:32
MarkVeenstra schreef: 28 apr 2021 14:10
Grappig dit....
Eerst uitgebreid elk punt weerleggen en op het einde melden dat het een inschatting is.
Ik ga niet hetzelfde doen, maar ik heb andere ervaringen (met carbon).
;)
Ja, ben daar zelf ook niet zo van. Maar je moet tegenwoordig iets kiezen in het hele social media reageer tijdperk.

Want voor een bepaalde groep is het onvoorstelbaar dat je een mening of advies vormt op basis van gezond verstand of technisch inzicht, zonder zelf exact dezelfde ervaring mee te brengen.
En voor een ander komt een reactie op weerlegging over alsof je op je pik getrapt bent en van je af wilt bijten...,

Nu, mijn laatste toevoeging was dus bedoeld om duidelijk te maken dat het niet zo is dat ik me op mijn pik getrapt voelde en daarom alle argumenten ging weerleggen. Maar dat het dus juist op objectieve gronden kwam.
Kennelijk zit jij maar bij de eerste groep - waar je argumenten alleen kunt onderbouwen met persoonlijke ervaring :winkthumb:

Geeft niets, het zijn gewoon 2 verschillende kanten van een vraagstuk benaderen. De persoonlijke ervaringen zijn goed, zeker als die veel verschillende ervaringen bevat. Maar de objectieve/technische beschouwing heeft ook zijn bijdrage.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 29 apr 2021 09:18

Met een budget van 2k kun je je echt eens goed laten gaan :D
Enkele suggesties: FFWD Raw (44mm) (kost 1800 euro online), campagnolo wto 45, fulcrum speed 40 db, ...

Plaats reactie