Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Geruisloze naven

tinot
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:52

tinot 01 feb 2021 22:19

White Industries is ook niet geluidsarm...
"Trappen moet je toch"

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 feb 2021 22:56

Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 DT levert naast de ratchet's ook de 370 naaf met 3 palletjes.
...
Ja, mijn naaf is dus kennelijk een 370-er met drie palletjes.

Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 Tukker: de makkelijkste manier om er achter te komen wat je hebt is om even je body er af te halen. Dat kan bij DT door aan je body te trekken. Meestal gaat dit makkelijk.
...
Dank voor de tip. Inderdaad heel gemakkelijk los te halen zonder gereedschap.

Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 Je kunt altijd even langs je lokale wielbouwer, dit is een klusje van niets en kost niet veel. Dan ben je in een keer klaar.
Was niet nodig. Ik had toevallig dit weekend de cassette schoongemaakt, dus zonder vieze vingers te krijgen heb ik het gedemonteerd.
Morgen schoonmaken en het "@Keezx-dun-vloeibaar-vet" erin. Ben heel benieuwd.

Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 Het kan natuurlijk ook zijn dat je een reden zoekt om nieuwe wielen te kopen wat hartstikke goed is. Er zijn er meer die hier last van hebben :mrgreen: ;)
sssst niet zo luid, straks hoort mevrouw De Tukker vrouw het! :lol:

20210201_223955.jpg
20210201_223934.jpg
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 feb 2021 23:09

tinot schreef: 01 feb 2021 22:19 White Industries is ook niet geluidsarm...
Na aanschaf ben je wel behoorlijk wat armer.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 feb 2021 11:09

Miche Syntesi heb ik gemonteerd ook geluidarm.
De stilste van het groepje waarin ik rij.
...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 feb 2021 11:16

Oppbogga schreef: 02 feb 2021 11:09 Miche Syntesi heb ik gemonteerd ook geluidarm.
De stilste van het groepje waarin ik rij.
Dat is inderdaad een fijne, betrouwbare, stille én voordelige naaf. Alleen niet zo licht, maar dat is relatief.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 feb 2021 11:20

Vanochtend heb ik de naaf schoongemaakt en voorzien van het dik vloeibare vet zoals dat @Keezx voorstelde op pagina 1 van dit topic. En guess what ... het ziet er naar uit dat het werkt! Na montage was de ratel amper hoorbaar.

Nu nog de praktijktest. Wordt vervolgd ...

In het filmpje op https://youtu.be/KT-m3gdlfE0 zie je hoe 'vloeibaar' het vet is.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 feb 2021 12:12

Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 Ratchet is in principe intellectueel eigendom van DT. Een aantal chinese merken hebben het gekopieerd (ZTTO) maar wat kopiëren zij niet....
Ik denk dat James Watt wel wat te zeggen zou hebben over intellectueel eigendom van het ratchet systeem. Helaas is de goede man al drie eeuwen niet meer in leven.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 feb 2021 12:18

Volgens mij verloop zo'n patent in principe na 20 jaar (althans in Europa en voor zover het niet over geneesmiddelen gaat) :-)
Maar wel mooi om te lezen dat het ratchet in die vorm ooit door mijnheer Watt is bedacht.
Vanuit mijn oorspronkelijke beroep als uurwerkmaker ken ik ratelsystemen die ouder zijn.

De geldigheidsduur van het Nederlands en het Europees octrooi is maximaal 20 jaar vanaf de dag waarop de aanvrage werd ingediend (art. 36 ROW, art. 63 EOV). De meeste octrooien hebben een kortere levensduur. Een belangrijke reden daarvoor is het kostensysteem om octrooien instand te houden. Na de eerste 3 jaar moet je elk jaar een instandhoudingstaks betalen, en dat is een progressief tarief. Je moet dus elk volgend jaar meer gaan betalen, terwijl - o.a. door de technische ontwikkelingen - jouw uitvinding commercieel (meestal) steeds minder waard wordt (uitzondering: farmacutische uitvindingen). Er komt dus een soort beak-even point waarop je je octrooi opgeeft door geen jaartaks meer te betalen. Het vervalt dan in het publieke domein.
Bron: http://www.ie-onderwijs.nl/nl/rechten/o ... eb-je-het/
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 feb 2021 12:28

Zoals wel vaker gezegd wordt, staan wij op de schouders van reuzen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 07 feb 2021 21:19

mackersv2.0 schreef: 03 feb 2021 12:12
Philippos schreef: 01 feb 2021 14:46 Ratchet is in principe intellectueel eigendom van DT. Een aantal chinese merken hebben het gekopieerd (ZTTO) maar wat kopiëren zij niet....
Ik denk dat James Watt wel wat te zeggen zou hebben over intellectueel eigendom van het ratchet systeem. Helaas is de goede man al drie eeuwen niet meer in leven.
Over dat rachet-systeem van DT Swiss: allemaal leuk en aardig, maar een serieus nadeel daarvan vind ik toch die ring nut die verwijderd moet worden voordat je het naaflager aan de bodykant kunt vervangen. Nu zit dit lager diep in de naaf en slijt daardoor het minst van de vier lagers die in totaal in de naaf (2 in de naaf zelf en 2 in de body), maar op de lange duur moet het toch een keer vervangen worden. Het is eigenlijk een zeer onlogisch ontwerp: die ring zit in de naaf geschroefd en houdt de rachet op zijn plaats die de kracht overbrengt op de naaf/wiel. Je trapt die ring dus eigenlijk steeds vaster maar de ring moet los om het lager daarachter te kunnen vervangen....

https://www.bikeparts.com/BPC426986/dt- ... l-ring-nut

Net als de meneer hieronder in het filmpje ben ik met een zware hefboom bezig geweest om die ring los te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=avnD0mLtoR0

Ik weet niet hoe de ontwerper daarvan naar zo'n filmpje kijkt, maar ik zou me in zijn plaats toch een beetje schamen.

Groet,

Hans

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 feb 2021 22:33

Het systeem is leuk bedacht maar bepaald niet echt nodig, er zijn heel wat conventionele naven met getande ring en pallen die prima werken en ook duurzaam zijn.
Voor mij zijn het niet de ideale naven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 feb 2021 23:01

Offtopic:

Het klinkt eigenlijk gek (want de vorige Zipp naven hebben ze een behoorlijk slechte naam bezorgt), maar de nieuwere Zipp 77/177 naven zijn eigenlijk de monkey proof versie van de DT Swiss. Met palletjes en een vaste as waar het lager op rust.

De body trek je er zo af, met de as tik je het NDS lager eruit, vervolgens draai je de as om en tik je daarmee het DS lager eruit. In de body zit een bus die over de as schuift en afstand tussen de body lagers houdt. Op die manier geen problemen met specifieke tools, preload, veertjes of wat dan ook. Lagers zijn ook allemaal nog eens een maatje groter dan in de DT hubs. Enige nadeel is de seal die achter de body zit.

Afbeelding

Verder ken ik eigenlijk alleen de DT 350/240 naven en die staan toch ook wel hoog qua serviceability, mede door een body die je er zo aftrekt en geen palletjes o.i.d. die je kwijt kunt raken. Ook geen gedoe met seals o.i.d. Enige nadeel wat ik kan bedenken is inderdaad die lockring tool, maar heb zelf dat lager nog nooit hoeven vervangen bij een DT hub.

In de nieuwe EXP hubs zit het lager in één van de ratchet ringen, waardoor deze iets verder naar buiten kan komen te staan. Zo te lezen is het servicen er niet makkelijker op geworden en heb je nu weer 3-4 nieuwe tools om de ratchet ring te verwijderen en vervolgens het lager eruit te kunnen tikken en terugplaatsen.

Afbeelding

Zou zelf de voorkeur geven aan het oude systeem.

Plaats reactie