Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Geruisloze naven

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2021 13:57

ypuh schreef: 01 feb 2021 09:28 Denk dat ik straks ook maar gewoon zo'n potje rode DT vet bijbestel.
Dat is er nu een stuk goedkoper......
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Special-Gr ... ub-Can-20g

ik heb er nog een keer 35 euro voor betaald.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2021 14:02

In mijn standaard wielen van de topstone 4 is de achternaaf geruisloos helaas😉
Naven
(F) Formula CL-712, 12x100mm centerlock / (R) Formula RXC-400, 12x142mm centerlock
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 feb 2021 14:03

daniel1975 schreef: 01 feb 2021 12:10 DT kan ook geen plakkende palletjes hebben want er zitten geen palletjes in....
Is dat zo?
Op mijn naven en velgen staat weliswaar DT-Swiss, maar ik kom nergens het type tegen Er staat geen 240 of 350 of iets anders op. Daarom denk ik dat DT Swiss ook andere (goedkopere?) naven levert ZONDER ratchet en dus gewoon met palletjes. Ik weet het niet zeker hoor. Zal het een en andere een dezer dagen eens demonteren.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 feb 2021 14:05

@ De Tukker , voor sommige is lezen best moeilijk ... DT levert inderdaad ook body's met 3 palletjes. Gewoon even de body van de as af trekken, en je ziet het direct.

https://www.mantel.com/dt-swiss-360-3-p ... gKHbvD_BwE
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 feb 2021 14:13

Ik heb natuurlijk, in tegenstelling tot jou, niet een IQ-test gedaan waaruit blijkt dat ik een HBO-opleiding kan volgen maar ... leg eens uit, waar staat in dit topic dan genoemd dat DT-Swiss ook naven met pallen heeft?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 feb 2021 14:34

Ik sanp niet waarom je dit tegen mij zegt maar allez... want mijn opmerking was niet aan jou gericht maar aan andere. ... jij typt dit :

Ik overweeg om mijn DT Swiss wielset te verkopen en te vervangen door iets nieuws. De reden dat ik er vanaf wil is dat ik vind dat mijn (achter)naaf een kolereherrie maakt. Veel mensen vinden dat prachtig maar ik vind dat verschrikkelijk en wil liever een geruisloze naaf.

En dan reageer ik met het feit dat lezen moeilijk is aangezien iedereen hier in dit topic er vanuit gaat dat DT ratchet naven heeft. Daarom liet ik enkel zien dat DT ook naven levert met palletjes ... maar affijn succes. Ik zou zeker geen Chris King nemen... of je moet met een zwerm bijen rond willen rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 feb 2021 14:41

Ik reageer naar jou omdat je, door de manier waarop jouw reactie is geschreven, je mij de indruk geeft dat je mij 'verwijt' teksten niet goed te lezen.
Door jouw aanvulling van 14:34 wordt duidelijk dat jouw opmerking niet op mij sloeg. Wellicht was het handiger geweest als je alleen de tekst van 14:34 had geschreven. Dan was er geen misverstand geweest. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2021 14:41

De Tukker schreef: 01 feb 2021 14:03
daniel1975 schreef: 01 feb 2021 12:10 DT kan ook geen plakkende palletjes hebben want er zitten geen palletjes in....
Is dat zo?
Op mijn naven en velgen staat weliswaar DT-Swiss, maar ik kom nergens het type tegen Er staat geen 240 of 350 of iets anders op. Daarom denk ik dat DT Swiss ook andere (goedkopere?) naven levert ZONDER ratchet en dus gewoon met palletjes. Ik weet het niet zeker hoor. Zal het een en andere een dezer dagen eens demonteren.
DT 370 heeft 3 pallen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 feb 2021 14:46

DT levert naast de ratchet's ook de 370 naaf met 3 palletjes. Dat zijn de instap DT naven die bij de goedkopere fabriekswielen van DT verwerkt zijn. Een aantal merken zoals Roval, gebruiken ook DT naven met een ratchet maar plakken hun eigen merk erop. Ratchet is in principe intellectueel eigendom van DT. Een aantal chinese merken hebben het gekopieerd (ZTTO) maar wat kopiëren zij niet....

Tukker: de makkelijkste manier om er achter te komen wat je hebt is om even je body er af te halen. Dat kan bij DT door aan je body te trekken. Meestal gaat dit makkelijk. Bij naven waar dit nog niet of vooral lang geleden gebeurd is voor het laatst, moet er soms wat overtuigingskracht bij komen. Leg wel een handdoek over je wiel en doe het op een tafel. Zo voorkom je rondvliegende onderdelen.

Je wielen verkopen alleen om deze reden is overdreven vindt ik. Eerst even uitzoeken wat er in zit en of dit correct gesmeerd is (en of het de 18t ratchet is, want die hoort niet zo luid te zijn).

Je kunt altijd even langs je lokale wielbouwer, dit is een klusje van niets en kost niet veel. Dan ben je in een keer klaar.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een reden zoekt om nieuwe wielen te kopen wat hartstikke goed is. Er zijn er meer die hier last van hebben :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 01 feb 2021 15:02

Loud hubs save lives!
En werken vaak beter dan een bel.
(in navolging van loud pipes/bikes save lives ).
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 feb 2021 15:29

mn 240s is sinds aankoop best wel stil, maar deze zitten ook in een alu lage velg gespaakt. alles is met het merk bontrager overstickert, hoeveel vet erin zit geen idee.....wel gebruiken ze bij DT een vrij dun vet. wat ook juist is want de palletjes of ratchet mag niet blijven plakken.
ik geloof wel dat het beter hoorbaar wordt wanneer je een goede klankkast toevoegd. als een oversized carbon frame, hoge alu of carbonnen velgen.

nu een hope vrijloop zal in geval van de bladveer achtige veertje nooit stil worden.
en zoals vermeld ook chris king klinkt niet typisch als een vrijloop van een koersfiets, moet je van houden.

Shimano vrijloop is denk ik wel de meest stille op de markt.

kijk eerst eens of er wel vet in zit. voeg toe naar specificatie. niet vol proppen.
en vergeet niet te blijven trappen, daar gaat het om met fietsen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 feb 2021 15:37

TKMP schreef: 01 feb 2021 15:29 ... vergeet niet te blijven trappen, daar gaat het om met fietsen.
Ja, ik durfde mijn benen al niet stil te houden want ik was bang aangeklaagd te worden wegens overmatig geluidsoverlast :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie