Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
-
Contact
Maatwielen
08 feb 2021 11:34
ypuh schreef: ↑07 feb 2021 23:01
Offtopic:
In de nieuwe EXP hubs zit het lager in één van de ratchet ringen, waardoor deze iets verder naar buiten kan komen te staan. Zo te lezen is het
servicen er niet makkelijker op geworden en heb je nu weer
3-4 nieuwe tools om de ratchet ring te verwijderen en vervolgens het lager eruit te kunnen tikken en terugplaatsen.
Zou zelf de voorkeur geven aan het oude systeem.
Dat is een 'tool set' hè, waarvan alleen dat ding met de tanden (HXTXXX00N8387S) echt noodzakelijk is. Die andere tools kun je zelf maken.
Voor zover ik het kan zien, is er geen extra handeling die je moet verrichten vergeleken met de oude naaf. Bij de oude naaf moest het lager uit de naaf worden getikt; bij de nieuwe naaf moet je die uit de ring nut tikken (de ring nut en de rachet zijn 1 onderdeel geworden, zo te zien).
Maar het ontwerp blijft niet deugen. Het is een onnodige zucht om iets te vernieuwen wat al goed werkt. De laatste jaren zie je allerlei alternatieve vrijloopsystemen, gewoon om maar iets nieuws te hebben en als zodanig te kunnen marketen.
Laatst gewijzigd door
Maatwielen op 08 feb 2021 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De Tukker
- Forum-lid
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
- Locatie: Enschede
De Tukker
08 feb 2021 11:49
Maarehhh... zijn die naven geruisloos dan?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
-
Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
-
Contact
Maatwielen
08 feb 2021 11:52
De Tukker schreef: ↑08 feb 2021 11:49
Maarehhh... zijn die naven geruisloos dan?
Als je er voldoende vet in doet, hoor je ze niet.
-
De Tukker
- Forum-lid
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
- Locatie: Enschede
De Tukker
08 feb 2021 11:56
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
08 feb 2021 12:58
Mwa..... dat voordeel is heel snel weg vind ik. na een 1000 a 1500 zijn ze echt weer behoorlijk hard, wat ik heel fijn vind want het heeft mijn leven al twee keer echt gered en veel kleine missers voorkomen met overige fietsers.
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
DeletedUser02
08 feb 2021 13:41
wasbeer2006 schreef: ↑08 feb 2021 12:58
Mwa..... dat voordeel is heel snel weg vind ik. na een 1000 a 1500 zijn ze echt weer behoorlijk hard, wat ik heel fijn vind want het heeft mijn leven al twee keer echt gered en veel kleine missers voorkomen met overige fietsers.
Ik beeld me dan echt in dat iemand van 2 meter met een pistool in z'n ene hand op jou gericht, met z'n andere hand een zwiepert geeft aan je achterwiel met daarnaast een decibelmeter met zowel een groen als rood lampje.
Misschien zit ik al wel te lang in lockdown.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
08 feb 2021 21:09
Dat laatste denk ik. Het heeft me echt een keiharde crash in de ardennen gescheeld. Dat er een idioot keerde in een afdaling is niet heel handig, maar door het geluid stuurde ie net weg.
-
De Tukker
- Forum-lid
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
- Locatie: Enschede
De Tukker
18 jun 2021 12:07
Keezx schreef: ↑31 jan 2021 23:47
Ik heb tegenwoordig een bakje staan waarboven ik m'n kettingen inspuit met Action kettingspray, wat daarvan overblijft na het verdampen van het oplosmiddel is stroperig spul, precies de goeie viscositeit, daar doe ik een beetje van in de vertanding van de vrijloop.
...
Al weer een tijdje geleden maar ik heb Keezx' middeltje toegepast en ... de pallen zijn nog steeds nagenoeg geruisloos; Blij mee
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018