Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Steekas voor, snelspanner achter

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 07 jan 2021 14:09

Anderhalf jaar geleden kocht ik de CAAD12, 105 disc versie. Fijn fietsje, maar de wielen zijn niet al te best. Sterker nog, sinds mijn laatste ritje kraakt mijn achternaaf alsof hij al jaren oud is...

Dit euvel heb ik wel eerder gehad met wielen, toen was het verhaal van m'n fietsenmaker: lagers vervangen etc, duur klusje, ik raad je een nieuw achterwiel aan (ik heb nooit geld gehad voor dure wielen, dus een wiel is dan al snel 'total loss').

Ik vrees een beetje voor hetzelfde verhaal, dus ik ben me alvast aan het orienteren op een nieuwe set. Nu loop ik echter tegen het 'probleem' aan dat mijn CAAD een steekas voor heeft, en een snelspanner achter. En bijna alle wielsets die ik zie zijn beide steekas. Iemand hier ervaring mee? Iemand tips voor (web)shops die geen moeite hebben met een afwijkend verzoek (wissel even dat achterwiel van die set om met een wiel met snelspanner)? Wordt het twee aparte wielen bestellen (wat uiteraard duurder is)? Hoor het graag.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2021 14:41

Ik zou eens zoeken op cannondale specifieke wielsets. Bij de MTB hebben ze bv een achterwiel wat een andere offset heeft dan elk ander merk en bv de Lefty,s

Die sets zijn er ook, maar ik denk dat je dan snel bij Mavic uitkomt.

Anders een handgespaakt setje.
Weet je zeker dat het een steekas is? en geen 9/10mm Thru bolt?

Thru bolt
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Schnellspa ... t-9-mm-TA9

Steekas
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Thru-Axle- ... -mm-E-Thru

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 jan 2021 15:15

Is het niet op te lossen met een juiste adapter? Vaak kan je door de endcaps te vervangen van steekas naar QR gaan. In dat geval koop je dus een wielset met adapter. Uiteraard dien je wel rekening te houden met diameter steekas (voor 15x100 of 12x100) en achter met de inbouwbreedte. Nu is de standaard 142mm of breder, maar in het verleden zag je ook nog 135mm (wat overigens ook met de adapter kan worden opgevangen).

Verder zou ik ook goed kijken naar je naaf van de huidige wiel. Vervangen van lagers hoeft niet lastig te zijn (youtube is your friend) en je weet meteen hoe je onderhoud kan verrichten waardoor ze in het vervolg langer meegaan.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2021 15:50

De Caad12 heeft geen asymmetrische achterwerk zoals sommige andere Cannondale's, dus alle sets voldoen.

Het vervangen van de lagers kan nooit zo duur zijn dat een wiel alleen daarop afgeschreven is. Zoals Joost ook zegt, ga dat maar eerst na.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 07 jan 2021 16:02

Dank voor de snelle en bruikbare reacties!

Ik moet er nog mee naar de fietsenmaker, zelf aan de klus kan ook, maar dat gaat van mijn beschikbare tijd om óp de fiets te zitten af ;-) Kan best dat het dit keer meevalt. Het is echter een echte instap wielset, had zelfs nog nooit van het merk gehoord: RD. Dus ik kijk stiekem al sinds aanschaf van de fiets naar een niet al te dure vervanger.

Die adapters had ik in het geheel niet aan gedacht, dat ga ik eens onderzoeken, dank voor de tip Joost!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 07 jan 2021 16:29

Ik heb zelf ervaring met wielsets van dt swiss. Daar zat telkens het benodigde materiaal bij om deze wielen te gebruiken met steekas en/of snelspanners.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jan 2021 16:36

lnnrtlnnrt schreef: 07 jan 2021 16:02 ...........
Die adapters had ik in het geheel niet aan gedacht, dat ga ik eens onderzoeken, dank voor de tip Joost!
Bij sommige wielsets zitten ze bij aanvang bij.
Voor andere kan je ze apart kopen.
Kijk op "Conversion kit thru axle to qr"
Op deze pagina kan je al eens kijken om een idee te hebben
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jan 2021 17:14

DT Swiss. Je kunt bij hen de wielen los kopen. Ik heb een keer een enkel achterwiel gekocht.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 08 jan 2021 08:27

Volgens mij zitten in de CAAD12 DISC met basic Fulcrum wielset. Die moeten door een fietsenmaker toch wel kraakvrij gemaakt kunnen worden met wat onderhoud? Vraag is echter wel of het daar aan ligt.

Ik heb ook met een CAAD12 gereden en het achterwiel was ook gevoelig voor kraken. Goed schoonhouden van de patten, bussen op de naaf en de snelspanner waren de remedie daar voor. En eventueel wat 'anti seize' pasta op de patten.

Mocht je voor andere wielen willen gaan dan weet ik zeker dat je bij DT Swiss wielen een conversie set kunt krijgen. En bij andere merken zal dit ongetwijfeld ook kunnen. Als de wielen geschikt zijn voor zowel steekas als snelspanner is het niet meer dan de 'end cap' wisselen. Dat kun je zelf, of de fietsenmaker uiteraard, doen.

Ik heb een nieuwe set wielen bij Hunt besteld. Daar kun je gewoon aangeven hoe je de wielen wilt hebben. Zij zorgen dat de wielen dan conform je wens geleverd worden.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 08 jan 2021 10:25

Hoi smeets, ik heb de 105 versie, daar zitten geen fulcrums in, maar RD 2.0 wielen, dat is volgens mij van Maddux, maar ik kan er eerlijk gezegd weinig over vinden op internet.

Die Hunt wielen heb ik ook gezien, zien er strak uit, hoe bevallen ze je? En zou ik die nog enigszins goedkoop hier kunnen krijgen na de Brexit....

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 08 jan 2021 12:52

lnnrtlnnrt schreef: 08 jan 2021 10:25 Die Hunt wielen heb ik ook gezien, zien er strak uit, hoe bevallen ze je? En zou ik die nog enigszins goedkoop hier kunnen krijgen na de Brexit....
Ik heb de Hunt 34 areo wide disc wielset. Ik fiets er sinds maar op en ze bevallen mij heel erg goed. Ze zien er goed uit, zijn na bijna een jaar zeer intensief gebruik nog kaarsrecht en heb er geen enkel probleem mee gehad. De ratel bij het freewheelen vind ik prettig om te horen, maar dat is niet ieders 'cup of tea'.

Niet onbelangrijk, Ik ben halverwege dit jaar naar een CAAD13 geswitched en de conversie van snelspanner naar steekas werd kosteloos toegestuurd. De service lijkt dus ook op orde.

Ervaring met Brexit en de impact oip bijvoorbeeld kosten heb ik niet. Maar:

Voor de prijs (€ 600,-) kun je overigens ook een mooie handgespaakte set laten maken! Dat doe ik wellicht de volgende keer.

Plaats reactie