Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

gravel banden met lage rolweerstand?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 dec 2020 09:02

TL@ schreef: 24 dec 2020 08:14 Ik had gelezen in een review dat na 500km het beste eraf is en na 700km voor de vuilbak, de reden dat ik hem niet overweeg om bij beter weer de Terraspeed op de fiets te steken.

idd,als ik kijk naar de voorband geen slijtage en achter is al aardig heen,als je de terra trail achter legt daar verwacht ik dan meer kilometers mee te kunnen maken.Ik rij zo min mogelijk asfalt.De terraspeed is wel een heelijke band zeker qua gewicht.
De Maxxis Rambler wil ik ook nog mee gaan rijden.Heb ook een nieuwe set wtb Riddler tcs lfr 37mm hier liggen in het Zwart maar wil graag 40mm+ rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 dec 2020 11:03

TL@ schreef: 24 dec 2020 08:14 Ik had gelezen in een review dat na 500km het beste eraf is en na 700km voor de vuilbak, de reden dat ik hem niet overweeg om bij beter weer de Terraspeed op de fiets te steken.

Ik denk dat ik deze zomer de ByWay eens ga proberen.
Ik had de Challenge gravelgrinder maar die slijt ook heel erg snel, na een paar duizend kilometers was de achterband volledig op maar al na 1000km was het meer een slik dan een gravelband.
Op 700km versleten is overdreven, de mijne liggen er nu zo'n 1000km op, achteraan begint profiel te vervagen, aan de voorband is nog niet veel te zien. Een beetje slijtiger dan een Challenge Gravelgrinder, dat wel, maar geen grootteorde.

WTB scoort altijd heel slecht qua rolweerstand.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2020 11:25

Hoe snel een band slijt is afhankelijk van het gewicht dat er op drukt en het vermogen dat je trapt. TL@ is geen kleine jongen, dus dan kan slijtage stuk rapper gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2020 12:33

En het is een gravelband, dat "wij" er weer 80% mee op asphalt gaan rijden helpt ook niet.

En ook hier geld een band is altijd een compromis!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 dec 2020 18:31

Een half jaar fietservaring, jong en enthousiast en van plan op de fiets naar Zwitserland: ik zie het helemaal voor me
Maar als je niet wilt lopen op de overharde bergwegen met bagage dan heb je ook nog zoiets als grip en lekbestendigheid nodig. Je lijstje van requirements klopt nog niet.

Enige ervaring met die onverharde bergwegen is wel handig. Het besef dat bergaf met bagage op een onverharde weg hard werken oplevert, snappen wat een goede lijn is en welke bochten je met bagage wel of niet kunt nemen.
Ga het lekker uitproberen in de komende maanden. Een paar keer een uitdagend mtb-parcours met de vakantiefiets levert je veel feedback op vanuit de ondergrond

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 29 dec 2020 20:09

Bedankt allemaal voor de reacties! nu heb ik iig enig idee wat de opties zijn!
dit zijn nu nog de opties die ik ga overwegen:
-wtb byway
-panalracer gravelking
-Rene Herse Barlow pass

Dat is zeker een goede site mhr-zip, volgend jaar ga ik maar eens een paar maandjes abonneren.
goede tip Nee_Nee! ik ga alle bikepacking tassen bestellen/maken en voorzien van gewicht, eens zien hoe dat aanvoelt op een mtb parcour. Ik heb gister zonder bepakking rondgefietst door het bos, daarbij had ik nog ruimschoots genoeg grip om comfortabel te kunnen fietsen nadat ik er wat lucht uit had gelaten.

is lekbestendigheid zo'n groot ding dan? ik lees het wel overal, maar ik heb nog nooit een lekke band gehad, niet op mn stadsfiets 10000+ km over de laatste 10 jaar alsook niet op mn racefiets (3000km). of is dat vooral voor mensen die zelf geen binnenband kunnen vervangen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2020 20:45

Je zoekt een optimum tussen lekbestedigheid, comfort en rolweerstand. Als je een echt keienpad op gaat en je kunt door de massatraagheid van je fiets met jou en bagage niet helemaal de gewenste lijn kiezen dan wil je wel zonder stootlek over een scherpe kei heen rollen. Bergop zal het allemaal wel meevallen, maar bergaf op onverhard terrein met bagage is op ruwe wegen soms hard werken en het vergt heel veel concentratie en controle.
Controle hebben wil zeggen: altijd de fiets daarheen kunnen sturen waar jij wilt dat je heen gaat en kunnen afremmen zoals jij het wilt.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 30 dec 2020 07:36

De panaracer gravelking heb je nu ook in een ‘plus’ variant. Met betere bescherming tegen lekrijden. Of het werkt weet ik nog niet. Heb er net een paar besteld.
o'7o

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 09 apr 2021 22:52

Ik wou even laten weten dat mijn ik mijn "perfecte" band gevonden heb :D

Ik heb meer uren gespendeerd naar het zoeken naar de goeie band dan dat ik uiteindelijk ga besparen op de weg, maar dat maakt niet uit, denk ik :roll:

Het is de Specialized pathfinder pro geworden in de 38mm variant. ik heb de band getest op de weg en door de bossen en ik ben positief verrast, de banden kunnen opgepompt worden tot 5.5bar, Daarbij voel ik kwa rolweerstand geen verschil met de 25/28mm 4seizoenen bandjes op mn racefiets.
In de bossen de helft van de lucht eruit en ik heb voldoende grip en vering in de banden om comfortabel over ruw terrein (bospaden,grind, en uitstekende wortels van bomen) te rijden.
Zoektocht geslaagd dus!, hetgeen waar ik wel op inlever is het gewicht, wat goed te merken is bij het accelereren, en bij het sturen over asfalt merk ik dat minder rubber contact maakt met de weg, maar dat heb ik er ruimschoots voor over.

Ik zit wel te dubben of ik de banden tubeless moet gebruiken, Over wandelpaden (met lage druk in de banden) lijkt me dit wel handig ivm snakebites, echter vind ik 5.5 bar wel eng zonder binnenbanden (ik ben bang dat de band uit de groef schiet). is deze zorg terecht, of kan dat gewoon? (ik heb nog geen ervaring met tubeless fietsen)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 apr 2021 06:39

Als je offroad gaat rijden zou ik altijd tubeless gaan rijden. Zeker met bagage op je fiets ben je enorm zwaar. Stootlek heb je dan zo. Heb een paar bikepacking trips in de Eifel/haute fagnes gedaan. Waren altijd de biba rijders die lek stonden.

De specialized pathfinder heb ik ook gehad (47mm variant) en heb er ook goede ervaringen mee. Mooie combi tussen snelheid, lekbestendigheid en grip.
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 apr 2021 17:26

@Joris, 5.5 bar hangt af van je velg. Hookless of normaal.

Ik zou een band van die breedte nooit op 5.5 bar zetten. Ik rij regelmatig met de MTB op de weg, 2.2 (circa 55mm) die zet ik nooit harder dan 2.7, dat heeft ook echt geen zin. waarschijnlijk geef de fabrikant van je velgen aan dat dit niet eens mag! de maximale bandenspanning voor een velg neemt ook af met de breedte van een band let daarop!

Als jij ze op 3.5 maximaal 4 zet op de weg, dan is dat meer dan genoeg en een stooklek ga je dan nooit rijden met een 38mm, zowel is de klap zo hard dat er ook iets ander verrot is. Of je moet met extreem veel bagage rijden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 apr 2021 18:27

Lagere druk rijdt toch ook prettiger. Net de reden dat ik tubeless rijd (eerst enkel op de gravelfiets maar nu ook op de racer)

Ik ben geen lichtgewicht (83kg) maar mijn 40mm banden (WTB ByWay) staan op 2bar vooraan en 2.5bar achteraan. Het zijn niet de licht lopendste banden maar ook op het asfalt gaat het best vooruit en ze rollen niet in snel genomen bochten. Dus van de velg aflopen zal nooit gebeuren.
Afbeelding

Plaats reactie