Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wiebelende band

Andres loobuyck
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2019 17:24

Andres loobuyck 28 nov 2020 18:11

Beste fietsers,

Mijn band gaat op een bepaalde plek op en neer en ik voel het ook als ik rijd. de binnenband zit nergens tussen de velg en de buitenband. Mijn velg is ook recht. Ik heb al geprobeerd om mijn band te maseren en te duwen en nog veel meer en ik heb ook al geprobeerd om bijn band naar de max druk te pompen maar dit heeft ook geen nut. Is dit gevaarlijk om zo te blijven fietsen voorlopig? Wat zou het probleem zijn?
(het gaat over een racefiets)

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 28 nov 2020 18:30

Toevallig deze week zitten vechten met hetzelfde probleem, alleen met een MTB band.
Je kunt het beste de velg goed natmaken met bijv. afwasmiddel met wat water en ook de binnenband een keer door een doek halen met dit sopje en dan de rand van de band zowel aan de binnenkant als de buitenkant goed insoppen met het verdund afwasmiddel. (Binnenkant gaat de band er wat makkelijker op). Dan de band inderdaad oppompen tot de maximale druk.
Als je geluk hebt hoor je hem dan ploppen en zit de band dan misschien goed.
Bij mij heeft het ook lang geduurd maar uiteindelijk na heel veel sopwerk :D is het gelukt.
Succes. Niet te gauw opgeven.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2020 18:44

Normaal zit er op een band een richel die net boven de velgrand uitkomt. Bij het monteren van de buitenband eerst deze oppompen tot ong. éen of twee bar om daarna met de handpalm en duim de band rondom bewegen totdat overal de richel net boven de velgrand zit, daarna de band tot de juiste bandenspanning oppompen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 nov 2020 19:27

Nadat ik een wiel opnieuw liet spaken, had ik ook een 'wiebelend' wiel. Het wiel leek wel ovaal.
Filmpje gemaakt waarop dat duidelijk te zien was en gereclameerd bij de LBS. Deze gaf het advies de band geheel af te laten lopen en opnieuw op te pompen. Dat bleekt de oplossing (ik weet niet of je dat al had geprobeerd).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Andres loobuyck
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2019 17:24

Andres loobuyck 28 nov 2020 19:46

Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd.
Maar ik zie dat op sommige plaatsen mijn velglint 2 mm scheef zit kan dit het probleem zijn?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 nov 2020 21:53

Dat kan. Kan net een klein dikte/breedte verschil geven. De binnenbanden met talkpoeder bestrooien voordat je ze plaatst wil ook wel helpen, dat maakt de rubber op velg minder stroef. maar voorkomt vooral het plakken van de binnenband op de buitenband.
Do or don’t, there is no try

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 nov 2020 09:15

Als niets helpt dan alles incl het velglint verwijderen en met veel geduld en zonder haast alles opnieuw monteren

Andres loobuyck
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2019 17:24

Andres loobuyck 02 dec 2020 10:12

Ik ben naar mijn lbs geweest en hij heeft het kunnen oplossen door rondom mijn band een bandenzeep te sprayen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2020 15:13

Puffdaddy schreef: 28 nov 2020 18:30 .......Je kunt het beste de velg goed natmaken met bijv. afwasmiddel met wat water ...............
Andres loobuyck schreef: 28 nov 2020 19:46 Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd.............
Andres loobuyck schreef: 02 dec 2020 10:12 Ik ben naar mijn lbs geweest en hij heeft het kunnen oplossen door rondom mijn band een bandenzeep te sprayen.
Je had dus blijkbaar niet alle tips geprobeerd.
Waarom zou je fm een band beter kunnen opleggen dan jij, dat is echt geen raketwetenschap hoor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2020 16:07

FM doet het vaker, heeft routine en heeft daardoor ook meer kracht in zijn vingers

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 02 dec 2020 17:12

Ik had dit laatst ook bij mijn nieuwe (handgespaakte) ATB wielset.
De velgen zijn geschikt voor tubeless en hebben daarom (vermoed ik) een soort opstaand randje aan de zijkant waardoor de draad van de band goed tegen de velgwand blijft zitten.
Thuis in de schuur de band oppompen gaat nog wel...ik moet er wel flink wat druk (> 3 bar) op zetten om 'm tegen de velgwand te laten ploppen.
Maar laatst met een lekke band onderweg was dat "een ander paar mouwen".
Alleen met pompje en Co2-patroon lukte dat niet en moest ik met wiebelende band weer terug naar huis :cry:
Een ander velglint heb ik ook nog geprobeerd (Schwalbe hoge druk...die is van plastic en wat gladder) maar dat lijkt niet veel te doen. En om nou een tube afwasmiddel mee te nemen onderweg...?
Knipsel.JPG
Laatst gewijzigd door marcmarc op 02 dec 2020 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2020 19:08

Toch is dat laatste het enige dat de band hobbelvrij kan maken , de term wiebelen beschrijft het niet goed.
Of je moet ergens een pomp kunnen lenen die 8 tot 10 bar doet, dat haal je met een handpompje doorgaans niet.
Hoeft natuurlijk niet veel te zijn , een heel klein flesje is genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie