Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stevige, duurzame en comfortabele wielset

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2020 20:35

Da's gek. Ik had verwacht dat ze ook zoiets voor disc zouden hebben 🤔

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 01 dec 2020 10:21

Bart_h schreef: 28 nov 2020 16:59
Philippos schreef: 28 nov 2020 13:45 Mocht je dat willen meedelen, waarom de aversie richting handgespaakt? Juist in jouw geval (gewicht) icm je doel heeft een wielbouwer toegevoegde waarde.
Het is niet mijn bedoeling om hierover een discussie te starten, maar omdat je er expliciet om vraagt toch een reactie.

Ik heb meer vertrouwen in gereputeerde internationale bedrijven, dan in een onbekende lokale wielbouwer. Bovendien heb ik de indruk dat die wielbouwers meestal voor velgen/spaken/nippels opteren die ze op vooraad hebben liggen, maar die niet noodzakelijk de optimale combinatie zijn. Er bestaan honderden soorten spaken met diverse vormen, diktes en aero kwaliteiten, maar de meeste wielbouwers gebruiken bvb steeds dezelfde spaken onafhankelijk het doel. Bij anderen is het net omgekeerd, en moet je alles zelf kiezen, en dan zal ik als niet specialist misschien verkeerde keuzes maken. Ze zijn ook vaak duurder of visueel minder aantrekkelijker. Daarnaast kunnen mensen fouten maken. Machines en kwaliteitscontroles zorgen er bij de grotere fabrikanten voor dat die kans kleiner is.
Je bent wat te gevoelig voor de mooie verhalen over max. rijdersgewicht (is onzin) en flitsende websites.

Een goede wielbouwer is juist gespecialiseerd in het adviseren over, en samenstellen van de set die precies bij jou past.

Over die 'honderden soorten spaken': de echte topmerken en de goede wielbouwers in NL gebruiken hoofdzakelijk twee merken: Sapim en DT Swiss.

Een goede wielbouwer spaakt een wiel altijd beter dan de beste machine.

Vergeet ook niet dat je bij problemen altijd bij die wielbouwer weer terecht kunt. Als je een set bij Hunt koopt bijvoorbeeld dan moet je het wiel opsturen, over 3 weken gaan we er naar kijken, etc. Met andere woorden: bij problemen zie je pas wat voor vlees je in de kuip hebt.

Het enige waar grote merken beter in zijn, is vormgeving, maar die vormgeving leidt vaak tot incompatibiliteit, dwz ze hebben bijvoorbeeld een prachtige naaf ontwikkeld met een ingenieus nippelsysteem, maar dan maak je je dus afhankelijk van dat systeem: niets anders past. En na 4 jaar zoek je dan bijvoorbeeld een nippel om je wiel te kunnen repareren en die is nergens meer te krijgen, etc.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2020 12:04

Ik heb jarenlang met systeemwielen gereden, o.a.:
Mavic Ksyrium: problemen met de body
Mavic Cosmic Carbon: body die je elke 5000 km kan vervangen, gespleten velg
Campa Neutron: na een gesprongen spaak (die me het finishen van Les 3 Ballons kostte) niet meer fatsoenlijk recht te krijgen. Nauwelijks een band om te krijgen ook trouwens.

Nee, geef mij maar handgespaakt. Ideaal dat je zelf gewenste velgbreedte, hoogte, spaakpatroon, soort naaf, etc kunt kiezen. En daarmee dus invloed hebt op de te betalen prijs. Al mijn handgespaakte setjes (waaronder een MTB set die behoorlijk wat misbruik al heeft moeten ondergaan) zijn zonder uitzondering probleemloos.

Ben het er ook niet mee eens dat handgespaakt minder fraai vormgegeven is. Ik heb o.a. een setje halfhoge carbon wielen met blauw geanodiseerde Tune naven bijvoorbeeld, en ik ben nog geen systeemset tegen gekomen die in de buurt komt van design (maar ik hou ook van klassiek vormgegeven fietsframes, en smaak is nogal persoonlijk natuurlijk).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 01 dec 2020 15:44

Maatwielen schreef: 01 dec 2020 10:21 Je bent wat te gevoelig voor de mooie verhalen over max. rijdersgewicht (is onzin) ...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daarmee bedoelt? Dat fabrikanten daarover te optimistisch zijn?

Overigens is het me nog niet duidelijk of dat vooral bepaald wordt door de sterkte van de velg of door het aantal spaken? Daar lees ik toch wat tegenstrijdige verhalen over.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 dec 2020 17:44

Het is een samenspel. Een wiel is immers een systeem.

Maar technisch gezien, als je naar de lettertjes kijkt, slaat het max gewicht op de velg. Ongeacht het aantal spaken. Het is gewoon boeren verstand om te bedenken dat hoe meer zielen (spaken) hoe meer vreugde (belasting verdeling onderling) en langer het feest door blijft gaan. Niets tegen boeren overigens, het zijn doorgaans verstandige mensen, mijn schoonvader is er ook een (disclaimer vóór dat ik met pek en veren weg gedragen word).

De kunst is om te bedenken welke en hoeveel spaken de sweetspot zijn, zodat je wiel sterk genoeg is, maar niet zo sterk dat het oncomfortabel begint te worden. En onnodig duur. Het hoeft geen rocket science te zijn overigens.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 01 dec 2020 20:44

Bart_h schreef: 01 dec 2020 15:44
Maatwielen schreef: 01 dec 2020 10:21 Je bent wat te gevoelig voor de mooie verhalen over max. rijdersgewicht (is onzin) ...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daarmee bedoelt? Dat fabrikanten daarover te optimistisch zijn?

Overigens is het me nog niet duidelijk of dat vooral bepaald wordt door de sterkte van de velg of door het aantal spaken? Daar lees ik toch wat tegenstrijdige verhalen over.
De vermelding 'maximaal rijdersgewicht' betekent helemaal niks aangezien de ene rijder veel meer fietst dan de ander. Het is misleidend. Iemand die bijvoorbeeld 100 kg weegt en 10.000 per jaar fietst, zou bij een wielset met 'maximaal rijdersgewicht van 110 kg' kunnen denken dat die set geschikt voor hem is, maar de ervaring leert dat die rijder bijna altijd beter af met een op zijn profiel afgestemde wielset.

Vermoedelijk denken fabrikanten cynisch: iemand van 110 of 120 kilo fietst toch niet veel, anders was ie niet zo zwaar dus kunnen we dat rustig als 'max rijdersgewicht' gebruiken. De vermelding 'max rijdersgewicht' heeft trouwens betrekking op de veiligheid (het betekent eigenlijk: 'als je 110 kg weegt, zak je niet gelijk door de wielen'), maar fabrikanten laten graag het misverstand bestaan dat het betekent dat de set voor dat gewicht geschikt is.

Allesbepalend is dus hoeveel km je met de wielen rijdt.

Groet,

Hans

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 01 dec 2020 21:31

Uiteraard gaat het om veiligheid. De link tussen gewicht, aantal km en wielkeuze ontgaat mij eigenlijk. Of heb je het dan over slijtage van de lagers?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2020 20:59

Nee, Hans bedoelt dat diverse factoren de duurzaamheid bepalen met als faalmechanisme vermoeiing.
Moet een redelijke tijd bruikbaar blijven, minimaal een paar jaar redelijk intensief.
Ieder wiel kan kortstondig wel 200 kg aan.
Lagers spelen geen rol hierin,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 dec 2020 09:33

Ik sluit me aan bij Philippos. Ik had ook de DT PR1600 Spline 32 op het oog. Maar Wheel-tec bouwde binnen mijn budget een set die lichter, stijver en sterker is.
Kortom, ik zou eens een telefoontje plegen en een offerte vragen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 dec 2020 13:17

Er is meer dan Wheeltec ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 dec 2020 13:38

HarryuitHilversum schreef: 03 dec 2020 09:33 Ik sluit me aan bij Philippos. Ik had ook de DT PR1600 Spline 32 op het oog. Maar Wheel-tec bouwde binnen mijn budget een set die lichter, stijver en sterker is.
Kortom, ik zou eens een telefoontje plegen en een offerte vragen.
Specificaties?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 dec 2020 15:22

Het ging om: Duke velgen (30 mm hoog), sapim spaken (28 achter, 24 voor) en White industries body. Kostte totaal 836,50.
Is dat specifiek genoeg?

Ik reed er inmiddels zo'n 8000 km op. Zonder enig probleem. Enige minpuntje is fat omleggen van de Tubeless banden (Conti gp5000) niet makkelijk gaat, zacht uitgedrukt.

Plaats reactie