Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rolweerstand voelen bij banden

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 30 nov 2020 23:02

Weerstand tussen de banden voel je zeker.

Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.

Don't believe the hype.

Dat gezegd hebbende, ook ik wisselde in het verleden tussen "zomer" en "winter" banden. Maar inmiddels heb ik wel geleerd dat de topbanden van een willekeurig A-merk het prima doen in de winter.

Waarom ? Omdat deze banden het toprubber en de beste lekbescherming hebben. Ook is het carcas zo samengesteld dat de roleigenschappen zo zijn dat de band zich het beste aan de weg aanpast.

Ergo; stugge, dikke en zwaarlopende banden wordt je echt niet vrolijker van in de winter. De lagere temperaturen zijn al van invloed op het rubber, ook een topband zal wat zwaarder gaan lopen, maar behoud wel z'n overige rijeigenschappen gelukkig.

Momenteel rijd ik op Schwalbe Pro One's tube type en de winter ervoor heb ik gewoon op de G05000 gereden. In 23mm zelfs... Prima grip. Zelfs op natte kasseien.

Dus investeer gewoon in een goede kwaliteitsband die zo rond of tegen de €40 p/st liggen en daar rijd je het hele jaar mee rond.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 dec 2020 06:39

ruud_k schreef: 30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.

Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.

...
Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)


Persoonlijk heb ik ook liefst bandjes die soepel en snel lopen, ook in de winter. Voelt gewoon beter aan (en ja, de extra snelheid voel je wel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 01 dec 2020 10:46

Ik rijd in de winter ook met soepele bandjes. De Veloflex Master is m'n zomer- en winterband, zo zalig dat die bollen. In de winter 28mm, in de zomer 25mm. Een goed bollende band, dat voel je.

Op de MTB is het Continental RaceKing RaceSport all the way, naar mijn mening één van de best bollende MTB banden.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 01 dec 2020 15:48

TL@ schreef: 01 dec 2020 06:39
ruud_k schreef: 30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.

Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.

...
Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)
Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 dec 2020 16:13

Met lichtlopende banden ga je echt niet meer vermogen kunnen trappen in een bepaalde zone. Je kan wel zeggen dat je snelheid hoger is bij het vermogen dat je in bvb D2 trapt als je op een lichtlopende band rijdt. (als je in real life dat al zou kunnen meten).

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 01 dec 2020 23:41

ruud_k schreef: 01 dec 2020 15:48
TL@ schreef: 01 dec 2020 06:39
ruud_k schreef: 30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.

Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.

...
Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)
Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...
Sorry man, het is gewoon onzin.
De band zal enkel een (zeer) kleine invloed hebben op de snelheid.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2020 07:24

Hoe groot de invloed van de band ook is, D2 blijft D2.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2020 07:47

ruud_k schreef: 01 dec 2020 15:48
TL@ schreef: 01 dec 2020 06:39
ruud_k schreef: 30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.

Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.

...
Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)
Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...
Aan het einde van je stuk is je advies om een band van 40 euro te kopen... Niets over snelheid.

Je begint je opstel over fietsen in d2 en dat je meer of minder zou overhouden richting het einde van een rit.
Maar d2 is een intensiteitszone, dus als je 70 minuten lang op een bepaald vermogen (of hartslag) gereden hebt. Hé de je met eender welke band nog hetzelfde over voor die laatste 20 minuten.

Licht en zwaar lopend, resulteerde in verschil in snelheid. Niet in intensiteit als je de zone handhaafd.

Verder mooi stukje marketing. Over banden die automatisch zijn rij eigenschappen aanpast aan het wegdek, met hun carcassen en toprubbers. :ugeek:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 02 dec 2020 08:50

Voor iedere fietser met een serieuze snelheid is de rolweerstand van een correct opgepompte band ondergeschikt aan de rijwindweerstand. Als je iets van bandenrolweerstandverschillen tussen de oren voelt, dan fiets je gewoon als een natte krant.

Laat je toch niet gek maken door de leveranciers.
Maar ja, ik ben maar een eenvoudige boerenlul en het oeverloze gez**k over marginal gains is aan mij niet besteed.

Maar dat is ook maar een mening.... :D

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 02 dec 2020 21:01

Ik voel en meet geen verschil tussen GP5000 en Rubino G2.0. Terwijl er best veel verschil in zou zitten. Wel raakt de Rubino beter mijn wensen. Lekbestendiger, duurzamer en rijdt ook nog comfortabel

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2020 21:41

martinbo schreef: 02 dec 2020 08:50 Voor iedere fietser met een serieuze snelheid is de rolweerstand van een correct opgepompte band ondergeschikt aan de rijwindweerstand. Als je iets van bandenrolweerstandverschillen tussen de oren voelt, dan fiets je gewoon als een natte krant.

Laat je toch niet gek maken door de leveranciers.
Maar ja, ik ben maar een eenvoudige boerenlul en het oeverloze gez**k over marginal gains is aan mij niet besteed.

Maar dat is ook maar een mening.... :D
Voor de betere banden , zeg maar eens > 20€ per stuk gaat dat zeker op.
Rustig rijdend kan je het verschil tussen een band met nominaal 15 watt of 2x zoveel wel voelen, maar op snelheid nauwelijks meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

barverme
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 07 dec 2020 13:08

Wat bandenkeuze, rolweerstand en bandenprofiel betreft: een toch wel interessant filmpje van de mannen van Swiss Side:
https://www.youtube.com/watch?v=ahcszyobF4U

Plaats reactie