Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rolweerstand voelen bij banden

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 nov 2020 10:11

JaCop schreef: 25 nov 2020 16:45 Hallo,

Even volgende vraag:

Hoe hard merk je rolweerstand op bij fietsbanden?
....
Mijn vraag is echter, hoe hard valt dit allemaal op? Is dit echt een merkbaar verschil? Spreken we over 2km/u minder snel gaan of spreken we over 0,2km/U minder snel gaan. Ik begrijp dat dit zeer subjectief is, maar er moet toch een algemeen verschil zijn dat iedereen voelt. ...
Is het echt de moeite om geprofileerde banden te monteren voor de winter? Zorgen deze echt voor betere grip etc?

Alvast bedankt voor de info;
James
Hebben we het over de racefiets ? Als je de extremen op gaat zoeken merk je verschil. Maar dat hoeft helemaal niet. Zelf erg goede ervaring met conti grand prix 4 season. Nooit lek gereden, iets meer profiel (voor wat dat waard is) en nauwelijks meer rolweerstand. Hoeveel dat scheelt in de praktijk ? Eerder 0,2 dan 2. Ga je grote brede dikke noppenbanden gebruiken dan wordt het een ander verhaal. Maar op de weg heb je daar helemaal niet meer grip mee. Dat heeft geen zin.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 nov 2020 11:16

@TL, hoeveel vallen ze netto ik rijd met 29mm netto op 5 a 5.2 en op 31 netto op 4.5. Is echt prima.

Als ik er dan iets van vind wat minder is zijn het korte bochten, maarja in deze maanden is de snelheid toch veel lager en is deze spanning meer dan zat.

Voor de race circa .,15 tot 0.2 bar per mm meer of minder.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 nov 2020 14:07

wasbeer2006 schreef: 26 nov 2020 09:02 Daar blijf ik het mee oneens, als een van de weinige.

Ik wil in de winter juist wel iets profiel. De weg is vies, de grip is minder en een band die makkelijker vervormt is vergevingsgezinder. Gaat niet om water afvoer, dat snap ik.
Grip = contact met de ondergrond.
Als ik op hard opgepompte banden met grote noppen op de weg rijdt, dan zijn de toppen van mijn noppen het contactoppervlak.
Noppen zijn voor onverharde ondergrond. Waar ze zich in de modder ingraven en een herkenbaar spoor achterlaten, waar je aan kunt herkennen dat er een noppenband is geweest.
Dat is grip op natte ondergrond.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 nov 2020 16:44

wasbeer2006 schreef: 26 nov 2020 11:16 @TL, hoeveel vallen ze netto ik rijd met 29mm netto op 5 a 5.2 en op 31 netto op 4.5. Is echt prima.

Als ik er dan iets van vind wat minder is zijn het korte bochten, maarja in deze maanden is de snelheid toch veel lager en is deze spanning meer dan zat.

Voor de race circa .,15 tot 0.2 bar per mm meer of minder.
Ruim over de 30mm.
Ik experimenter nog wat verder, te zacht is ook niet leuk (vind ik)
Afbeelding

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 26 nov 2020 22:48

Het betreft voor de racefiets.

De vraag is vooral voor gebruik op nat(ter) wegdek. Bij mij in de buurt zijn er nog veel wegen die helemaal niet goed afwateren en dergelijk. Modder, bladeren,... op het wegdek.

Ben overplaatst uitgeschoven in de bocht en gevallen. Dit was op een nat wegdek.

Vandaar mijn vraag voor andere banden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 nov 2020 22:55

Zolang je maar uit je doppen kijkt, kan je letterlijk met iedere band een bocht door.
Op natte bladeren heeft niks enige grip.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 nov 2020 23:06

Natte bladeren schuiven op het asfalt. Jouw wielen schuiven op de bladeren. Schuif op schuif helpt niets tegen. Hooguit reflexen

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 nov 2020 10:52

Ik denk dat het beter in het materiaal kunt zoeken. Een andere samenstelling van het rubber, met grafeen bijvoorbeeld geeft een minder hard loopvlak bij koud weer. Dit verhoogt de grip tov hard wordende rubberen banden.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 30 nov 2020 16:53

Gewoon nog even volgende opmerking/gedacht:

Er wordt zeer nadrukkelijk gezegd dat profiel niets uitmaakt en dat profiel er juist voor kan zorgen dat er geen grip meer is bij nat wegdek enzo.
Waarom wordt er dan in elke motorsport en op elke autoband gekozen voor banden met een profiel in voor afwatering voor betere grip onder gladde omstandigheden? En hoe zou dit niet van toepassing zijn voor fietsen?

Kan maar moeilijk geloven dat het overal uitmaakt, behalve bij fietsbanden voor een racefiets.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 nov 2020 17:11

Omdat die banden (heel) veel breder zijn en het water er dan niet onderuit kan. Fietsbanden zijn zo smal dat het water er gewoon onderuit gedrukt wordt.
Als er zoveel water staat dat het er niet onderuit geraakt, gaat er niets van profiel helpen (of het moet een MTB-band zijn)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 nov 2020 17:19

Aquaplaning komt inderdaad niet of nauwelijks voor bij racebandjes.
Hoge druk en klein contactoppervlak
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 nov 2020 17:22

Hier trouwens leuke info voor je:
https://www.rodeltweewielers.nl/overige ... anden-tips

Waaruit:
Omdat een fietsband een rond oppervlak heeft (en niet vlak zoals een autoband) komt bij een fietsband aquaplaning niet voor. Een negatief profiel om het water weg te laten lopen heeft bij een fietsband dus ook geen nut.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie