Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Enorm veel lek

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 22 nov 2020 18:39

Beste forumleden

Ik rijd enorm graag en vrij vaak met de fiets, van materiaal en techniek ken ik echter niets, mijn vader is gepensioneerd en onderhoud mijn racer en mijn mtb een beetje als hobby. De laatste twee maand ben ik echter al vijf keer lek gereden achteraan, dit terwijl ik ongeveer 1.000 km gedaan heb. Ik vind dit eerder veel.

Uiteraard is er een belangrijke factor toeval, maar ik wilde toch even polsen of dit aan mijn banden kan liggen. Ik heb de velg al gecontroleerd etc, dat ziet er allemaal goed uit. Ik rijd met volgende banden op mijn Specialized Tarmac SL5:

SPECIALIZED TURBO COTTON TIRE 700X24C

Zijn deze banden niet geschikt om in de winter mee op Vlaamse wegen te rijden? Kijk ik beter uit voor andere banden? Deze banden zaten er standaard op, zijn nochtans wel dure banden. Ik kijk er naar uit om jullie meningen te lezen en vergeef me mijn gebrek aan technische kennis.

Groeten
Thomas

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 nov 2020 19:26

Cotton zijn erg dun en dus gevoelig voor lekken.

De gewone Sworks Turbo zijn beter geschikt voor slecht weer (maar nog steeds niet super)
Afbeelding

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 22 nov 2020 19:34

Ok, bedankt alvast! Welke band zou je me dan aanraden voor een heel jaar door te rijden? Om de hoeveel km dient een buitenband vervangen te worden?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 22 nov 2020 19:49

Ik rijd nu ook nog steeds met de gewone Sworks Turbo over de Belgische wegen (sort of) , en nog geen problemen met lekke banden. Zitten er nu +/- 2500km op.
Heb wel een setje Roubaix Pro bandjes klaar liggen voor wanneer het weer echt slecht zou worden.

Verder zelf ook goede ervaring met Continental GP4000 SII (nu opgevolgd door GP5000) en in de de winter Continental Grand Prix 4 Seasons.

Dirk

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 22 nov 2020 20:19

Dag Dirk

Ok, bedankt! Ik ga eens kijken voor de Continental Grand Prix 4 Seasons te bestellen, bedankt! Momenteel zijn banden 24mm, deze band is beschikbaar in 23 en 25mm. Maakt het uit welke ik neem?

Groeten
Thomas

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 23 nov 2020 11:06

Hangt een beetje van je interne velgbreedte af.
Interne velgbreedte = 15mm (gangbaar bij oudere wielen) - 23MM
Interne velgbreedte >= 17mm, raad ik 25mm aan voor meer comfort en betere wegligging op natte wegen.
Dirk

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 23 nov 2020 11:26

De GP 5000 ligt er bij ons winter en zomer op, zowel thuis als op mijn 'vakantiewoningfiets'.
Geen klachten over.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 23 nov 2020 12:00

Tomasz007 schreef: 22 nov 2020 18:39 Ik rijd enorm graag en vrij vaak met de fiets, van materiaal en techniek ken ik echter niets, mijn vader is gepensioneerd en onderhoud mijn racer en mijn mtb een beetje als hobby. De laatste twee maand ben ik echter al vijf keer lek gereden achteraan, dit terwijl ik ongeveer 1.000 km gedaan heb. Ik vind dit eerder veel.
ik zou in eerste instantie het velglint controleren. Moderne velgen zijn veel gevoeliger voor juiste breedte en passing van het velglint. Wanneer het velglint ergens iets scheef ligt kan dat tot veel lek rijden leiden.
Ik ben zelf nog net niet gepensioneerd maar wel oud genoeg om te weten dat ik met oudere velgen nooit problemen met het velglint heb gehad. Paar jaar terug had ik nieuwe aero wielen en daarna reed ik ook 'onverklaarbaar' vaak lek. Dat bleek te liggen aan velglint dat net een mm te smal was waardoor binnenband net de scherpe randen van de gaten voor spaken kon raken.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 23 nov 2020 14:24

Controleer inderdaad eens waar het lek in je binnenband precies zit. Als het lek aan de velgzijde zit, dan is het hoogstwaarschijnlijk tijd voor een nieuw (en breed genoeg!) velglint. Ik kocht ze bij mijn plaatselijke fietsenmaker per 2 voor 5 euro, dus dat zijn echt de kosten niet. Oude lint eruit, velgbed goed schoonmaken en ontvetten en dan het nieuwe lint strak terugplakken. Begin net naast het ventielgat en laat het lint een stukje overlappen. Gaatje prikken met bijvoorbeeld een schaar voor het ventiel van je binnenband en klaar is kees.

Als de buitenband droogtescheuren heeft of als het canvas eruit steekt, dan is het tijd om je buitenbanden te vervangen. Als je je binnenbanden plakt, doe dit dan niet vaker dan twee keer: bij de derde keer lek een nieuwe monteren.
Vaak lek rijden zou ook een reden kunnen zijn om nieuwe buitenbanden te monteren. Echter, ik zou eerst eens uitzoeken of dit een van bovenstaande oorzaken heeft.

Ook zou ik met een schroevendraaier/priem alle scherpe steentjes eruit pielen. Dit gaat het makkelijkste als je eerst alle lucht eruit laat lopen, want dan kun je de band zo kneden dat de sneetjes "open vouwen". Grotere gaatjes kun je evt. opvullen met een drupje secondelijm.

Ik had vorig jaar in oktober de Continental GP 4 season gemonteerd en na 3500 km was de achterband ontzettend vierkant en stak het canvas er al doorheen. Voorband was nog prima. Begin dit jaar de Vittoria Corsa banden gemonteerd en ben daar meer tevreden over.

Verder is er op het forum al een paar keer de discussie geweest of je speciale banden dient te monteren voor de herfst/winter. Zie bijvoorbeeld viewtopic.php?t=84985 . Over het algemeen zorgt een bredere band en bijbehorende lagere bandenspanning voor meer grip, niet het profiel op de buitenband. Zorg wel dat de bredere band ook met genoeg vrije ruimte in je frame past. Ik heb 25 mm banden en die pomp ik op tot 7 bar (ik weeg 85 kg).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 23 nov 2020 21:43

Ok, bedankt alvast, ik leer weer heel veel bij! Momenteel rijd ik met Roval SLX 24 Rims rond, hoe kan ik weten hoe breed ik kan gaan van band?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 23 nov 2020 22:37

Knelpunt bij je voorwiel is de vork (ruimte tussen de band en de twee vorkbuizen) en bij je achterwiel zijn het de twee buizen van je bottom bracket naar de naaf van je achterwiel (liggende achtervork). Zet je wielen recht in je fiets, pomp je banden op en meet de breedte van je banden (dat er op staat dat ze 24 mm zijn, betekent niet dat ze in werkelijkheid ook 25 mm breed zijn!) en kijk even hoeveel ruimte er aan beide kanten tussen het frame en de buitenband zit. Zorg dat er nog wat ruimte overblijft, zodat een bredere band niet tegen het frame aan schuurt als je door de bocht gaat.

In het geval je velgremmen hebt, kunnen de remhoeven ook een beperkende factor zijn. Voor oudere types is de maximale bandbreedte vaak 25 mm en wordt 28 mm proppen. Voor nieuwere types is 28 mm vaak de max.

Verder denk dat ik wel kan stellen dat 25 mm de nieuwe "standaard" is.

PS: de Continental GP 4-season 25 mm vielen op mijn wielen (Vision Team35) eerder uit als 27 of 28 mm. Heb op dit forum meer ervaringen gelezen van gebruikers waarbij Continental banden iets breder uitvallen dan op de verpakking staat. Hier wil ik je niet mee ontmoedigen, want proberen kan altijd en misschien valt het op jouw velgen wel mee!
Laatst gewijzigd door Chefske op 23 nov 2020 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 23 nov 2020 23:15

Bedankt voor de tips! Ik rijd met een Specialized Tarmac SL5, de remhoeven nagekeken en kunnen tot 28 mm. Omdat je zegt dat Continental vaak groter uitvalt, heb ik voor de zekerheid de four seasons in 25mm genomen. Aangezien ik met zwarte fiets rijd, heb ik de volledig zwarte versie besteld, het oog wil ook wat ;) . Ik ben er vrij zeker van dat dit geen probleem zal zijn om te monteren, mede dankzij het goede advies hier, bedankt! En nu hopen dat ik wat minder lek rijd ermee, blijkbaar staan die turbo cottons toch echt wel bekend als band met weinig lekbestendigheid...

Plaats reactie