Controleer inderdaad eens waar het lek in je binnenband precies zit. Als het lek aan de velgzijde zit, dan is het hoogstwaarschijnlijk tijd voor een nieuw (en breed genoeg!) velglint. Ik kocht ze bij mijn plaatselijke fietsenmaker per 2 voor 5 euro, dus dat zijn echt de kosten niet. Oude lint eruit, velgbed goed schoonmaken en ontvetten en dan het nieuwe lint strak terugplakken. Begin net naast het ventielgat en laat het lint een stukje overlappen. Gaatje prikken met bijvoorbeeld een schaar voor het ventiel van je binnenband en klaar is kees.
Als de buitenband droogtescheuren heeft of als het canvas eruit steekt, dan is het tijd om je buitenbanden te vervangen. Als je je binnenbanden plakt, doe dit dan niet vaker dan twee keer: bij de derde keer lek een nieuwe monteren.
Vaak lek rijden zou ook een reden kunnen zijn om nieuwe buitenbanden te monteren. Echter, ik zou eerst eens uitzoeken of dit een van bovenstaande oorzaken heeft.
Ook zou ik met een schroevendraaier/priem alle scherpe steentjes eruit pielen. Dit gaat het makkelijkste als je eerst alle lucht eruit laat lopen, want dan kun je de band zo kneden dat de sneetjes "open vouwen". Grotere gaatjes kun je evt. opvullen met een drupje secondelijm.
Ik had vorig jaar in oktober de Continental GP 4 season gemonteerd en na 3500 km was de achterband ontzettend vierkant en stak het canvas er al doorheen. Voorband was nog prima. Begin dit jaar de Vittoria Corsa banden gemonteerd en ben daar meer tevreden over.
Verder is er op het forum al een paar keer de discussie geweest of je speciale banden dient te monteren voor de herfst/winter. Zie bijvoorbeeld
viewtopic.php?t=84985 . Over het algemeen zorgt een bredere band en bijbehorende lagere bandenspanning voor meer grip, niet het profiel op de buitenband. Zorg wel dat de bredere band ook met genoeg vrije ruimte in je frame past. Ik heb 25 mm banden en die pomp ik op tot 7 bar (ik weeg 85 kg).