Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon of aluminium wielset voor de winter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 nov 2020 18:56

Ik rijd al jaren in de lente en zomer met een carbonwielset en in de herfst en winter met een aluminium wielset, beide met halfhoge velgen.

Het betreft hier wielsets voor velgremmen en vraag mij af of ik niet gewoon door kan gaan met een carbon wielset in de winter.? Ik sta op het punt mij te informeren voor een nieuwe aluminium tubeless ready wielset voor velgremmen met halfhoge velgen maar het aanbod is maar beperkt.

Ik heb dat altijd gedaan omdat met het 'slechte' weer in de herfst en wintermaanden m.i. het remvermogen van aluminium velgen beter is dan met carbon. Maar inmiddels heb ik een carbonwielenset waar het remvermogen met goede remblokken eigenlijk net zo goed is als met mijn aluminium velgen, dus . . . . . . . . . . mijn vraag is wat denken jullie hiervan.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 nov 2020 19:04

Wie let je om het te proberen en even aan te kijken?
Iedereen zal zijn eigen zegje doen en/of zijn eigen van horen zeggen verhalen uiteenzetten.

Qua slijtage is het geen issue. Beide varianten zullen te lijden hebben als je je blokken en remranden niet schoon houdt in de winter.

Valt het tegen, kan je alsnog dat alu setje laten maken. Valt het mee, ga met dat geld een weekendje weg als het weer kan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 nov 2020 19:06

Ik zie het probleem niet zo met het beperkte aanbod van alu velgen, er is toch zat?