Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon of aluminium wielset voor de winter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 nov 2020 18:56

Ik rijd al jaren in de lente en zomer met een carbonwielset en in de herfst en winter met een aluminium wielset, beide met halfhoge velgen.

Het betreft hier wielsets voor velgremmen en vraag mij af of ik niet gewoon door kan gaan met een carbon wielset in de winter.? Ik sta op het punt mij te informeren voor een nieuwe aluminium tubeless ready wielset voor velgremmen met halfhoge velgen maar het aanbod is maar beperkt.

Ik heb dat altijd gedaan omdat met het 'slechte' weer in de herfst en wintermaanden m.i. het remvermogen van aluminium velgen beter is dan met carbon. Maar inmiddels heb ik een carbonwielenset waar het remvermogen met goede remblokken eigenlijk net zo goed is als met mijn aluminium velgen, dus . . . . . . . . . . mijn vraag is wat denken jullie hiervan.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 nov 2020 19:04

Wie let je om het te proberen en even aan te kijken?
Iedereen zal zijn eigen zegje doen en/of zijn eigen van horen zeggen verhalen uiteenzetten.

Qua slijtage is het geen issue. Beide varianten zullen te lijden hebben als je je blokken en remranden niet schoon houdt in de winter.

Valt het tegen, kan je alsnog dat alu setje laten maken. Valt het mee, ga met dat geld een weekendje weg als het weer kan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 nov 2020 19:06

Ik zie het probleem niet zo met het beperkte aanbod van alu velgen, er is toch zat?
Halfhoog is s'zomers al dubieus, maar ''s winters al helemaal nutteloos, maar Kinlin XR31 of DT Swiss R511 zijn wat goede redelijk geprijsde voorbeelden.
Het probleem in de winter is eigenlijk dat de wegen zo goed als altijd nat zijn en het spatwater ook zand meeneemt dat op je velgen terechtkomt.
Of je daar je carbon velgen aan bloot wil stellen is aan jou, of het voldoende remt kan je toch in 1 natte rit vaststellen en daarna je plan trekken...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 nov 2020 19:42

Momenteel ben ik weer terug naar carbonwielen idd om het aan te zien wat het gaat doen, dus wat dat betreft volg ik het advies van @Philippos.

Het aanbod aluminium tubeless halfhoge velgen is beperkt tot idd de DT Swiss R511 terwijl de Kinlin XR31 intern net iets te breed (C19) is, ook is er nog de DT Swiss PR 1600 spline 32 welke dan evt. mijn voorkeur zou hebben. Mijn huidige carbonvelgen zijn intern 18mm en de daarop gemonteerde 25mm banden passen net in het frame. Omdat de banden bijna tegen de achterrem aan liepen heb ik daar al inmiddels een R8000 achterrem die meer ruimte geeft gemonteerd.

Waarom ik deze vraag heb gesteld is het feit dat ik heb geconstateerd dat mijn oude carbonwielen na 30.000 km, weliswaar alleen in de herfst en zomermaanden gebruikt, nog steeds een remrand had die nauwelijks was versleten terwijl mijn Fulcrum Quattro velgen na 10.000 km, hoofdzakelijk in de herfst en winter gebruikt, al slijtage vertoond. Met andere woorden die vlgns mij bijlange na geen 30.000 km zullen halen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 nov 2020 21:37

Dat is het hele punt: 's winters is het paarlen voor de zwijnen werpen. Alles slijt minstens 5 keer zo hard.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 nov 2020 22:18

ALS ik, om wat voor reden dan ook, wel eens op carbonwielen zou willen rijden, zou ik dat 's winters zeer zeker niet doen.
DT Swiss velgjes (18C) met Miche Primato naafjes, een goedkope , funktionele winterset...., ik rij er overigens 's zomers ook wel op, heb niks met halfhoog of hoog.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 nov 2020 22:19

DT Swiss PR 1600 spline 32 = 350 + RR511

Als het aantal spaken voor jou afdoende is, je de naaf niet te lelijk vind (😋), SP spaken prima vind en je ze ergens in de aanbieding treft, hoef je niet naar de RR511 velgen te kijken (voor een handgespaakte set)

Al die voorwaarden klinken negatief, maar dat valt wel mee ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 nov 2020 22:29

Helaas wel straight pull, een zelf- of eigenbouwsetje is veel goedkoper en beter.
Misschien kan je Orlok eens een offerte sturen, jij maakt toch wel eens wat op bestelling?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 nov 2020 07:31

Met velgremmen zou ik toch alu nemen in de winter en dan liefst nog iets redelijk goedkoop. Die velgranden slijten erg snel met alle vettigheid op de weg en dat zou zonde zijn van de (dure) carbon velgen.

Op schijfremmen maakt het allemaal niet zoveel uit.
Afbeelding

hayes

hayes 18 nov 2020 11:42

Los van het slijten remt carbon in natte omstandigheden met velgremmen echt niet ok.
Ik steek dan altijd mijn cheap ass alu Vision team 35 wielen. Op mooie winterdagen gaan de carbon wielen er wel weer in.

Ik heb op de schijfremfiets de DT Swiss PR1600 en heel tevreden over.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 nov 2020 19:27

Keezx schreef: 17 nov 2020 22:29 Helaas wel straight pull, een zelf- of eigenbouwsetje is veel goedkoper en beter.
Misschien kan je Orlok eens een offerte sturen, jij maakt toch wel eens wat op bestelling?
Als iemand mij ongevraagd een offerte stuurt voor wat dan ook, wil ik diegene het liefst aan de hoogste boom aan zijn enkels ophangen. Gaan we dus niet zomaar doen.

Rijd jij ook op de R460 velgen?

(Sorry voor het kapen van de topic voor dit gesprek)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 nov 2020 19:32

Een ongewenste offerte of spam is met 1 muisklik weg....
Ja, ik had 1 van de eerste setjes velgen die er in NL te koop waren.
De 24 gaats was toen in NL nog niet te koop, daarvoor heb ik toen nog een andere voornaaf gebruikt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie