Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat is een "thuiskomertje"? Monteert mijn fietsenmaker de banden verkeerd?

Onbekend
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2020 13:52

Onbekend 01 nov 2020 15:25

Nogal een random vraag, maar weten jullie fietsen-kenners toevallig wat het betekent wanneer een fietsenband gemaakt word d.m.v een 'thuiskomertje'?

De situatie waarom ik dit wil weten is al volgend:

Ik heb zo'n 3½ jaar een nieuwe fiets, en ongeveer om het anderhalf jaar gaat mijn achterband steeds standaard stuk (al meerdere malen) en steeds laat ik deze dan maken bij dezelfde lokale fietsenmaker. Ik gebruik mijn fiets maar hooguit 1x per week (en fiets dan nooit langer dan een half uurtje) maar ik heb een goedkope fiets, dus had vooralsnog nooit enig wantrouwen over de steeds kapotte band. Kan gebeuren!

Nu komt het echter: Ik zag toevallig tussen de reviews van de betreffende fietsenmaker een review van een vaste klant die meldde dat hij uitzonderlijk vaak last had van een kapotte band, die hij steeds door deze fietsenmaker liet maken. In de review stond overigens dat hij wél een dure fiets had, dus daar ligt het niet aan. Nadat hij voor de 4e of 5e keer wéér een kapotte band had, raakte hij zijn vertrouwen kwijt, en besloot hij het te laten maken bij een andere fietsenmaker. En die vertelde hem dat er een 'thuiskomertje' op het wiel zat, die naar verloop van tijd zou gaan leeglopen. Hij voelde zich bedrogen.

Ik ben een absolute 'leek' op dit vlak, dus wat betekent dit in hemelsnaam? Wat betekent zo'n 'thuiskomertje' dan precies? Probeert deze fietsenmaker op makkelijke, snelle wijze fietsenbanden te maken of zo, terwijl dit op langer termijn geen goede efficiënte oplossing biedt? Of is het normaal dat fietsenmakers het op deze manier maken, en is het gewoon toeval?

Na deze review gingen bij mij i.g.g alle alarmbellen af, want hoewel ik pas het idee had dat de band kapot was wanneer het totáál leeg was (vaak pas na anderhalf jaar) fietste ik óók daarvoor al een hele tijd stukken zwakker/langzamer dan hoe stevig het nu voelde nu de band gemaakt is. Dus het zou inderdaad best kunnen dat de band geleidelijk aan steeds zwakker word.

Sorry, ik had geen idee waar ik met deze vraag terecht moest, dus dacht: vraag het maar op een forum vol fietsen-kenners ;-)

PS: oh ja, voor het geval dat jullie willen weten wat hij gemaakt heeft aan de band: helaas weet ik dit niet exact, ik heb alleen gezegd dat de band gemaakt moest worden, maar op de bon staat 'B banden' en kosten: €20.

Ben benieuwd hoe lang het nu weer duurt voordat de band leeg/kapot is...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 nov 2020 15:59

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 01 nov 2020 16:01

Onbekend schreef: 01 nov 2020 15:25 Na deze review gingen bij mij i.g.g alle alarmbellen af, want hoewel ik pas het idee had dat de band kapot was wanneer het totáál leeg was (vaak pas na anderhalf jaar) fietste ik óók daarvoor al een hele tijd stukken zwakker/langzamer dan hoe stevig het nu voelde nu de band gemaakt is. Dus het zou inderdaad best kunnen dat de band geleidelijk aan steeds zwakker word.
Is het een idee om de band tussentijds zelf een keer op te pompen?

Elke band loopt vanzelf langzaam maar zeker leeg. Hoe leger, hoe zwaarder (en langzamer) dat zal rijden, en minder lekker door de bochten zal lopen. Op een gegeven moment ga je onvermijdelijk lek rijden of je buitenband met de velg kapot snijden.

Gelukkig hebben ze daar wat op gevonden: een bandenpomp.

Hoe je fietsenmaker je kapotte band heeft opgelost kan je makkelijk controleren door met wat bandenlichters je buitenband even van de velg te wippen, en te controleren of er een nieuwe of een geplakte band in zit.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 nov 2020 17:46

Nog nooit van een thuiskomer gehoord in relatie tot fietsen. Misschien bedoeld men dat niet de binnenband in zijn geheel vervangen is maar alleen geplakt is.

Overigens, elke Nederlandse man zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken! Wat doe je onderweg als je lek rijdt? Iemand bellen? Nogal onhandig.
Dogma F

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2020 18:06

Ramon73 schreef: 01 nov 2020 17:46 Overigens, elke Nederlandse man zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken!
Maak daar van: "elke fietsende man en vrouw" zou in staat moeten zijn een fietsband te plakken.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 01 nov 2020 18:10

Ramon73 schreef: 01 nov 2020 17:46 ....elke Nederlandse man zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken! ....
..iedereen zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken :shock:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2020 18:10

TS zegt niets over de buitenband. Merk, type, soort terrein..... Essentieel
Thuiskomers bestaan niet...

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 01 nov 2020 18:11

klimmer schreef: 01 nov 2020 18:06 Maak daar van: "elke fietsende man en vrouw" zou in staat moeten zijn een fietsband te plakken.
haha ik dacht hetzelfde te typen maar tegenwoordig kun je niet ruimdenkend genoeg zijn :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2020 18:13

BartNL schreef: 01 nov 2020 18:10
Ramon73 schreef: 01 nov 2020 17:46 ....elke Nederlandse man zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken! ....
..iedereen zou zelf in staat moeten zijn een band te plakken :shock:
Mijn kleinzoon van drie hoeft dat nog niet te kunnen, al heeft hij al honderden km's op de teller.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 01 nov 2020 18:20

Een "thuiskomer" bestaat wel en is zo een "worst" dat je kan steken ipv de binnenband zonder je wiel te moeten demonteren

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 nov 2020 18:34

Worst :D :roll: :?:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 nov 2020 18:44

jsparie schreef: 01 nov 2020 18:34 Worst :D :roll: :?:
Gaadi..... heet zoiets.

Plaats reactie