Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cyclocross 40mm vs 33mm

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 24 okt 2020 12:48

Ik heb besloten om dit herfst/winter seizoen eens offroad te gaan proberen. Voornamelijk om te trainen gezien ik in de winter geen zin heb om lage tochten te maken of eigenlijk uberhaupt op de racefiets te zitten in de kou :) Maar crossen in de modder etc lijkt me wel super leuk. Wel fiets ik woon werk op de race (60km per week) en over een jaar gezien fiets ik rond de 5000-8000km per jaar.

Gezien ik voornamelijk op de racefiets zit kwam ik al vrij snel bij een cyclocross fiets uit (en wellicht speelt ook mee dat ik fan ben van MvdP ;)). In de buurt waar ik woon (Groningen) zijn eigenlijk bijna geen leuke (mtb) routes te vinden. Mijn oog is gevallen op de kardingebult waar je flink wat hoogtemeters kunt maken en in een uurtje zo vaak mogelijk omhoog te knallen. Daarnaast ligt een van de mooiste MTB routes van NL redelijk vlakbij (Appelscha) welke ik wekelijks wil gaan fietsen.

Mijn oog is gevallen op de Canyon Inflite 5.0 https://www.canyon.com/nl-nl/road-bike ... quantity=1 als instapper.

Ik vraag me alleen af of 33mm buitenband comfortabel genoeg is. Na enig onderzoek is mijn conclusie dat op de DT SWISS 1800 (22mm binnenvelg) er maximaal 40mm buitenbanden oppassen. Volgens Canyon passen er maximaal 35mm op maar dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat modder niet tussen frame en band blijven plakken. Echter had ik hier en daar gelezen dan 40mm ook moet passen.

Echter kan ik nergens 40mm cyclocross banden vinden... Alle banden geschikt voor cyclocross zijn 33mm. Er zijn wel hier en daar wat gravelbanden te vinden maar die zijn niet geschikt voor natte modderige paden. Wellicht heb ik ook geen 40mm banden nodig maar weet iemand waar ik 40mm banden kan vinden geschikt voor offroad/ mtb routes voor een cyclocrosser?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 24 okt 2020 13:14

Ik fiets tot nu toe op alle Nederlandse ATB-routes probleemloos op een cyclocrosser met 34mm tubes met Typhoon (Grifo) profiel en 3.5 bar bandenspanning.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 24 okt 2020 13:36

Er zijn ook genoeg gravelbanden te vinden die meer nop hebben.
Maar wellicht niet gaan passen.
Met een standaard 33mm cx bandje kun je ook prima het bos in. “We” deden vroeger niet anders. Nu moet iedereen breed-breder-breedst op z’n gravelracer, maar 33mm is ook te doen.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 24 okt 2020 13:37

Bij wedstrijden is de banddikte beperkt tot 33mm, dus zou zo maar kunnen dat fabrikanten weinig grotere maken.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 24 okt 2020 13:57

timo2.0 schreef: 24 okt 2020 13:14 Ik fiets tot nu toe op alle Nederlandse ATB-routes probleemloos op een cyclocrosser met 34mm tubes met Typhoon (Grifo) profiel en 3.5 bar bandenspanning.
Is dat ook goed te doen qua comfort of voel je elke hobbel? Ik lees nogal wat mixed reacties maar volgens mij zijn de meeste routes in NL prima te doen op een CX?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 24 okt 2020 14:07

Het comfort is goed maar uiteraard niet zo goed als bij een fiets met geveerde voor- en eventueel achtervork. Daar zit je aan de beperkingen van een crosser ten opzichte van een ATB en daar gaat het verschil tussen 33 of 40mm niets aan veranderen al moet je uiteraard met de bandenspanning spelen. Ik rij met 3,5 bar om vooral niet te vaak de velg de grond te voelen raken. Laatst nog de route in de Boswachterij Staphorst een paar keer gefietst en dat ging weer prima: geen last van m'n polsen en nooit weggegleden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 24 okt 2020 14:13

timo2.0 schreef: 24 okt 2020 14:07 Het comfort is goed maar uiteraard niet zo goed als bij een fiets met geveerde voor- en eventueel achtervork. Daar zit je aan de beperkingen van een crosser ten opzichte van een ATB en daar gaat het verschil tussen 33 of 40mm niets aan veranderen al moet je uiteraard met de bandenspanning spelen. Ik rij met 3,5 bar om vooral niet te vaak de velg de grond te voelen raken. Laatst nog de route in de Boswachterij Staphorst een paar keer gefietst en dat ging weer prima: geen last van m'n polsen en nooit weggegleden.
Klinkt goed, heb je een linkje naar de banden die jij gebruikt? Ik kan 34mm Tyfoon Grifo niet zo snel vinden. Of kom ik hiermee in de buurt: https://www.mantel.com/a-dugast-typhoon-katoen ?

De standaard buitenbanden op de Canyon lijken nou niet echt heel kwalitatief.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 okt 2020 14:15

Hier exact dezelfde keuze gemaakt,
dan heb ik een trek boone gekocht met canti remmetjes. We woonden toen in het zanderige gebied om Eindhoven.

De boone kan misschien wel 38mm banden kwijt, maar ik heb altijd genoten van de betere cross bandjes.
Voor de gravel tochtjes bevielen de challenge dune beter dan de grifo. Maar als er wat modder lag dan is de grifo vele malen beter, logisch ook.
De cx1 bontrager banden die erop lagen bij aflevering zijn stug zwaar en vermoeiend.
Verder met 33mm: 2 .4bar erin+latex binnenbanden.Vlot op verharde wegen.
Voor jou zal het dus ook even zoeken zijn naar jou juiste banden. De challenge gravel ginder lijkt mij ook top en tubeless, of wtb riddler maar die zijn dan 37mm

Veel gravel fietsen en daarbij behorende 40mm banden zijn misschien voor grover werk. En als je iets meer gewicht mee moet nemen zal een bredere band ook fijn zijn.

We wonen nu in Maastricht en geniet nog van de 33mm grifo s, een andere band is hier misschien wel beter op zn plek. De paden zijn hier een stuk grover,natter en lek gevoeliger.

Succes en laat ons maar weten wat het is geworden...

Btw ik fietste eens mee met een dude, die een inflite zwart rood ultegra met grifo had, zijn grijns was net zo groot als de mijne. Echt een mooi en vlot karretje.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 24 okt 2020 14:24

Die Dugasts dat zijn ze inderdaad maar het zijn tubes (klassieke op de velg gelijmde banden) en die kunnen niet op de velgen van jouw beoogde Canyon. Maar die Schwalbe X-One Allround TLE banden die Canyon monteert zijn echt helemaal niet verkeerd hoor. Eventueel zou je ze kunnen vervangen door Challenge Grifo of Limus 33mm vouwbanden (herkenbaar aan het woord "Open" in hun naam) en combineren met latex binnenbanden.

https://www.futurumshop.nl/challenge-li ... x33c.phtml

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 24 okt 2020 14:45

timo2.0 schreef: 24 okt 2020 14:24 Die Dugasts dat zijn ze inderdaad maar het zijn tubes (klassieke op de velg gelijmde banden) en die kunnen niet op de velgen van jouw beoogde Canyon. Maar die Schwalbe X-One Allround TLE banden die Canyon monteert zijn echt helemaal niet verkeerd hoor. Eventueel zou je ze kunnen vervangen door Challenge Grifo of Limus 33mm vouwbanden (herkenbaar aan het woord "Open" in hun naam) en combineren met latex binnenbanden.

https://www.futurumshop.nl/challenge-li ... x33c.phtml

Afbeelding
Dat vermoeden had ik al idd. Ben nog niet helemaal thuis in tubes en tubeless. Laat ik eerst de standaard meegeleverde banden maar eens proberen :)

Gaan bovengenoemde wel passen overigens? Ik zie dat de binnenbreedte 16-19mm maar van de wielen op de canyon is 22mm.
TKMP schreef: 24 okt 2020 14:15
Veel gravel fietsen en daarbij behorende 40mm banden zijn misschien voor grover werk. En als je iets meer gewicht mee moet nemen zal een bredere band ook fijn zijn.

Succes en laat ons maar weten wat het is geworden...

Btw ik fietste eens mee met een dude, die een inflite zwart rood ultegra met grifo had, zijn grijns was net zo groot als de mijne. Echt een mooi en vlot karretje.
Bedankt voor de tips! Ben rond de 70 kilo dus qua gewicht verwacht ik geen problemen. Ik voorzie ook geen modderige bende in mijn beoogde routes dus wellicht is 40mm dan ook wel overbodig. Ik ga in ieder geval de meegeleverde bandjes eerst eens proberen.

Moet helaas nog wel een dikke maand wachten gezien de Canyon pas eerste week dec leverbaar is :|

hayes

hayes 24 okt 2020 16:41

Een crosser is in principe gewoon niet gemaakt voor comfort. Die zijn gemaakt om kort en krachtig een uurtje te knallen. Voor comfort zou ik dan ook een gravelracer nemen met bredere banden met grof profiel.

Maar een crosser is ook gewoon comfortabel als je niet de meest technisch routes gaat opzoeken.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 24 okt 2020 16:49

hayes schreef: 24 okt 2020 16:41 Een crosser is in principe gewoon niet gemaakt voor comfort. Die zijn gemaakt om kort en krachtig een uurtje te knallen. Voor comfort zou ik dan ook een gravelracer nemen met bredere banden met grof profiel.

Maar een crosser is ook gewoon comfortabel als je niet de meest technisch routes gaat opzoeken.
In principe was dat ook exact het plan. Hooguit een uurtje anderhalf uur knallen. Ben van plan deze route wekelijks te doen: https://www.mtbroutes.nl/friesland/appelscha-bosberg

Plaats reactie