Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Aerothan binnenbanden

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 05 jun 2021 16:02

CampaYolo schreef: 27 mei 2021 15:14 Maar ik heb dus begrepen dat die aerothan bandjes hun vorm behouden eenmaal opgepompt.
Blijft dit goed gaan als je ze ooit eens hard hebt gehad en daarna met minder druk rond rijd?
Binnen en buitenband vervormen nogal als ze niet al te hard staan.

Heeft iemand hier ervaring hier mee?
Zeker, maar alleen ervaring op de racefiets. Ik rijd op Aerothans sinds deze in Nederland te koop zijn. Ik denk dat ik er nu een kleine 5000 km mee heb gereden, met Continental GP5000 25mm buitenbanden.

Inmiddels heb ik twee buitenbanden vervangen, en de Aerothans hergebruikt. Dat ging zonder mankeren. Gedurende die kilometers heb ik één keer een lekke band gehad, en dat kwam omdat ik door een kapot gegooid bierflesje reed, met een fiks aantal splinters in mijn voorband tot gevolg... De binnenband was dusdanig toegetakeld dat ik hem ter plekke kon weggooien (maar dat had niets met de Aerothan te maken).

De banden rijden erg soepel; vergelijkbaar met latex. Maar je hoeft ze iets minder vaak op te pompen; ik pomp gemiddeld 1x per week.

Een dingetje: de ventielen zijn van plastic. Ik rijd met 47mm-velgen, en gebruik ventielverlengers. Je moet de verlenger er met beleid opdraaien, want als je te ver doordraait, dan kan je de binnenband weggooien omdat het plastic van het ventielbuisje uitzet (en dan gaat ie lekken)... Dus vast is vast.

Ik hoop de banden de komende zomer in het hooggebergte uit te proberen. Schwalbe claimt dat ze niet ploffen bij hoge velgtemperaturen (ik heb velgremmen), in tegenstelling tot latex... En dat latex wel klapt, heb ik reeds in 2001 uitgevonden (met 80 km/u op de Col de la Madeleine).

Plaats reactie