Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kan een ‘Hollands fietsventiel vastzitten?

srna513006
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2020 13:50

srna513006 03 okt 2020 14:17

Even kort voorstellen, ik ben 75 en gebruik om gezondheidsredenen de laatste 5 jaar nog uitsluitend een elektrische fiets.
Omdat ik best regelmatig wat vragen over het onderwerp ‘Fiets’ heb, heb ik mij op dit forum aangemeld.

Hierbij dan mijn eerste vraag.
Wij, mijn vrouw en ik, gebruiken 2 dezelfde elektrische Gazelle fietsen met het enige verschil dat de fietsen van verschillende fietsventielen zijn voorzien en wel de één van een ‘Hollands’ ventiel en de ander van een Schräder (Auto) ventiel.
Nu valt mij op dat het oppompen van de fiets met de Auto ventielen heel gemakkelijk gaat wat inspanning betreft maar ook de band heel snel gevuld is.

Met de fiets waar de Hollandse ventielen gemonteerd zijn is dit wel anders.
Ik gebruik een goede (hogedruk) pomp maar regelmatig moet ik ontzettend veel moeite doen om lucht in de banden te krijgen.
Soms voel ik aan de pomp een grote weerstand en uiteindelijk kom ik na veel krachtsinspanning er doorheen, het lijkt erop alsof het ventiel niet wil openen.
Ook moet ik daarna best veel kracht zetten om lucht toe te voegen, in elk geval beduidend maar als bij de fiets met de Auto ventielen.

Om een probleem met de handpomp uit te sluiten heb ik het oppompen ook met een elektrische pomp geprobeerd maar ook die heeft best moeite mee om lucht toe te voegen.
De fiets met de Hollandse ventielen is nu 2.5 jaar oud dus daar kan het naar mijn mening ook niet aan liggen.

Daarom mijn vraag, kunnen dit soort Hollandse ventielen soms vast blijven plakken en zo ja, wat te doen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 okt 2020 21:31

Ja, dat kan inderdaad gebeuren. De franse ventielen, presta of scaverand, zijn het meest gebruiksvriendelijk.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 okt 2020 23:09

Binnenbanden met andere ventielen gebruiken!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7984
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 okt 2020 23:36

Het ventiel er uitdraaien en het stukje rubberen slang vervangen.
Na verloop van tijd kan dat rubber namelijk aangetast worden waardoor het heel plakkerig wordt. Zeker bij rubber van wat mindere kwaliteit.

Die rubberslangetjes kun je gewoon los kopen bij de Hema ofzo. Al dan niet in combinatie met een setje bandenplak
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 okt 2020 23:42

Of die losse latex slangetjes nog te koop zijn, geen idee. Niet doen. Koop een binnenventiel genaamd Blitz voor een Dunlop ventiel.

srna513006
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2020 13:50

srna513006 04 okt 2020 09:32

Allen bedankt voor de adviezen.
Nu kan ik wel het losse Blitz ventiel vervangen maar ik lees toch ook dat de Hollandse (Dunlop) ventielen vaker problemen opleveren dus ik ga de binnenbanden vervangen d.m.v. binnenbanden met Auto ventiel.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 okt 2020 09:56

Weet wel dat de buitendiameter van de ventielen verschillen en niet elk ventiel door het velggat kan. Een te dun ventiel door een te groot gat is niet aan te raden: de binnenband kan dan door de spleet tussen ventiel en velggat naar buiten pulken en kapot gaan.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel

srna513006
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2020 13:50

srna513006 04 okt 2020 10:04

Bedankt voor deze opmerking maar dat wist ik.
In mijn geval is dit niet aan de orde want de diameter van het ‘Auto’ ventiel is even groot dan de diameter van het te vervangen ‘Hollandse’ ventiel.

jajomihu4
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 sep 2014 22:27

jajomihu4 04 okt 2020 18:27

Weet wel dat er hollandse ventielen zijn zonder ventielslangetje. Dan zit in het binnenventiel een soort gel dat soms bij het oppompen het gaatje blokkeert waardoor de lucht de band niet in kan. Draai het binnenventiel er eens uit en probeer er door te blazen. Als dit niet lukt kun je proberen door het kleine gaatje aan de zijkant met een naaldje de gel wat te verplaatsen waardoor het meestal wel lukt. Probeer maar!! Ik ben benieuwd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 okt 2020 19:58

Hollandse ventielen worden al heel lang zonder rubberslangetjes uitgevoerd. Die slangetjes zijn echt antiek. Er zit vaak een vuiltje in het ventiel en daar moet je soms even doorheen blazen met de fietspomp. Als je 75 worden je krachten minder, dus kan dan best een opgave zijn.
De fietsenmaker weet raad. Hij heeft vaak een electrische pomp met een slang bij de deur van de werkplaats. Die mag u vast gebruiken. Doe ik ook.

Plaats reactie