Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel helemaal herspaken na spaakbreuk?

Emil1
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jan 2015 20:34

Emil1 17 sep 2020 12:25

Hallo,

Onlangs is er in mijn carbon achterwiel een spaak geknapt aan de non drive side.
Nu ben ik bij een fietsenmaker geweest die vertelde dat alle spaken losgedraaid moeten worden en het hele wiel opnieuw opgespannen moet worden. Hij geeft aan hier twee uur werk mee te hebben.

Is dit per se nodig om het wiel weer goed en betrouwbaar te krijgen of is de spaak vervangen en de spaakspanning nalopen ook voldoende?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 sep 2020 12:39

Als je het goed wilt doen, is dat nodig (maar dat duurt dan weer geen 2u natuurlijk, tenzij er spaken vast zitten in de nippels)
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2020 12:59

ja en nee. Het kan toeval zijn en bij deze spaak blijven. Je kunt de gok nemen en pas als er een tweede spaak breekt de boel opnieuw op spanning laten zetten. Dat is een uur werk ongeveer.
Je kunt ook nu je verlies nemen en uit voorzorg doen wat geadviseerd wordt. Dat is ook ongeveer een uur werk.

Als de FM het op twee uur schat, vraag dan wat hij in het tweede uur gaat doen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 sep 2020 13:06

Voor mij is het voldoende alleen de kapotte spaak cq. nippel te vervangen en deze weer op de juiste spanning in te stellen. Neemt niet weg dat daarna wel alle spaken op de juiste spanning moeten worden gecontroleerd cq. worden na gespannen met inachtneming van een juiste uitlijning van de velg. Enfin, de afgelopen jaren heb ik het zo met meerdere wielsets gedaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 sep 2020 14:22

Wat Nee_Nee zegt. Gebroken spaak EN bijhorende nippel laten vervangen. Je mag er van uitgaan dat de spaakspanningen goed nagelopen worden voor de zekerheid. Heb je pech en breekt nog een spaak, dan helemaal herspaken.

Ik kan mij voorstellen dat de fietsenmaker wat marge inbouwt in zijn inschatting. Vast zittende nippels, wel of geen spaakgaten in het velgbed, volledig uit balans spaakspanningen (ondanks dat een wiel recht is) enz. Je weet nooit wat je aantreft bij een vreemd wiel.

Liefst naar een wielbouwer gaan die meer ervaring heeft (wil niet alle fietsenmakers over een kam scheren maar goed...)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 sep 2020 14:38

Emil1 schreef: 17 sep 2020 12:25 Hallo,

Onlangs is er in mijn carbon achterwiel een spaak geknapt aan de non drive side.
Nu ben ik bij een fietsenmaker geweest die vertelde dat alle spaken losgedraaid moeten worden en het hele wiel opnieuw opgespannen moet worden. Hij geeft aan hier twee uur werk mee te hebben.

Is dit per se nodig om het wiel weer goed en betrouwbaar te krijgen of is de spaak vervangen en de spaakspanning nalopen ook voldoende?
Losdraaien en niet vervangen snijdt geen hout.
ALS ik alles zou losgooien, dan ook maar alles links vervangen, want die ene spaak is hoogstwaarschijnlijk gebroken omdat hij "slack"ging.
Gaat er 1 slack, dan in principe allemaal....en dan blijf je bezig.
Vervang je niks, dan is alleen de gebroken spaak vervangen , op spanning brengen en alles nalopen voldoende.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 17 sep 2020 15:42

Je kan de spaakspanning controleren alvorens de spaak te vervangen. Indien die buiten de losgelopen spaak mooi homogeen is, dan kan je het wel riskeren om enkel die ene spaak te vervangen. Maar meestal bij een losgelopen spaak zal je een ongelijke spaakspanning rondom de non-drive side aantreffen. In dat geval is het meestal een kwestie van tijd vooraleer er andere zullen breken.

Emil1
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jan 2015 20:34

Emil1 17 sep 2020 16:51

In dit geval is de spaak vlak bij de spaakkop geknapt. Het gat in de naafflens is nog geheel intact. Ook de spaaknippel is nog goed, ik kon de kapotte spaak er probleemloos uitdraaien. Ik denk dat ik het wel aandurf om alleen de kapotte spaak te vervangen.

In ieder geval bedankt voor jullie input allemaal :winkthumb:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2020 20:19

Het begint met 1 spaak, als je dan pech hebt breekt er na enige tijd een andere en zo blijf je bezig met spaken vervangen.
Als je dus niet om de andere dag bij de fm wil staan, dan zou ik direct alle spaken laten vervangen en neit enkel terug op spanning laten brengen.
Als je toch enkel de geknapte spaak laat vervangen wil je dan binnen een paar 1000 km, of veel minder, bij een volgende kapotte spaak, hier terug posten of het wiel helemaal goed gebleven is?
I know myself like no one else
Nothing to defend

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 sep 2020 05:16

Het feit dat de nippel en het flensgat nog goed zijn, dat zegt niets. Spaken aan de non-drive side breken niet onder de spanning, ze breken door een gebrek aan spanning. Wanneer er te weinig spanning op staat, dan kunnen ze 'slack' gaan op het moment dat ze het gewicht van de renner dragen (6h positie). Als dit gebeurt, dan kan 1) de spaak zich losdraaien ter hoogte van de nippel, en dan beland je in een vicieuze cirkel en 2) dan kan de spaak een beetje verbuiging. Het is deze verbuiging, die bij elke wielrotatie 1x plaatsvindt, na een tijd tot metaalmoeheid leidt, waardoor de spaak zal breken. Die metaalmoeheid kan je niet per se zien: een spaak kan perfect recht zijn en toch al doorheen 80% van haar levensduur zitten. Wanneer je de spaakspanning langs de non-drive side meet en je ziet dat er een aantal spaken onder het gemiddelde zitten, dan kan je er vanuit gaan dat ze kunnen verbuigen en dat er dus reeds metaalmoeheid is opgetreden. Het breken van die spaken is dan slechts een kwestie van tijd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2020 10:22

Ik kan het helemaal volgen en dit is de beste uitleg die ik gelezen heb, maar wat is 'slack gaan'?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2020 11:05

Volledig ontspannen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie