Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zoektocht gravel band

Woffels
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2019 10:02

Woffels 25 aug 2020 21:56

Hoi,

Laatste jaar ben ik de cx fiets meer aan het gebruiken voor te gravelen/vakantietripjes. Ik vind echter geen ideale band die voor mijn fietsritten geschikt zijn. Vorig jaar een tijd op Shwalbe G-one allround 35mm gereden. Qua grip en rolweerstand een topper, maar reed er regelmatig lek mee (ik fiets liefst met binnenband). Dus op zoek naar een andere. Dan kwam ik uit op de Hutchinson Overide TLR 38mm. Comfort, snelheid, grip op bosgrond en gravel ideaal. Maar vanaf ik er mtb singletracks (Alphen, 't Zand, Herentals/Lichtaart, Ravels) mee fiets, dan is de grip ver te zoeken, vooral wanneer het bergaf gaat en een boomwortel(tje) op de track ligt, dan vliegt de fiets vooruit en kan ik maar net op tijd remmen om niet uit de bocht/op nen boom te vliegen. Best schrikken... Ik ben het lange tijd wel gewoon geweest om singletracks te rijden met Grifo's, dus die zijn qua grip super, maar vanaf je de 'gewone' weg op gaat, gaat het niet vooruit precies.

Ik weet dat gravelen wat water bij de wijn doen is.. maar toch. Uit bochten vliegen is ook niet de bedoeling :-)

Wat ik dus zoek; comfort (37-38mm max), grip (singletrack bestendig), lage rolweerstand. Ik dacht misschien aan de WTB Riddler , maar heb schrik dat ik ermee op de weg iets teveel ga moeten inboeten.

Iemand goeie tips/ervaringen?

Merci! :-)

Michelheemskerk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jan 2019 21:43

Michelheemskerk 25 aug 2020 22:14

Ha, ik had ook de wtb riddler band. Prima band voor off-road/ gravel maar op de weg toch te veel,rol weerstand en ik vond deze snel slijten

Nu fiets ik op wtb Byway’s prima bandje voor op de web en door bos.
Wel iets minder grip maar da5 is het water bij de wijn.

https://www.wtb.com/collections/gravel- ... ucts/byway

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 aug 2020 08:44

De lekbestendigheid van de Schwalbe is volgens tests relatief goed. Het zal niet meevallen een band te vinden die lekbestendiger is.
Ik denk dat je gewoon pech had.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2020 08:46

Een heel topic over gravelbanden

viewtopic.php?f=10&t=91634

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 aug 2020 08:53

Conti Speed King CX? De voorloper daarvan vond ik destijds de beste allround band met een vriendelijk prijskaartje.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 aug 2020 10:23

Ben na uitproberen van een 6 tal verschillende banden voor alles wat meer is dan glad gravel uitgekomen op de Challenge GravelGrinder. Echt super tevreden over, ook op vaste routes in ZO-Brabant bevallen ze super en in Limburg onder halfnatte omstandigheden ook geen problemen onverhard,
Ach, ik zeg ook maar wat

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 aug 2020 20:15

Heeft waarschijnlijk niets met het profiel te maken maar alles met volume en bandenspanning.
Je rijd waarschijnlijk op minimaal 2.5 bar, als ik dat in mijn mtb banden doe stuiter ik er ook zo vanaf.

Niet voor niets dat de MTB van nu steeds meer op 2.4 gaat rijden op 1.2 tot 1.5 bar.
De MTB van 15 jaar geleden heet nu gravelbike, die is niet geschikt voor de steeds gekker wordende mtb routes. Natuurlijk kan het wel. Op mijn racer kom ik ook wel rond, maar echt fijn is het niet. Houd het bij gravelpaden en delen van de mtb routes.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 26 aug 2020 21:16

Maxxis Rambler. Lage rolweerstand, goede grip en lange levensduur.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2020 21:24

Kan verder in topic dat Havana gelinkt heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten