Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Pro One TLE ervaringen

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 19 nov 2020 17:21

Da's dus het eerste wat ik altijd check bij het monteren van een nieuwe band: zit de tekst aan beide kanten precies hetzelfde t.o.v. het ventiel. :geek:
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 sep 2021 14:06

havana schreef: 15 aug 2020 09:08 Gebruik je ze op de stadsfiets dan :D ? Wat mij betreft horen 28 mm banden niet thuis op een racefiets, maar je mag mij gerust ouderwets noemen :lol:

Anyhow, de eerste rit is gemaakt en de eerste indruk is zeer positief. Ik heb bewust wat slechtere stroken opgezocht, klinkers en ruw asfalt. De banden zijn duidelijk comfortabeler dan de Continental GP5000TL. Verder merk ik geen verschil qua rij-eigenschappen.

Over een paar duizend kilometer volgt weer een update...
Vlgns mij moet je nu al een paar duizend kilometers weg zijn met deze banden en ben dan ook benieuwd naar jouw ervaringen.

Enfin, mijn ervaringen zijn positief. Inmiddels bijna 4.000 km gereden over goede en slechte wegen in Flevoland en 't Gooi en maar één keer merkbaar lek gereden waarbij de latex het gat heeft gedicht. Over de rij eigenschappen heb ik niet te klagen, die zijn gewoon goed ook in de regen, dat laatste is niet mijn ding dus zo min mogelijk in de regen en geen gekke dingen doen, dan komt alles goed. Oh ja, bandendruk is 6,5 voor en 7 bar achter bij +92kg. :)
De banden heb ik bij ong. 1800 km omgewisseld van voor naar achter en achter naar voren met als opmerking dat de voorband zeker niet vierkant is geworden. Vierkant worden ligt vlgns mij toch voornamelijk aan de (te) lage bandenspanning waar men mee rijdt, dat zorgt voor een breder loopvlak wat slijt.! ;) ;)
De slijtageputjes zijn nu nog net waarneembaar in beide banden, zodra dat niet meer het geval is komt het moment voor nieuwe banden en weer de Pro One TLE (Addix) 25 mm die al klaar liggen. Mijn doel om minimaal 4.000 kilometer met een setje tubeless banden te rijden is bijna gehaald. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2021 14:22

Mijn setje is er inmiddels aan voor de moeite. Prima banden, rij-eigenschappen goed. Ik vond ze vergeleken met de gen1 wel sneller slijten. Opvallend: voorband sleet bijna net zo hard als de achterband.

Ik heb er nu een setje Schwalbe One (zonder Pro) op liggen, die ik nog had liggen. Die rijden ook gewoon erg goed, ik denk niet dat ik het verschil zou voelen. Ze lijken iets meer op de Pro One gen1. Ik heb er nu 2k (o.i.d.) op staan en ze zijn nog nauwelijks versleten.

Mijn volgende setje ligt ook al klaar. Wolfpack.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 sep 2021 08:57

Ik heb nu zo'n 4500km gereden met de Schwalbes en afgezien van een gaatje wat ik van binnenuit geplakt hebt, zijn ze probleemloos geweest.
Zijn wel de vorige versie, heb al wel een nieuwe set met de rode 1 op de plank liggen. Die gaan er begin volgend jaar op, nu nog even de huidige banden oprijden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 sep 2021 18:46

Inmiddels na 4298 km afscheid genomen van mijn eerste set van deze Pro One Addex tubeless band.
Omdat ik in mijn laatste rit met deze banden last had van een langzaam 'leeg' lopende tubeless achterband heb ik getracht deze van binnenuit te repareren. Ondanks dat mij dat bij verschillende banden wel is gelukt ging het dit keer niet.! Althans nadat de plakker was gezet bleek de band zodanig te vervormen ( zie foto) dat het m.i. niet verantwoord was er verder mee te rijden. Dat laatste kwam mij na 4000 km niet onverwacht omdat de slijtage putjes al bijna niet meer waren te zien en een nieuwe set van deze al klaar lag.
2021-09-25 12.34.53.jpg
Het viel mij al op dat bij het licht opschuren van de plakplek er zgn. vezels los kwamen.

Waarschijnlijk heeft Schwalbe er voor gekozen om bij deze laatste Pro One Addex band de verschillende lagen een dunnere uitvoering te geven. Bij het licht opschuren heb ik dus deze laatste laag zodanig beschadigd dat de structuur veranderde.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 sep 2021 09:36

Ik schuur bij reparatie TL banden nooit op, alleen vetvrij maken, is meer dan genoeg met normale solutie
Dit is dan inderdaad het risico bij sommige banden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2023 18:47

Even een oud topic weer uit het stof halen omdat ik sinds kort weer wat problemen heb met deze banden. Ook met mijn vorige sets Pro One banden heb ik tot ongeveer 4500 km kunnen rijden waarbij uiteindelijk een der banden zodanig was versleten dat er door mij een nieuwe set Pro One werd gemonteerd. Maar nu zit ik dus met de Pro One inmiddels pas op 3200 km en het loopvlak zit vol met inkepingen, kleine beschadigingen (gaatjes) etc. en het slijtage merk is nu al bijna niet meer zichtbaar. Het is al de tweede rit dat het frame onder de latex zit zonder dat ik weet waar het lek zit want ik kan nog steeds doorrijden, dus de latex doet zijn werk maar zorgt wel steeds voor een spuiter.

Het lijkt er wel op dat Schwalbe de compound tussentijd heeft aangepast en vraag mij af of er andere ook zelfde ervaringen met de Schwalbe Pro One TLE 25mm hebben. :?:

Enfin, vandaag maar weer wat latex (15ml) toegevoegd aan zowel de voor- als achterband en ben benieuwd de volgende rit(ten). :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 feb 2023 20:32

Geen problemen mee, rijd met diverse pro one tle banden. (28,30 en 32)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 feb 2023 08:08

Hier ook geen problemen met de Pro One TLE, 25mm.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 feb 2023 08:58

Ik vind ze heerlijk rijden. Maar de ervaring met 25 mm is dat bij lekrijden de sealant door de hoge druk niet goed werkt. (blijft spuiten tot alle sealant eruit is). Ik las ook een test waaruit bleek dat de boven de vijf bar de latex niet goed zijn werk kan doen. Voor mij is dat de reden om op de wegfiets te stoppen met tubeless rijden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 feb 2023 10:28

HarryuitHilversum schreef: 08 feb 2023 08:58 Ik vind ze heerlijk rijden. Maar de ervaring met 25 mm is dat bij lekrijden de sealant door de hoge druk niet goed werkt. (blijft spuiten tot alle sealant eruit is). Ik las ook een test waaruit bleek dat de boven de vijf bar de latex niet goed zijn werk kan doen. Voor mij is dat de reden om op de wegfiets te stoppen met tubeless rijden.
Als je mijn verhaal hier boven goed gelezen en begrepen hebt heeft de sealant zijn werk juist goed gedaan, zelfs boven de 5 bar want ik rijd met 6 en 6,5 bar, dus . . . . . . weet niet waar jij jouw test heb gelezen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 feb 2023 12:41

Tubeless rijden doe je voor een groot deel om met lagere druk te rijden. Ik heb mijn banden niet harder dan 4 bar. Daarbij heb ik geen problemen met mijn pro one banden.

Plaats reactie