Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Pro One versus Continental GP5000

hayes

hayes 09 aug 2020 14:11

Ik heb de indruk dat je echt een band zoek om het hele jaar door te rijden?
Op zich kan dat met elke band, maar zeker in de regen en kou wil je grip en lekbestendigheid.
Dan zou ik eigenlijk wegblijven van de bandjes die gemaakt zijn om echt snel te zijn.
Je wil echt zo weinig mogelijk bandjes vervangen bij een miezerregen en 3°c. En al zeker niet in het donker.

My 2 cents? Ik ben zot content van Vittoria Rubino Pro, intussen de G2 versie. Zelden of nooit lek.
Ik heb voor de andere fiets nu Schwalbe One (niet de Pro) en die bevalt mij minder. Minder gevoel met de weg. Maar nog niet genoeg km's voor een gefundeerde mening.
In de winter steek ik ofwel Conti 4 Seasons of Vittoria Rubino Pro Endurance op de woon-werk fiets. Beide wegen een stuk meer, maar bombproof.

VDCycling
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 mar 2020 07:46

VDCycling 13 aug 2020 21:54

Lcsmet schreef: 06 aug 2020 16:25 Ik heb al enkele jaren de Specialized Turbo banden.
Gewoon goede banden, kan er niets negatief van schrijven en ik heb ze indertijd met een aantal gekocht aan 1+1 gratis :)
Volgens mij heel vergelijkbaar met de topbandjes van de andere merken
- Continental GP5000
- Schwalbe One ...
- Pirelli P Zero
- Michelin ...
- Panaracer Evo .. (een niet zo veel verkochte band maar imo onderschat)

Als ik thuiskom kijk ik mijn banden na en kleine scheurtjes/kapjes vul ik op met secondenlijm. Na 2500-3000 km is het tijd om al zeker de achterband te vervangen, maar dat doe/deed ik al altijd.

Met de Veloflex Corsa reed ik nog liever maar daar mocht je indertijd niet mee rijden ism carbon velgen. De nieuwe Corsa's hebben deze restrictie niet meer.
Beteken je S-Works turbo of specialized turbo cotton?

Zijn natuurlijk twee verschillende banden.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 14 aug 2020 17:09

Ik ben de laatste tijd een beetje wat banden aan het testen.

De Conti GP5000 heb ik inmiddels gereden en ik rijd nu op de Schwalbe Pro One 28mm.

Lang verhaal kort, beide banden hebben zeer gelijkwaardige rijeigenschappen. Eigenlijk maakt het niet uit welke je kiest.

Het zijn echt heel licht lopende bandjes, die graag bochten rijden en lekker comfortabel zijn.

De Pro One doet wel iets meer robuust aan in vergelijk met de GP5000 (zonder dat het de rijeigenschappen negatief beinvloed!). Hiermee ga ik straks ook gewoon de wintermaanden in. Dat zou ik op de GP5000 niet aandurven. De Pro One is dus iets meer allround voor mijn gevoel. Ook iets slijtvaster.

Ik heb wel het idee dat Schwalbe echt flinke stappen voorwaarts heeft gemaakt met hun Addix compound. Maar Conti ook met de GP5000. EIgenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.

Als ik nu een nieuwe aankoop zou moeten doen, met de kennis doe ik nu heb van beide banden, zou ik voor de Schwalbe Pro One gaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 aug 2020 17:49

ruud_k schreef: 14 aug 2020 17:09 Ik ben de laatste tijd een beetje wat banden aan het testen.
...
EIgenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.
Misschien moet ik de nieuwe Pro One en nieuwe Conti ook maar weer eens een kans geven. Met name de Schwalbe's was ik ook wel over te spreken.

Die kleine sneetjes ontstaan vooral vanwege uitdroging/ouderdom. Als ze net nieuw zijn en je gebruikt ze veel, dan zou het best kunnen dat je band al versleten is voordat er noemenswaardige sneetjes ontstaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2020 19:03

Heb beide inmiddels gereden, allebei wel in de tubeless variant. Doen weinig voor elkaar onder, maar de Schwalbes rijden imho comfortabeler en zijn makkelijker te monteren.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2020 08:59

VDCycling schreef: 13 aug 2020 21:54 ..............

Beteken je S-Works turbo of specialized turbo cotton?

Zijn natuurlijk twee verschillende banden.
De S-Works Turbo
I know myself like no one else
Nothing to defend

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 aug 2020 18:06

ypuh schreef: 14 aug 2020 17:49
ruud_k schreef: 14 aug 2020 17:09 Ik ben de laatste tijd een beetje wat banden aan het testen.
...
EIgenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.
Misschien moet ik de nieuwe Pro One en nieuwe Conti ook maar weer eens een kans geven. Met name de Schwalbe's was ik ook wel over te spreken.

Die kleine sneetjes ontstaan vooral vanwege uitdroging/ouderdom. Als ze net nieuw zijn en je gebruikt ze veel, dan zou het best kunnen dat je band al versleten is voordat er noemenswaardige sneetjes ontstaan.
:)

Uitdroging ? Ouderdom ? Niet op mijn fietsen hoor, daarvoor worden ze teveel gebruikt ;)

Het is meer dat ik er na het rijden, vooral in nat weer, altijd kleine scherpe steentjes uit peuter. Vooral de GP4000 had daar heel veel last van. Bij de GP5000 dan weer niet en ook de Schwalbe Pro One heeft er geen last van.

Inderdaad, het beste kan je ze gewoon beide testen. En dan een keuze maken.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 aug 2020 19:13

De 5000 tubeless verdwijnen richting kliko, drama montage. Daarbij begonnen ze als snel vierkant te worden. Vond ze verder wel fijn rijden maar mijn voorkeur gaat uit naar Specialized S-Works Turbo.-

Tubeless geef ik nog een kans met de nieuwere Schwalbe.
YFood !!!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 sep 2020 19:06

Vandaag eerste GP-5000 clincher vervangen. Achterband dus lijdt het meest. Vierkant werd die al snel, maar heb de band gereden tot de koordlagen zichtbaar werden. Lek rijden? Zelden.
Vaker lek door falende lasnaden in de Vittoria latex binnenbanden.....
Ik heb in juli 2019 een set GP-5000 erop gezet en ruim 7700km gereden. Ben geen vlieggewicht met 80kilogram (1m97 lang) en rij bijna het hele jaar door ermee. Als het echt nat wordt neem ik de ATB, maar was afgelopen winter nauwelijks van toepassing.
Volgens mij was de kwaliteit wel sterk partij-afhankelijk in het begin. Heb voor deze set ook met zelfde type gereden en die set was na paar 100km aan gort door overdreven vaak lek rijden. 4 lekken op 1 rit gebruikelijk......en tussen de vorige en deze set niks gewijzigd qua wielen, banden druk, Biba of velglint.
Dogma F

leon1
Forum-lid
Berichten: 2979
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 sep 2020 09:40

ruud_k schreef: 14 aug 2020 17:09 Eigenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.
Dat kan bijna niet. Elke band krijgt door gebruik sneetjes door wat er op de weg ligt. Door gebruik worden dat er steeds meer waardoor het op een nieuwe band niet zo opvalt.

En rijdt maar eens achter de strooiwagen in de winter. Dan kun je zelfs nieuwe banden al behoorlijk toetakelen. Die zoutkristallen zijn vlijmscherp.
Ride bikes, not tanks!

martinus83
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2020 14:37

martinus83 21 sep 2020 15:06

Kijk ook eens op https://www.bicyclerollingresistance.com/
Interessante, welliswaar wetenschappelijke, vergelijkingen!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2020 19:58

Leuke site. ik kijk er wel vaker.
Wel goed lezen! De band met de minste weerstand hoeft dat niet te zijn met jouw spanning!

1 punt vind ik discutabel, gebruik van de binnenband, wie (welke bandofiel) rijd er in vredesnaam op die zware binnenbanden. De meeste rijden light versies of latex. test daar dan ook mee. Degene die het niet interesseert zullen dit ook niet interessant vinden.

Plaats reactie