Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Slag in het wiel, bij de fm, wiel kapot

swen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2017 19:21

swen 01 aug 2020 13:51

Hallo,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben. Maar ik zit met een vraag.

In mijn achterwiel zat een klein slagje, en aangezien ik mijn fiets toch voor onderhoud naar de fm wilde brengen heb ik dat ook gelijk aan laten pakken.

Toen de fm de spaak aan het stellen was is deze echter geknapt. Waarna ze nieuwe spaken in het wiel wilden zetten. Toen is een van de spaken door de velg heen gekomen. In andere woorden wiel niet meer te redden. En daar laat de fm het dan bij.

Mijns inziens is dit een niet helemaal juiste manier van handelen. Een bepaalde compensatie, in korting op een nieuw wiel o.i.d lijkt mij in dit geval een logische oplossing? Of denk ik hierbij te veel vanuit de blik van een ontevreden klant? En behoort dat gewoon tot de risico's?

Graag hoor ik hoe jullie hier over denken.

Groet,
Swen

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 aug 2020 13:57

Ik denk niet dat je fietsenmaker hier wat aan kan doen. Of tie je wel of niet moet compenseren, tsja. Het was al kapot (slag), en hij heeft het niet kunnen repareren. Het is alleen iets meer stuk dan toen je het bracht.


De wielsets die ik zou willen zijn op internet goedkoper te vinden, dan met dat beetje korting dat ik krijg van de fietsenmaker.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 aug 2020 14:14

Coulance is ook afhankelijk van waar je de fiets/wiel hebt gekocht. Is die ook van die FM afkomstig of heb je het ergens anders gekocht? En hoe oud was het wiel? In jaren en km’s.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 aug 2020 14:42

Als het goed is, is de FM hiervoor verzekerd. En als hij je netjes compenseert, dan heeft ie een vriend voor het leven

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2020 14:51

Nee_Nee schreef: 01 aug 2020 14:42 Als het goed is, is de FM hiervoor verzekerd. En als hij je netjes compenseert, dan heeft ie een vriend voor het leven
Zo is het.
Maar wil de fm daar zijn verzekering voor aanspreken?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 aug 2020 15:52

Tja, het zal wel aan de fietsenmaker liggen?

swen schreef: 01 aug 2020 13:51 Toen de fm de spaak aan het stellen was is deze echter geknapt. Waarna ze nieuwe spaken in het wiel wilden zetten. Toen is een van de spaken door de velg heen gekomen. In andere woorden wiel niet meer te redden. En daar laat de fm het dan bij.

Mijns inziens is dit een niet helemaal juiste manier van handelen. Een bepaalde compensatie, in korting op een nieuw wiel o.i.d lijkt mij in dit geval een logische oplossing? Of denk ik hierbij te veel vanuit de blik van een ontevreden klant? En behoort dat gewoon tot de risico's?
Zoals gebruikelijk lezen we hier maar één kant van het verhaal.
Niks over het type wiel, voor of achter, prijsklasse, de geschiedenis van het wiel enz enz.

Als tijdens het spannen van een spaak, omdat er een slag in het wiel zit, een spaak breekt, dan is er meestal veel meer aan de hand.
De fietser heeft dan onderweg toch minimaal ergens een keer een klapper gemaakt. En als dat gebeurt dan krijgen spaken, velg en de naaf een optater.

Swen heeft het over 1 spaak die breekt bij opspannen en vervolgens dat bij het vervangen van meerdere spaken 1 spaak door de velg heengetrokken werd.
Maar waarom meerdere spaken vervangen als er 1 spaak breekt?

Er vanuit gaande dat de fietsenmaker weet wat hij doet is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het gevolg een eerdere klapper die de wielrijder onderweg heeft gemaakt.

Ergo, waarom een fietsenmaker verantwoordelijk is voor schade ontstaan tijdens het fietsen ontgaat mij.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 01 aug 2020 17:21

Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 aug 2020 20:04

Leuke aflevering. Maar moet ik hier uit opmaken dat de fietsenmaker een kneus is? En op deze manier is het eigenlijk geheel onverantwoord om überhaupt iets ter reparatie aan te nemen.

Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende reactie van Swen op de vragen die hier gesteld worden. Wat voor afspraken zijn er gemaakt.

Fietsenmaker zou ook een nieuw wiel voor de kostprijs kunnen aanbieden ter compensatie. Kost hem niets en is de klant blij (indien akkoord).

Maar deze internet rechter (kuch kuch) is altijd benieuwd naar het volledige verhaal (beide kanten)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 aug 2020 07:07

Iets meer feedback geven swen, hoe oud is het wiel, ben je er mee gevallen, dan kunnen we je wat beter adviseren...

swen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2017 19:21

swen 02 aug 2020 11:03

Het is een Mavic Aksium wiel uit 2016.
Jaarlijks ong. 2000 mee gefietst.
Nooit een klapper gemaakt en ook nooit zelf aan de spaken/wielen gesleuteld.
Jaarlijks gewoon een goede onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Maar de informatie hierboven is mij helder!
Ik bezoek normaal ook de andere fietsenmaker hier in de omgeving, maar die was wegens vakantiedrukte niet beschikbaar.
Met de stadsfietsen zit ik wel bij deze FM, ook omdat deze dichter bij mijn werk zit.

Ik baalde een beetje van de manier waarop de zaak afgehandeld werd door de FM. "Het was een kleine slag, ging verkeerd, wiel kapot." (En enige coulance of meedenken niet aanwezig was. En daarom was ik nieuwsgierig hoe dit "normaliter" opgelost zou worden. Aangezien hier redelijk wat ervaring aanwezig is in het wereldje😁
Laatst gewijzigd door swen op 02 aug 2020 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.

swen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2017 19:21

swen 02 aug 2020 11:05

@niconb

Ik zeg zeker niet dat het aan de fietsenmaker ligt. Waar gewerkt wordt gaan dingen kapot.. De manier van afhandelen stond mij een beetje tegen.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 02 aug 2020 11:11

Mooi excuus om een nieuw setje te kopen lijkt me zo.

Maar de afhandeling had zo te lezen wel wat klantvriendelijker gemogen.

Plaats reactie