Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Slag in het wiel, bij de fm, wiel kapot

swen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2017 19:21

swen 02 aug 2020 11:29

@jer81

Of misschien maar eens kijken naar een compleet nieuwe fiets😄

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 aug 2020 11:35

swen schreef: 02 aug 2020 11:03 Het is een Mavic Aksium wiel
Enough said.

Wees blij dat je er 8000 km mee heb kunnen rijden.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 aug 2020 16:40

Je leert de mensen wel kennen op deze manier. Een winkel waar je graag komt en een andere waar je niet meer naar toe gaat.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 aug 2020 18:34

De Mavic wielen (o.a. Aksium) staan erom bekend om het corroderen van de spaken / spaaknippels met de velg. Heb daarover in het verleden als eens contact gezocht met Mavic, echter nooit een antwoord op gekregen.

Orlok schreef: 27 jan 2016 19:50 Vandaag mijn Mavic Aksium wiel gerepareerd, moet nu alleen nog even het wiel goed uitrichten en daarna het loopwerk - lagers en freewheel - nakijken en zonodig opnieuw smeren.

Eergisteren na afloop van mijn rit merkte ik al dat er een slag in mijn achterwiel zat. Toen ik het wiel had gedemonteerd was te zien dat een deel van de lak aan het frame, waar de band tegenaan was gekomen, is weggesleten. Meerdere spaken aan de niet-aandrijfzijde waren los, waarvan er een afbrak toen ik hem wilde aandraaien en een tweede trok ik zo uit de velg. Door het slechte weer de afgelopen periode was de velg vol met water gelopen en zijn de spaken en nippels goed vast gecorrodeerd. Dus gisteren al begonnen met het druppelen van kruipolie aan beide zijde van de nippels.

Nadat ik vandaag degene die uit de velg was getrokken opnieuw, maar nu achter een rvs ringetje, in de velg had gemonteerd en op spanning had gebracht ook een tweede spaak gemonteerd. Door het inwerken van de kruipolie zijn de nippels weer enigsinds draaibaar en heb nu alvast het grootste deel van de slag uit de velg kunnen draaien. :)

Btw, drie fietsenmakers in Almere waren niet in het bezit van rechte butted spaken..! Uiteindelijk bij de vierde maar twee 'goede' spaken (Campagnolo - bingo) gekocht.! :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 02 aug 2020 18:45

Herkenbaar. Had in ook ooit met een setje Mavic. Mooie afstand mee gereden zou ik zeggen en op zoek naar een mooi nieuw setje!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 aug 2020 18:50

Vermoedelijk valt die fietsenmaker die de zaak :"verkloot"heeft niet zoveel te verwijten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie