Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ander (sterker) voorwiel

Olavvv
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020 11:15

Olavvv 06 jul 2020 11:20

Ik heb een setje Fulcrum Racing 3 die heerlijk rijden. Ze zijn nu iets meer dan een jaar oud en ik had vorige week mijn eerste zijslag te pakken. Kon ik er gelukkig nog prima uithalen, maar het heeft me wel aan het denken gezet met alle slechte fietspaden. Het voorwiel heeft namelijk maar 16 spaken. Denk er nu aan om alleen een ander (niet te duur) voorwiel te gaan gebruiken voor mijn 'normale' ritjes; een voorwiel dat iets sterker is, bijv. een 20-spaaks DT Swiss P 1800. Is er volgens jullie nog iets waar ik rekening mee moet houden als ik verschillende wielen combineer? Alvast dank voor de tips en reacties!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 jul 2020 12:10

Verschillende voor en achterwielen ziet er niet uit, maar verder maakt het niet uit.
Eventueel een versie zoeken waar je alle bestickering van af kunt halen, dan valt het minder op.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 06 jul 2020 12:36

Die Fulcrums zijn al behoorlijk bombproof. Een ander wiel gaat je weinig opleveren denk ik. Verder kun je maar zelden een los voorwiel kopen, je koopt altijd een set.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Olavvv
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020 11:15

Olavvv 06 jul 2020 12:53

Is een 20-spaaks voorwiel niet altijd horizontaal sterker dan een 16-spaaks? Ik dacht dat hoe meer spaken je hebt, hoe kleiner de kans is op een zijslag. Verkeerd gedacht?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jul 2020 15:03

Hoe meer spaken, hoe meer het werk verdeeld wordt onderling. Maar van 16 naar 20 zet niet veel zoden aan de dijk. Hoe zwaar ben je en wat voor wegen krijg je doorgaans voor je kiezen?

"Is er volgens jullie nog iets waar ik rekening mee moet houden als ik verschillende wielen combineer" -> ze zijn rond en ze draaien. Ze zien er altijd verschillend uit. Voor velen is dit een NoGo. Als de velgen beiden zwart zijn, kun je ook de stickers er af trekken, valt het minder op. Behalve als iemand goed naar je naven gaat kijken, maar goed, als je daar niet zelf mee zit, waarom niet?

Olavvv
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020 11:15

Olavvv 06 jul 2020 16:11

Ik ben 72kg, Ik rijd over 'gewone wegen', maar ik kom toch vaker dan me lief is slechte fietspaden tegen die bestaan uit slecht liggende stoeptegels, of breuken in het asfalt door boomwortels, of zo... en dan moeten mijn wielen toch altijd weer wat klappen incasseren... Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar ook in verleden heb ik die pech al eens gehad. Daarom zit ik nu te denken aan iets sterkere wielen voor alledaags gebruik. Ik woon aan de rand van het Groene Hart en daar zijn weinig heuvels dus een grammetje meer of minder zal ik niet merken.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 jul 2020 16:28

Ik heb ooit een setje laten maken met gekruiste spaken in het voorwiel. Dat doen ze normaal alleen bij het achterwiel. Daar ben ik ooit mee om een trekhaak gehaakt van een plotseling remmende auto. De auto reed weer verder (een paar meter maar gelukkig), sleepte me dus voort aan het voorwiel.
Een van de spaken zat een kromming in, maar het wiel liep nog recht.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jul 2020 16:49

Olavvv schreef: 06 jul 2020 16:11 Ik ben 72kg, Ik rijd over 'gewone wegen', maar ik kom toch vaker dan me lief is slechte fietspaden tegen die bestaan uit slecht liggende stoeptegels, of breuken in het asfalt door boomwortels, of zo... en dan moeten mijn wielen toch altijd weer wat klappen incasseren... Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar ook in verleden heb ik die pech al eens gehad. Daarom zit ik nu te denken aan iets sterkere wielen voor alledaags gebruik. Ik woon aan de rand van het Groene Hart en daar zijn weinig heuvels dus een grammetje meer of minder zal ik niet merken.
Vreemd. Ik ben zelf 70kg en rijd met mijn eigen gemaakte wielen met 20 spaken voor (radiaal gespaakt) hier in de duinen met stroken kasseien, en in de polder hier achter door graspaden waar de trekkerbanden sporen in zitten (ondergrond=wasbord).
Ik dacht in eerste instantie misschien ben je te zwaar of rijd je veel in België (sorry buren!), maar ook met 16 spaken voor zou het goed moeten komen. Klinkt als dikke pech.

Losse wielen zul je hooguit, denk ik, op MP kunnen scoren als je kijkt naar Fulcrums e.d.

Een losse, stevige voorwiel, op maat laten maken hoeft niet veel te kosten. En voor iets meer kun je ook een complete set krijgen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 jul 2020 17:30

marsman schreef: 06 jul 2020 12:36 Die Fulcrums zijn al behoorlijk bombproof. Een ander wiel gaat je weinig opleveren
+1
Zelf jaren met Fulcrum 3 gereden, idd bombproof, zelfs op onze Belgische (fiets)paden.
Je hebt gewoon pech gehad.

Olavvv
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020 11:15

Olavvv 06 jul 2020 17:41

Goed om te weten dat mijn wielen het op zich aan moeten kunnen. Klinkt inderdaad als pech dan. Ga toch nadenken over tweede setje.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jul 2020 17:51

vermeulen schreef: 06 jul 2020 16:28 Ik heb ooit een setje laten maken met gekruiste spaken in het voorwiel. Dat doen ze normaal alleen bij het achterwiel.
En met schijfrem ook wel handig om toe te passen. (in ieder geval aan de kant van de schijf).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2020 18:48

DT Swiss wielen zijn los verkrijgbaar. Andere wielen - voor zover ik weet - gaan alleen per set.

Plaats reactie