Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventiel verlenger

Makada
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2020 20:35

Makada 05 jul 2020 20:47

Hallo allen,

Ik zal me even voorstellen, ik ben nieuw op het forum.
Ik ben Mark woonachtig in Zeeland en sinds deze week de trotse eigenaar van een Felt DA van Garmin Slipstream Chipotle.
Ik heb er 2 carbon wielen bijgekocht met een velghoogte van 85mm.
Ik ben voornemens deze (hobbymatig) dagelijks te gaan gebruiken voor een, op dit moment vrij korte afstand, van 20+km, uiteraard in een zo kort mogelijke tijd:)

Nu komt mijn vraag (en er zullen er waarschijnlijk vele volgen):
Ik heb op het voorwiel een nieuwe tube geplakt (met tape om te beginnen...) van het merk en type "Vredestein fortezza pro tricomp".
Nu kom ik er achter dat ik vergeten ben het moertje in het ventiel vast te zetten of te verwijderen voordat ik de verlengen plaatste en de band op de velg plakte. Tevens merk ik nu dat het verlengde deel van het ventiel tegen mijn velg klappert.
Beginnersfouten/te weinig ingelezen zullen we maar zeggen.

Is het verstandig/mogelijk de band weer te verwijderen en dit op orde te brengen?

Mvg.

Mark.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 jul 2020 10:22

Dat geklapper is vrij normaal, en kun je voorkomen door een stukje isolatietape om je ventiel te plakken.

Verder geen idee of je tubes weer los kunt maken; vermoedelijk moet je weer opnieuw gaan plakken.

Met dit alles komt bij mij wel de vraag op waarom je in vredesnaam voor tubes hebt gekozen in plaats van clinchers of tubeless banden. Heb je bijvoorbeeld al bedacht wat je gaat doen als je een lekke band hebt?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 jul 2020 10:34

Makada schreef: 05 jul 2020 20:47 Ik heb er 2 carbon wielen bijgekocht met een velghoogte van 85mm.
Keuze voor tubes begrijp ik ook niet goed, tenzij je wedstrijdrijder bent (of wil worden).
Zeeland, vrij veel wind in combinatie met 85 mm velgen :shock:

Jackal
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 dec 2018 19:26

Jackal 06 jul 2020 13:42

patrickvb schreef: 06 jul 2020 10:34
Makada schreef: 05 jul 2020 20:47 Ik heb er 2 carbon wielen bijgekocht met een velghoogte van 85mm.
Keuze voor tubes begrijp ik ook niet goed, tenzij je wedstrijdrijder bent (of wil worden).
Zeeland, vrij veel wind in combinatie met 85 mm velgen :shock:
Werd gisteren al bijna van de weg geblazen met 30 mm velgen. Was dan ook kracht 7 bij ons op Walcheren... Velgen 85 mm is hier alleen op heeeeel mooie dagen leuk hoor.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 jul 2020 14:48

Makada schreef: 05 jul 2020 20:47 Hallo allen,

Ik zal me even voorstellen, ik ben nieuw op het forum.
Ik ben Mark woonachtig in Zeeland en sinds deze week de trotse eigenaar van een Felt DA van Garmin Slipstream Chipotle.
Ik heb er 2 carbon wielen bijgekocht met een velghoogte van 85mm.
Ik ben voornemens deze (hobbymatig) dagelijks te gaan gebruiken voor een, op dit moment vrij korte afstand, van 20+km, uiteraard in een zo kort mogelijke tijd:)

Nu komt mijn vraag (en er zullen er waarschijnlijk vele volgen):
Ik heb op het voorwiel een nieuwe tube geplakt (met tape om te beginnen...) van het merk en type "Vredestein fortezza pro tricomp".
Nu kom ik er achter dat ik vergeten ben het moertje in het ventiel vast te zetten of te verwijderen voordat ik de verlengen plaatste en de band op de velg plakte. Tevens merk ik nu dat het verlengde deel van het ventiel tegen mijn velg klappert.
Beginnersfouten/te weinig ingelezen zullen we maar zeggen.

Is het verstandig/mogelijk de band weer te verwijderen en dit op orde te brengen?

Mvg.

Mark.
https://www.youtube.com/watch?v=QI6PE34_0MU&t=15s

vanaf ongeveer 1m50 (kan ook geen kwaad om helemaal te bekijken)

Makada
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2020 20:35

Makada 06 jul 2020 15:55

Bedankt allen voor de reacties. Zodra het moertje op het ventiel toch naar beneden draait en zodoende niet meer is op te pompen, zal ik dus de tube even moeten verwijderen en zoals in het filmpje op de juiste wijze monteren.
Inderdaad, met veel wind is hier niet mee te fietsen. Ik wacht op rustiger weer😁.

Overigens, is het normaal dat ik de Vredestein fortezza pro tricomp ongeveer om de 2 a 3 dagen op druk moet zetten?

Hier tevens een plaatje van de wielen.
Afbeelding
En een afbeelding van eenzelfde fiets, maar met andere wielen.
Afbeelding
Mvg.

Mark

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2020 16:47

Hey Mark , waar woon je want je kan met een trucje volgens mij de ventiel kern open krijgen. Daarna de juiste verlenger er op en pompen maar. Dan hoeft de tube er niet af, en ben je gered.

Vredestein Fortezza Tricomp moet je elke 2 tot 3 dagen op druk zetten ja ivm latex binnenband die de tube heeft.
Laatst gewijzigd door rene op 06 jul 2020 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2020 16:54

vermeulen schreef: 06 jul 2020 10:22Met dit alles komt bij mij wel de vraag op waarom je in vredesnaam voor tubes hebt gekozen in plaats van clinchers of tubeless banden. Heb je bijvoorbeeld al bedacht wat je gaat doen als je een lekke band hebt?
A; Tube rijden is leuk
B: Tube rijden is comfortabel.
C: Tube rijden is hobby.
D: Zelf rij ik al jaren met tubes en in al die jaren 3x lek gereden maar ben sneller weer op pad dan de meeste mensen met clinchers.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Makada
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2020 20:35

Makada 06 jul 2020 18:54

Hoi Rene,

Dank voor je berichten.
Bij lek rijden, gebruik je dan nieuwe tape of bestaand? Of gebruik je oude lijmlaag als je gelijmde tubes hebt? En dan eenmaal thuis opnieuw lijmen/tapen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jul 2020 19:57

Makada schreef: 06 jul 2020 15:55

Overigens, is het normaal dat ik de Vredestein fortezza pro tricomp ongeveer om de 2 a 3 dagen op druk moet zetten?

...
Bij latex en dunne binnenband in de tube niet abnormaal.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2020 19:57

Makada schreef: 06 jul 2020 18:54 Hoi Rene,

Dank voor je berichten.
Bij lek rijden, gebruik je dan nieuwe tape of bestaand? Of gebruik je oude lijmlaag als je gelijmde tubes hebt? En dan eenmaal thuis opnieuw lijmen/tapen?
Lees het tube topic even door, staat veel info. Maar even kort :

* Ik lijm , gebruik geen tape.
* Ik heb preventief een flesje Orange Sealant mee ( ca 50ml. )
* Ik heb nog NOOIT een tube moeten verwijderen tijdens een van mijn ritten. Heb in ruim 15 jaar 3 x een lekje gehad tijdens een rit, wat opgelost werd middels een beetje vloeibare sealant. Minder lek dus dan menigeen die met clinchers rijdt.
* Ik heb nu nog 2 tube sets wielen en lijm niet meer dan 1 x per jaar een set als ik iets nieuws wil proberen.

Maar aangezien ik nu met A_Dugast Strada en met Continental Competition Pro LTD rij welke beide blijvertjes zijn, zal ik enkel bij echt versleten tube, of grote non repairable een zelfde tube plakken. Oude lijm er af - nieuwe lijm er op.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Makada
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2020 20:35

Makada 06 jul 2020 20:31

@ walter: bedankt voor je antwoord.

@rene: ook bedankt voor je uitleg.
...en hoe werkt dat trucje om het ventiel te verbeteren zonder de tube eraf te moeten halen?

Mvg.

Mark

Plaats reactie