Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Sturmey Archer S2C duomatic wil niet schakelen

Daan88
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2015 10:41

Daan88 04 jul 2020 18:37

Ik heb een Sturmey Archer S2C kickshift naaf met een euveltje waar ik geen vat op krijg.
Als je terugtrapt remt hij direct, er zit dus niet genoeg 'vrije slag' in om hem te laten schakelen. Daardoor kun je enkel in de 2 fietsen.

Wiel eruit gehaald, binnenwerk nagekeken maar geen opvallende afwijkingen gezien. Het wiel in de hand schakelt ook wel gewoon, alleen wanneer alles gemonteerd zit remt hij direct wanneer je terugtrapt, in plaats van dat hij eerst schakelt.

Kan me voorstellen dat het een heel klein foutje is, zeker omdat hij gemonteerd wel schakelt, maar ik kan niet vinden waar de schoen wringt.
Iemand bekend hiermee?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jul 2020 18:50

Daan88 schreef: 04 jul 2020 18:37 Ik heb een Sturmey Archer S2C kickshift naaf met een euveltje waar ik geen vat op krijg.
Als je terugtrapt remt hij direct, er zit dus niet genoeg 'vrije slag' in om hem te laten schakelen. Daardoor kun je enkel in de 2 fietsen.

Wiel eruit gehaald, binnenwerk nagekeken maar geen opvallende afwijkingen gezien. Het wiel in de hand schakelt ook wel gewoon, alleen wanneer alles gemonteerd zit remt hij direct wanneer je terugtrapt, in plaats van dat hij eerst schakelt.

Kan me voorstellen dat het een heel klein foutje is, zeker omdat hij gemonteerd wel schakelt, maar ik kan niet vinden waar de schoen wringt.
Iemand bekend hiermee?
Wat voor een racefiets is dat.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2020 19:05

Wat heeft ie daar nu aan, en nog zinloos kwoten ook , bah....
Terzake, ik denk dat je iedere stelmogelijkheid of iedere mogelijkheid van te vroeg remmen moet bekijken terwijl hij open ligt...
Ik heb vroeger wel eens zo'n naaf uit elkaar gehad, maar het is geen parate kennis meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 04 jul 2020 20:28

Doe het binnenwerk eens in een ontvetter en dan een olie bad,wellicht dat er iets vervuiling in zit.Ik kom die naven ook bijna niet meer tegen in de werkplaats dus voor mij ook al behoorlijke tijd geleden, maar reinigen en olie kan nooit kwaad.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2020 21:44

Staat de ketting niet te strak?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jul 2020 12:51

Keezx schreef: 04 jul 2020 19:05 Wat heeft ie daar nu aan, en nog zinloos kwoten ook , bah....
Terzake, ik denk dat je iedere stelmogelijkheid of iedere mogelijkheid van te vroeg remmen moet bekijken terwijl hij open ligt...
Ik heb vroeger wel eens zo'n naaf uit elkaar gehad, maar het is geen parate kennis meer.
Alsof TS aan jouw antwoord wat heeft. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jul 2020 14:03

Je hebt weer wat bandbreedte en energie verspild.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie