Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect gewicht gravel-wielset

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jun 2020 10:41

wasbeer2006 schreef: 09 jun 2020 10:27 Dat valt echt wel mee. waarom zou, veelal, dezelfde spaak in een lichter wiel sneller breken?

Carbon Velgen van 330-350 gram gaan prima (en zijn stijver dan 500gram alu) op MTB XC en Gravel gebruik. Je naven bepalen dan of het 1150 of 1400 wordt.

Het is meer de angst van licht is minder sterk. Dat is vaak niet zo
Waarom dat zo is weet ik niet. Dat kunnen anderen beter uitleggen. Met mijn 71kg heb ik nog nooit last gehad van spaakbreuk. In mijn omgeving ken ik veel lui 85+ kg en daar is spraakbreuk een regelmatig besproken en ervaren issue. Vandaar dat ik het meld.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2020 10:52

Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. Wel door mijn 9thwave setje elke 100km brak er 1, niet normaal, vanaf dat ze nieuw waren.

Na 3 stuks over laten spaken door mijn vaste wielbouwer en al 1000km geen enkel probleem.
Die gaf ook meteen aan te korte spaken gebruikt, getordeerd en gaten recht in de velg.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 09 jun 2020 15:40

hier een bedenking van mij en graag wil ik gebruik maken van jullie deskundig advies.
Klinkt als: geef mij bevestiging voor een nieuwe wielset! ;) Maar dat terzijde.

Als je tweede set wilt aanschaffen, zou ik kijken waarvoor je ze zou willen gebruiken! Ik vind de verhouding 60/40 best veel onverhard. Zou bij mij neerkomen op 175 km gravel per week...

Ik heb 2 alu setjes. 1 met Conti GP5000 en een polder cassette. Voor vlakke 'snelle' ritjes.
Set 2 is er een met 42 mm noppen-banden en een 11-50 mtb cassette. Kan ik alles mee rijden.
3x raden waar ik het meest op rijd......

Succes met je keuze!
WiND 56 - 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jun 2020 15:44

wasbeer2006 schreef: 09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT

Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 09 jun 2020 18:14

jwkeij schreef: 09 jun 2020 15:40
hier een bedenking van mij en graag wil ik gebruik maken van jullie deskundig advies.
Klinkt als: geef mij bevestiging voor een nieuwe wielset! ;) Maar dat terzijde.

Als je tweede set wilt aanschaffen, zou ik kijken waarvoor je ze zou willen gebruiken! Ik vind de verhouding 60/40 best veel onverhard. Zou bij mij neerkomen op 175 km gravel per week...

Ik heb 2 alu setjes. 1 met Conti GP5000 en een polder cassette. Voor vlakke 'snelle' ritjes.
Set 2 is er een met 42 mm noppen-banden en een 11-50 mtb cassette. Kan ik alles mee rijden.
3x raden waar ik het meest op rijd......

Succes met je keuze!
Een nieuw wielsetje is altijd wel leuk ,maar als het allemaal niet veel verschil gaat geven kan ik de eurotjes beter bij mij houden..... alhoewel zo'n DTswiss PR1600 wel leuk lijkt te zijn.

Dan maar wat harder trappen.... is gratis en ik ga er fysiek beter van worden 8-)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 jun 2020 18:19

Keezx schreef: 09 jun 2020 15:44
wasbeer2006 schreef: 09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT

Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
Die heet toch Keezx!?

willem_81
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2010 21:27

willem_81 09 jun 2020 21:12

Als het voor gravel zou zijn zou ik eerder naar de ER1600 zien. Met 20 ipv 18mm binnenmaat iets meer geschikt voor bredere banden... de GR1600 heeft 24mm maar minder geschikt als je er ook eens smalle bandjes op wilt leggen...

Steffi1969
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2017 17:58

Steffi1969 09 jun 2020 21:33

Ik heb mijn Scott gravel speedster 20 een upgrade gegeven met 50mm carbonvelgen. Op Marktplaats gescoord voor 280 euri, inclusief schijven en banden. Fiets is lichter maar ik ga niet veel sneller. Echter, ik glim elke keer van trots als ik naar mijn stoere bak kijk. Daar doen we het toch voor, genieten op en van je fiets.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jun 2020 22:02

willem_81 schreef: 09 jun 2020 21:12 Als het voor gravel zou zijn zou ik eerder naar de ER1600 zien. Met 20 ipv 18mm binnenmaat iets meer geschikt voor bredere banden... de GR1600 heeft 24mm maar minder geschikt als je er ook eens smalle bandjes op wilt leggen...
De Cr valt er tussenin.
Op de site van dtswiss kan je goed de verschillen lezen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 18 jun 2020 21:16

wasbeer2006 schreef: 09 jun 2020 10:27 Dat valt echt wel mee. waarom zou, veelal, dezelfde spaak in een lichter wiel sneller breken?

Carbon Velgen van 330-350 gram gaan prima (en zijn stijver dan 500gram alu) op MTB XC en Gravel gebruik. Je naven bepalen dan of het 1150 of 1400 wordt.

Het is meer de angst van licht is minder sterk. Dat is vaak niet zo
Eens met wasbeer. Sterker nog, lichte wielen zijn vaak beter gebouwd en met beter materiaal. Dat maakt ze vaak meer hufterproof dan machinaal gespaakte entry- of mediumlevel wielen.
Ook vind ik het zo'n dooddoener om te zeggen, val eerst zelf maar wat af....
Lichtere wielen, mits goed gebouwd, veranderen het gedrag van de fiets en dat kan heel wat waard zijn.
Na een bocht minder energie nodig hebben om de boel weer op gang te brengen of bij meespringen met renners die langs komen, weegt op een rit van 100km aardig door....
Lichte wielen helpen..... voor de een meer dan de ander, maar ze helpen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 jun 2020 22:07

Hanz Bé schreef: 09 jun 2020 18:19
Keezx schreef: 09 jun 2020 15:44
wasbeer2006 schreef: 09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT

Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
Die heet toch Keezx!?
Dat dacht ik ook 😂

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2020 23:01

lawnmower schreef: 18 jun 2020 21:16
Na een bocht minder energie nodig hebben om de boel weer op gang te brengen of bij meespringen met renners die langs komen, weegt op een rit van 100km aardig door....
Lichte wielen helpen..... voor de een meer dan de ander, maar ze helpen.
Ik kan je , indien gewenst voorrekenen dat het , afgemeten aan het menselijk perceptievermogen, geen fluit uitmaakt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie