Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect gewicht gravel-wielset

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jun 2020 09:29

In het kort: iedereen moet een trispoke kopen :D
Afbeelding

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 20 jun 2020 11:35

Amai, een verhelderende uitleg hetgeen bevestigd dat een lichtere set niet veel zal helpen.....

Ik ga dus een setje kopen voor op de weg te rijden zonder op gewicht te letten...

Dan heb ik het volgende heeeeeel groot probleem ;-)

DTswiss 1800 of 1600 ??? Prijsgewijs een verschil!

Maar een 1600 matcht helemaal niet mijn fiets :-) Die witte naaf!!!
Ga ik daar kunnen mee leven????!!!!

Ofwel een Mavic allroad elite db set? Ferm duurder maar banden en alles voor tubeless meegeleverd wat ik bij de andere nog moet bijkopen... ook de banden....

Hoe dan ook : ik wil een set kopen via een onlineshop..... ik ga geen week of vier wachten op een handgespaakte set van een wielbouwer..........en dan ben ik ook 500 euro kwijt zonder banden......

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 20 jun 2020 12:44

Tot nu toe heb je op elke vraag al het antwoord.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 jun 2020 13:01

dachero schreef: 20 jun 2020 11:35 Amai, een verhelderende uitleg hetgeen bevestigd dat een lichtere set niet veel zal helpen.....

Ik ga dus een setje kopen voor op de weg te rijden zonder op gewicht te letten...

Dan heb ik het volgende heeeeeel groot probleem ;-)

DTswiss 1800 of 1600 ??? Prijsgewijs een verschil!

Maar een 1600 matcht helemaal niet mijn fiets :-) Die witte naaf!!!
Ga ik daar kunnen mee leven????!!!!

Ofwel een Mavic allroad elite db set? Ferm duurder maar banden en alles voor tubeless meegeleverd wat ik bij de andere nog moet bijkopen... ook de banden....

Hoe dan ook : ik wil een set kopen via een onlineshop..... ik ga geen week of vier wachten op een handgespaakte set van een wielbouwer..........en dan ben ik ook 500 euro kwijt zonder banden......
Dan laat je Hans van maatwielen een set bouwen snel en vakkundig.
Ik heb net 1 uur geleden zelf een achterwiel besteld DT swiss G540 velg DT swiss 350 naaf voor een zeer nette prijs.Het GR 1600 DT swiss voorwiel had ik al.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jun 2020 13:19

lawnmower schreef: 20 jun 2020 03:23 Tja eerlijk gezegd vind ik de berekening niet zo sterk. Onderaan de streep kunnen 2 fietsen hetzelfde totaal gewicht hebben, maar afhankelijk hoe dat gewicht verdeeld is, laat de fietsbzich anders handelen. De winst zit hem in mijn ogen ook niet zo zeer in snelheid, alswel in energie besparing.
Maar goed, het is een materie waar waarschijnlijk de meningen altijd over verdeeld zullen blijven.
De berekening is wat prestatie betreft loepzuiver...
De gewichtsverdeling heeft natuurlijk invloed op de "handling", maar dat heeft niets met de berekening te maken.

Maakt het qua prestatie zo goed als niks uit, dan is de energiebesparing ook zo goed als niets die zijn recht evenredig....simpele math.

Sommige meningen zijn geconditioneerd door bakerpraatjes en borrelpraat, een berekening klopt of klopt niet en daarover hoeven de meningen helemaal niet te verschillen.

Edit: het verhaal van henk lenaers kende ik niet , maar bevestigt exact het punt dat ik wilde maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 04 aug 2020 09:41

ai, jammer dat ik op dit topic stuit tijdens mijn zoektocht naar een lichtere set gravelbike-wielen!
(maar het bespaart me wel heel wat euro's :D :winkthumb: )
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2020 12:28

Keezx schreef: 20 jun 2020 13:19 Sommige meningen zijn geconditioneerd door bakerpraatjes en borrelpraat, een berekening klopt of klopt niet en daarover hoeven de meningen helemaal niet te verschillen.
Nee joh.., wetenschap is toch ook maar een mening :lol: :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 aug 2020 13:15

dreezz schreef: 04 aug 2020 09:41 ai, jammer dat ik op dit topic stuit tijdens mijn zoektocht naar een lichtere set gravelbike-wielen!
(maar het bespaart me wel heel wat euro's :D :winkthumb: )
Het is toch gewoon leuk. Als we hier alles voor de beste prestatie gaan doen kunnen we beter thuis blijven :D

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 04 aug 2020 14:04

wasbeer2006 schreef: 04 aug 2020 13:15
dreezz schreef: 04 aug 2020 09:41 ai, jammer dat ik op dit topic stuit tijdens mijn zoektocht naar een lichtere set gravelbike-wielen!
(maar het bespaart me wel heel wat euro's :D :winkthumb: )
Het is toch gewoon leuk. Als we hier alles voor de beste prestatie gaan doen kunnen we beter thuis blijven :D
haha, zeker! ik kom net met de Revolt van de groene mtb-route af vd Veluwezoom. wel wat hard werken op de hobbel&stuiterstukken (maar da's ook door de starre vork),
maar verder écht goed te doen. en tijdens dat ritje bedacht ik dat de (profiel)bandjes die er nu op liggen (giant crosscut AT 1, 700x38) mooi zijn voor de wat pittigere mtb-routes en ik de bandjes die ik in bestelling heb (challenge strada bianca 36mm) ook op een mooi alu wielsetje kan doen en die voor woon-werk en gravelrides kan gebruiken :-).

als iemand nog een goeie tip heeft voor een mooi, niet al te zwaar, betaalbaar wielsetje voor m'n Giant Revolt (met schijfremmen) dan hoor ik het graag! ik weeg 70kg.
een wat hogere velg vind ik erg mooi.
en vanaf welk bedrag kun je een handgemaakt/gespaakt setje krijgen?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 04 aug 2020 23:09

als iemand nog een goeie tip heeft voor een mooi, niet al te zwaar, betaalbaar wielsetje voor m'n Giant Revolt (met schijfremmen) dan hoor ik het graag! ik weeg 70kg.
een wat hogere velg vind ik erg mooi.
en vanaf welk bedrag kun je een handgemaakt/gespaakt setje krijgen?
[/quote]

Ik heb een setje Roval C38 wielen die weg mogen voor 750€
Nieuwprijs 1199€.
voor technische info, zie
https://www.specialized.com/be/nl/roval ... 30018-4500

Ik heb er +/-2000km mee gereden.

Een paar banden GravelKing Slick Plus TLC 28" Folding Tyre - black-black/32-622 (700x32c) , + 5 binnenbanden Cross 28 Tube universal/32-47 x 622 Presta 60 mm , met een aankoopwaarde van 112,35€ aangeschaft bij bike-components op 7 juli.
Geen 200km mee gereden.

Enkel af te halen - regio Antwerpen

Dirk

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 aug 2020 09:04

dreezz schreef: 04 aug 2020 14:04
wasbeer2006 schreef: 04 aug 2020 13:15
dreezz schreef: 04 aug 2020 09:41 ai, jammer dat ik op dit topic stuit tijdens mijn zoektocht naar een lichtere set gravelbike-wielen!
(maar het bespaart me wel heel wat euro's :D :winkthumb: )
Het is toch gewoon leuk. Als we hier alles voor de beste prestatie gaan doen kunnen we beter thuis blijven :D
haha, zeker! ik kom net met de Revolt van de groene mtb-route af vd Veluwezoom. wel wat hard werken op de hobbel&stuiterstukken (maar da's ook door de starre vork),
maar verder écht goed te doen. en tijdens dat ritje bedacht ik dat de (profiel)bandjes die er nu op liggen (giant crosscut AT 1, 700x38) mooi zijn voor de wat pittigere mtb-routes en ik de bandjes die ik in bestelling heb (challenge strada bianca 36mm) ook op een mooi alu wielsetje kan doen en die voor woon-werk en gravelrides kan gebruiken :-).

als iemand nog een goeie tip heeft voor een mooi, niet al te zwaar, betaalbaar wielsetje voor m'n Giant Revolt (met schijfremmen) dan hoor ik het graag! ik weeg 70kg.
een wat hogere velg vind ik erg mooi.
en vanaf welk bedrag kun je een handgemaakt/gespaakt setje krijgen?
Als je Zondag bij Reto bent schiet mij even aan Dries.(René N)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 05 aug 2020 13:20

@dirk: die is nogal boven budget (en mi prijzig voor gebruikte wielen)
@rené: ah, ben jij nijkie! leuk, zie je waarschijnlijk zondag!
@anderen die de moeite hebben genomen me te pb-en: thx!

ik kijk momenteel met een schuin oog naar dt swiss setjes met 350 naven...
velghoogte 32mm voegt misschien niet heel veel toe, maar het oogt wel wat mooier volgens mij dan 23/25mm.
is de GR serie (gravel) echt nodig voor mij (70kg, weg/gravel en van tijd tot tijd op de mtb-routes (veluwezoom, montferland (nog uit te proberen) en utrechtse heuvelrug?
of zou een set als de DT Swiss PR 1600 Spline 32 ook prima kunnen?
==> edit: (gesproken met Nijkie, thanks voor de info :winkthumb: )
dit gevonden over de P serie (die valt dus af :| ) :
"Both carbon and aluminium rims are available in this category, with depths ranging from 21mm right up to 65mm. Rim inner widths are 18mm throughout and DT Swiss recommends use with 23-28mm tyres."


het lijkt erop dat de bredere GR-serie, de betere keuze is (of een soortgelijke velg laten gebruiken bij zelfbouw).
Laatst gewijzigd door dreezz op 05 aug 2020 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Plaats reactie