Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

40mm of 55mm velghoogte

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 05 jun 2020 10:40

Dat poseerding kan voor sommigen het fietsplezier juist doen toenemen ;)

Met 58mm heb ik als lichtgewicht mindere ervaringen. Tussen 45 en 50mm heb ik vervolgens verschillende ervaringen met verschillende wielsets.

Vorm van velg en spaken lijken behoorlijk van invloed op zijwind-gevoeligheid.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jun 2020 10:54

Nou, ik hoef niet zonodig op te vallen door m'n rijwiel....
Het oogt altijd wat potsierlijk , hoge velgen en dan niet fink doorrijden.....
Vorm maakt wel uit, ja , de ouderwetse diepe V was berucht , maar we zien zelfs bij de Chinezen steeds modernere vormen opduiken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 jun 2020 13:09

Keezx schreef: 05 jun 2020 10:30 Ik mijd in principe alles dat m'n fietsplezier kan bederven, dus doe ik niet aan poseerdingen, of het nu hoge velgen of andere modieuze in potentie onbetrouwbare rommel is........
Het interesseert mij weinig wat anderen er van vinden, maar zelf gaat m'n hartje wel iets harder kloppen als ik m'n fietsje met glimmende hoge wielen zie staan. Ook het geluid wat hoge velgen produceren voegt wel iets toe aan de beleving en als je maar genoeg geld neertelt zijn ze ook gewoon degelijk. In het echt en van dichtbij stralen sommige wielen ook echt wel iets moois uit, iets wat je op een plaatje of van een afstandje nauwelijks ziet. De functie staat bovenaan (moet niet stuk gaan), maar verder vind ik prijs van ondergeschikt belang.

Een Chinese set doet het dus ook niet voor mij. Qua degelijkheid zal het wel goed zijn, maar ze missen bijvoorbeeld nog de remranden en mooiere afwerking van een Zipp/Campa/Enve. Dan koop je het naar m.i. puur voor de looks terwijl het voor de liefhebbers van topkwaliteit maar een slap aftreksel is. Als prijs/kwaliteit je ding is dan zit je vaak prima.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 jun 2020 14:06

Het is met reden dat Enve zijn SES wielsets samenstelt met een mix van velghoogtes, waarbij vooraan een minder hoge en achteraan een hogere carbon hoepel wordt gebruikt. Ook Roval gaat dit doen met zijn nieuwe hoge wielen. De Enve SES 4.5 (vooraan 48mm, achteraan 56mm) zijn voor mij (63kg nat gewogen) de sweet spot combinatie van overal en altijd inzetbare wielen (ik rijd niet in stormweer).

Trouwens, zoals al zo dikwijls gezegd, windgevoeligheid heeft niet alleen met hoogte maar vooral ook met de vorm van de velg (en spaken) te maken. Zo waren indertijd mijn Roval CLX 60 (60mm) minder zijwindgevoelig dan een 50mm Wheel-Tec setje op basis van Reynolds velgen.
Afbeelding

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 05 jun 2020 14:43

Maar het mooie is dat TS zijn oude wielset niet weg hoeft te gooien!
Dus als het dan harder dan 4 Bft waait gaan de oude wielen er weer in.

Ik ben wel een voorstander van goede differentiatie als je twee verschillende wielsets hebt. Dan heb je duidelijk verschillende toepassingen en merk je ook het verschil goed. Dus bijvoorbeeld die Wind 55 met 25mm zomerbandjes en de oude wielset met 28mm.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 05 jun 2020 18:48

raven14 schreef: 05 jun 2020 14:06 Het is met reden dat Enve zijn SES wielsets samenstelt met een mix van velghoogtes...
Ook Miche doet dat al jaren.

Qua hoogte: heb ervaring met veel verschillende hoogtes en wisselde vaak, maar sinds 2 jaar alleen nog de vol carbon Fulcrum van 40mm. Hoger geeft mij vaak te veel last van wind.

Plaats reactie