Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

40mm of 55mm velghoogte

RubenDH
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2020 18:48

RubenDH 04 jun 2020 20:39

Hallo,

Ik ben momenteel aan het uitkijken voor een extra set wielen met hoge velgen.

Ik kwam uit op de fulcrum wind 40 of 55 DB.

Heeft er iemand ervaring met verschillende velgdieptes? Ik versta dat de 55 aerodynamischer is maar mijn ritjes zijn voornamelijk vlak en ik beng dus wat bang van de windfactor. Op tijdritfietsen gaan ze zelf regelmatig voor en achter verschillende velgdiepte gebruiken, waarvoor is dit dan?

Los van de velgdiepte vroeg ik mij ook af wat de kwaliteit is van de body/lagers bij fulcrum. Tot nu toe heb ik enkel DT swiss wielen gebruikt

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 jun 2020 20:56

Fulcrum is prima.

Ik heb ervaring met een 45mm en 58mm set. Die laatste is mooier en maakt een fijn geluid als je op de pedalen staat, maar is wel gevoeliger voor wind. T/m windkracht 4 lukt het nog, daarboven wordt het vervelend.

Het is met name je voorwiel waar dat vervelend is, vandaar dat tijdrijders met verschillende dieptes rijden.

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 04 jun 2020 23:44

Het ligt ook een beetje aan de toepassing. Rijd je vaak alleen of ook in een groep? Kun je redelijk goed sturen?
Met 90kg lichaamsgewicht is een hoog voorwiel ook beter in bedwang te houden dan met 60kg. En als je op een open rechte weg rijdt is een constante harde zijwind niet zo erg, pas als je achter beschutting uit komt of van richting verandert en daardoor een zwieperd krijgt.

Ik heb zelf nog nooit spijt gehad van het steken van hoge wielen, wel een keer blij geweest op vakantie dat ik mijn lage wielen mee had genomen. Als je in de afdaling opeens een windstoot op je voorwiel krijgt ben je niet blij. Als je de lage wielen niet verkoopt en het geen probleem vindt om die af en toe terug in je fiets te doen zou ik voor de Wind 55 DB gaan.

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 05 jun 2020 00:18

Ik ben 63 kilo, rijd voornamelijk op (Flevo)dijken, en altijd met 62mm velgen (Reynolds Strike en soms Swiss Side Hadron 625), ongeacht de windsnelheid (o.k., 8 BFT is misschien wat veel). Sterker, hoe meer hoe beter; dat is fijn voor mijn gemiddelde. Dus al die angstverhalen op dit forum... Er kan hier zoveel niet.

Maar zoals de vorige reactie terecht stelt: het maakt alles uit of je alleen rijdt of in een groep. Ik rijd altijd alleen, en dat maakt het verschil. Als jij dat ook doet, kan het gewoon, ongeacht je gewicht, Het vraagt wat meer concentratie, maar het went snel. En je waait echt niet van de dijk af. Maar in een groep kan een kleine zwieper grote gevolgen hebben. Dan zou ik altijd met vlakkere velgen rijden (laten we zeggen maximaal 40mm), puur om rekening te houden met mijn medefietsers.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2020 08:24

Je rijdt enkel met wind mee?

Een hoog voor wiel vergalt met een vlagerige wind gewoon een deel van mijn fiets plezier. Ik wil niet onnodig energie steken in een fiets recht houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2020 08:41

62kg met 62mm adviseren is gewoon een heel heel slecht advies.
Zoals AMCF al stelt ben je continue met je fiets aan het corrigeren en met een fikse zijwind is het gewoon gevaarlijk, Ik ben zo'n 20kg zwaarder, rij met 50mm Bora's en dat is als allround set echt de max hoogte.
Als allround wielset altijd die Wind40 pakken.
Less is bore

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 05 jun 2020 09:02

Ik heb zelf jarenlang met 50mm wielen rondgereden. Nooit problemen gehad met de wind, en ik ben zelf eerder een pluimgewicht. 55 mm lijkt met dus zeker ook doenbaar (hoger zou ik wel niet gaan).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2020 09:04

Het verschil zit 'm tussen "doenbaar" en "fijn fietsen".
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 05 jun 2020 09:26

Heb jaren met 50 mm velgen gefietst en ook eens 60 mm geprobeerd. Met mijn ca 90 kg ging dat eigenlijk prima. Toen een keer 40 mm en ik moet zeggen dat vind ik voor allround gebruik toch net wat fijner. Mijn nieuwste setje is weer 40 mm.

Het aerodynamische verschil is als je geen specifieke tijdritten rijdt waar het op de seconden aankomt te verwaarlozen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jun 2020 10:13

alex2b2 schreef: 05 jun 2020 00:18 windsnelheid (o.k., 8 BFT is misschien wat veel). Sterker, hoe meer hoe beter; dat is fijn voor mijn gemiddelde. Dus al die angstverhalen op dit forum... Er kan hier zoveel niet.

CUT
Los van alles wat er wordt beweerd over velgen, de gemiddelde snelheid zal met meer wind (op hetzelfde rondje/ parkoers) zowel theoretisch als in de praktijk altijd lager liggen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 jun 2020 10:21

amclassic-fan schreef: 05 jun 2020 09:04 Het verschil zit 'm tussen "doenbaar" en "fijn fietsen".
+1, met 78kg en 58mm velgen ben je bij windkracht 5 alleen nog maar bezig met je fiets op de weg te houden.

Het kan echt wel, maar het heeft dan gewoon weinig meer met fietsen te maken als je het mij vraagt. Bij windkracht 6/7 is gewoon gevaarlijk (maar dat is het met lage velgen ook). Ook dat overleef je wel, maar echt zinvol is het niet tenzij je het voor de lol doet.

Het waait overigens niet vaak zo hard dat je wielen moet wisselen. Dit jaar hebben we relatief veel harde wind gehad, wat leidde tot misschien 3-4 ritjes dat het wat extra opletten was (van de 100~).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jun 2020 10:30

Ik mijd in principe alles dat m'n fietsplezier kan bederven, dus doe ik niet aan poseerdingen, of het nu hoge velgen of andere modieuze in potentie onbetrouwbare rommel is........
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie