Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Continental GP5000 (tubeless) ervaringen

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 31 mei 2020 23:07

Had een setje schwalbe pro TL aangeschaft het setje originele giant banden onder mijn TCR.

De voorband reed ik binnen 100km kapot. Het gat dichte wel maar de spanning zakten dan naar 3 bar. Het gat was te groot volgens Schwalbe. Ik kreeg wel een nieuwe band onder coulance. Toeval/pech of niet durfde ik ze er niet meer terug onder te zetten.

Nu 3500 km zonder problemen met de GP5000tl gereden.

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 01 jun 2020 11:13

Vanwege vergissing van de FM onlangs zelf de GP 5000 TL opgelegd op m'n FFWD velgen.
Ook een bandenknecht nodig gehad dus ik hoop niet dat ik ooit onderweg een binnenband moet steken onderweg (zou ik met andere banden ook niet willen, maar dan zou ik wel vertrouwen in een goede afloop).
Afijn, ze zitten er nu goed op en waren direct luchtdicht, ook zonder sealant.
Nog niet genoeg km's gereden om te kunnen zeggen hoe ze het op termijn doen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jun 2020 11:01

Op ouderwetse velgen, zonder "schouder" dus naast de haak zouden ze juist makkelijker te monteren moeten zijn.
Veel TR velgen hebben een gleuf in het velgbed. Daarmee wordt montage juist veel makkelijker, omdat je hiermee ruimte kan maken voor de tegenoverliggende kant. Althans, dat is op mijn DT Swiss wielen wel zo.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2020 12:45

Dat is inderdaad de bedoeling. Maar heel veel trekken het (notubes) tape niet strak genoeg in de velg en dan loop je snel tegen problemen aan.

@Nielslein Je kan ook gewoon naast een binnenband een busje 60ml sealant meenemen als je je daar prettig bij voelt. Hoeft de band er niet af.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 03 jun 2020 12:26

Mijn ervaring van de Conti GP5000 TL (25 mm) na 8.000 km:

Montage - eenvoudig te monteren op mijn Scope-wielset. Zelfde moeite als mijn vorige GP 4000SII-draadbanden. Hoef zelfs niet eens een booster te gebruiken.

Latex aanvullen - deed ik na 5 maanden.

Slijtage - slijten iets harder dan de voorloper GP4000 SII (clincher) en gaan zo'n 3500 á 4000 km mee. Ik heb intussen 0 x lek gereden (mogelijk zijn kleine lekken gedicht door de latex).

Nadelen - de eerder genoemde losse draadjes op de hieldraad ervaar ik ook. Geen groot probleem, maar niet netjes.


Conclusie - Ik ben erg tevreden over deze banden. Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar concurrerende banden, maar omdat deze goed bevallen worden de volgende waarschijnlijk ook weer dezelfde.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2020 09:48

Inmiddels na 2.500 km begint de achterband echt een beetje te slijten, dus het wordt tijd om voor en achter om te wisselen. Het draadjesprobleem blijft optreden, overigens alleen achter.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2020 18:18

Vandaag voor en achter omgedraaid. Banden eraf gehaald, goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Tijd voor een "challenge" zoals dat in influencerstermen tegenwoordig heet. Zou het lukken de band zonder wippers én een binnenband te monteren?

Het resultaat...

https://vimeo.com/430772630

Daarna geprobeerd om te kijken of het zou lukken zonder wipper zonder binnenband. Bij de oorspronkelijke montage lukte dat niet. Nu wel?

https://vimeo.com/430772673

Daarna ploppen... dat viel even tegen! De banden zijn dus duidelijk wat opgerekt en daardoor ging het ploppen natuurlijk ook wat lastiger. Ik gebruik een kleine compressor, en dat bleek uiteindelijk niet voldoende. Voor de achterband een CO2 patroon moet opofferen, en toen ging het simpel.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 19 jun 2020 20:05

Mooi werkschort!

En ik ben tevreden met de GP's in 28 mm variant op DT Swiss RR521 velgen (20 mm interne breedte), met biba! Eigenlijk op 5.000 km nog geen lekke band gereden. Mazzel, denk!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 jun 2020 07:42

https://vimeo.com/430772630

Daarna geprobeerd om te kijken of het zou lukken zonder wipper zonder binnenband. Bij de oorspronkelijke montage lukte dat niet. Nu wel?

He Frank, die duimpjes van jou moeten nog wat getraind worden, dan gaat die band er wel op! ;) :like:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2020 07:57

Believe me, Hulk Hogan was het nog niet gelukt. Ik heb in 15 jaar nog nooit een bandenwipper moeten gebruiken.

Ik las overigens op Weightweenies dat Conti dit probleem ook erkend heeft en de maat iets heeft aangepast.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 jun 2020 09:03

Laatste keer dat ik zo'n problemen met het opleggen had, heb ik een paar dagen met een grote blaar op m'n duim gelopen.... :(
Was 2 weken geleden met het opleggen van een nieuwe Conti 5000 op een Reynolds Strike velg.
Met de Conti tubeless nog geen ervaring, heb nu de Schwalbe Pro One tubeless op m'n wielen, daar heb ik niet zo'n problemen mee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2020 09:49

Pro One (gen1) waren mijn vorige banden (ook tubeless), legde ik om dezelfde velgen zonder enig probleem.

Plaats reactie