Pagina 1 van 1

Tubeless

Geplaatst: 22 mei 2020 22:50
door Gerbiee
Hoi,

ik ben toe aan nieuwe banden en zit te denken aan Tubeless.
Mijn racefiets heeft geen tubeless ready velgen. Kan je op elke wielset probleemloos tubeless banden op plaatsen?

Re: Tubeless

Geplaatst: 22 mei 2020 23:15
door Philippos
Nee. En er bestaat al een hele lange draad over tubeless met veel vragen en antwoorden.

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 07:35
door havana
Wat heb ik nodig om tubeless te monteren?

Wat je nodig hebt is afhankelijk welke type velg je gebruikt; een moderne, tubeless-ready (TR) velg, of een ouderwetse, gewone velg die niet af-fabriek geschikt is voor tubeless (N-TR). Wat je altijd nodig hebt:

- 2 speciale tubeless buitenbanden. Probeer nooit maar dan ook nooit gewone buitenbanden tubeless te gebruiken, dat is vragen om nieuw gebit.
- Twee tubeless ventielen. Heb je TR-wielen, dan zitten deze vaak bij je wielen. Gebruik je N-TR velgen dan moet je ze los aanschaffen. Let dan op de juiste hoogte. Ventielen zijn te hergebruiken, al is het wel aan te raden de kernen op periodiek te vervangen. Tubeless ventielen hebben anno 2019 vrijwel altijd een verwijderbare kern, kan echter nooit kwaad dit toch even te checken. De reden dat je verwijderbare kernen wil hebben, is dat je dan de sealant via het ventiel kunt toevoegen. Je kan dat ook doen door het rechtstreeks in de buitenband te gieten, maar dat levert veel meer geklieder op.
- Sealant. Voor racewielen wordt normaal ongeveer 30ml per band gebruikt. Bekende merken zijn onder meer Orange Sealant en Stan's. Sommige sealant kan direct uit de fles via het ventiel in band worden gegoten, soms heb je een injectiespuit nodig.
- Een tool om een ventielkern te verwijderen (een klein tangetje werkt ook)
- Een vloerpomp.

Voor een TR-velg ben je dan in principe klaar. Heb je NTR-velgen heb je daarnaast nog nodig:

- Speciaal tubeless velglint. Dit dient éénmalig gemonteerd te worden om te zorgen dat de spaakgaten luchtdicht worden. De breedte moet 3-5 mm groter zijn dan de interne breedte van de velg.
- Iets om de band "te laten schrikken" (het zogenoemde "ploppen"), bijvoorbeeld een compressor, airbooster of een CO2-patroon. Je kunt ook zelf iets maken met een oude colafles.
- Een plantenspuit met zeepwater, of een speciaal daarvoor ontwikkeld product (zoals Schwalbe Easyfit).
- Een priem of een spijker

Hoe monteer ik een tubeless band?

Ook hier maken we onderscheid tussen montage op een TR-velg of een NTR-velg. Het makkelijkste is uiteraard montage op een TR-velg. Dit niet moeilijker of makkelijker dan montage van een gewoon bandensysteem.

- Monteer het ventiel. Steek het ventiel door het gat en draai het ringetje er vanaf de buitenkant op. Meestal moet er ook nog een O-ring tussen. Draai stevig vast.
- Leg de tubeless band om de velg. Let op de draairichting, dit staat vaak aan de buitenkant van de band vermeld.
- Pomp de band op met een vloerpomp en kijk of alles luchtdicht is.
- Als dit het geval is, laat de band leeglopen, verwijder de ventielkern met een speciale tool (of een tangetje), voeg 30 ml sealant toe via het ventiel. Vergeet niet het flesje eerst goed te schudden.
- Draai de kern er weer in en pomp op tot de maximale druk die op de zijkant van de band vermeld staat.
- Draai het wiel in alle richtingen een flink aantal keer rond om te zorgen dat de sealant zich verspreidt. Alternatief: rijd een rondje door de buurt.
Laat een nachtje staan (let erop dat het ventiel op 4 of 8 uur staat om verstopping te voorkomen) en controleer of je geen druk verliest.
- Breng de band op de gewenste druk.

Noot: sommigen voegen na het omleggen van de tubeless band direct sealant toe en slaan dus één stap over.

De montage op een NTR-velg is net even lastiger. Ook is er geen garantie dat het uiteindelijk lukt. Een klein aantal velgen is gewoon niet luchtdicht te krijgen.

- Indien er spaakgaten zichtbaar zijn, dien je éénmalig speciaal tubeless velglint aan te brengen.

1. Haal eventueel aanwezig 'gewone' velglint eraf.
2. Zorg er eerst voor dat het velgbed vetvrij en droog is.
3. En druk het tape goed aan.
4. Zorg voor een beetje overlap van 1-2 cm waar je begonnen bent met plakken.
5. Prik met een priem of een spijker een klein gaatje in het tape waar het ventiel gemonteerd moet worden.

- Monteer het ventiel. Steek het ventiel door het gat en draai het ringetje er vanaf de buitenkant op. Meestal moet er ook nog een O-ring tussen. Draai stevig vast.
- Monteer de tubeless band, let op de draairichting. Bij een NTR velg gaat dit vaak lastiger dan bij een TR-velg. Je mag natuurlijk een bandenwipper gebruiken, want er is geen kans dat je het binnenbandje lek prikt.
- Probeer de band te ploppen door 'm te laten schrikken met een compressor, airbooster of CO2-patroon. Kijk of de band druk verliest. Zo ja (en dat is bij een NTR velg vrij normaal), spuit de hiel van de band en de velg (aan beide kanten) in met zeepsopwater met een plantenspuit.
- Probeer de band opnieuw te laten ploppen (er zijn wellicht meerdere pogingen nodig)
- Luchtdicht? Laat de band leeglopen, verwijder de ventielkern en voeg 30 ml sealant toe via het ventiel. Vergeet niet het flesje goed te schudden.
- Draai de kern er weer in en pomp op tot de maximale druk die op de zijkant van de band vermeld staat.
- Draai het wiel in alle richtingen een flink aantal keer rond om te zorgen dat de sealant zich verspreidt. Alternatief: rijd een rondje door de buurt.
- Laat een nachtje staan (let erop dat het ventiel 4 of 8 uur voor staat om verstopping te voorkomen) en controleer of je geen druk verliest.
- Breng de band op de gewenste druk.

Wat doe je als de band ondanks alles nog steeds druk verliest?


Allereerst: een beetje drukverlies is normaal. Tubeless banden verliezen nu eenmaal meer druk dan gewone banden. Wat kun je doen als het drukververlies excessief is?

- extra laag velglint monteren
- extra sealant (bijvoorbeeld 20 cc extra) toevoegen

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 09:14
door thestudent
@Havana. Tubeless banden op een non-tubeless velg monteren gaat op zich wel op de mountainbike.

Op de racefiets gaat je dit never nooit niet lukken, moet je niet willen proberen ook.

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 10:36
door Orlok
thestudent schreef: 23 mei 2020 09:14 @Havana. Tubeless banden op een non-tubeless velg monteren gaat op zich wel op de mountainbike.

Op de racefiets gaat je dit never nooit niet lukken, moet je niet willen proberen ook.
Heb je daar dan ervaring mee.?

P.S. Er bestaat al een topic over tubeless (racefiets) waarin o.a. ook het monteren van tubeless banden op non-tubeless velgen wordt/werd besproken.!

Moderator: gooi dit topic maar meteen op slot voordat er weer naast een bestaand topic een nieuwe komt.!

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 11:18
door JoostG
thestudent schreef: 23 mei 2020 09:14 @Havana. Tubeless banden op een non-tubeless velg monteren gaat op zich wel op de mountainbike.

Op de racefiets gaat je dit never nooit niet lukken, moet je niet willen proberen ook.
Volgens mij rijdt Havana tubeless op zijn Campa Bora wielen (niet tubeless ready). Ik heb ook goede ervaring met tubeless banden op niet tubeless ready wielen (andere andere zonda's).

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 11:20
door Oppbogga
@havana: mooie heldere uitleg, dank daarvoor.

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mei 2020 12:38
door havana
Ik denk dat @thestudent doelt op non-tubeless banden tubeless monteren. Dat is de MTB inderdaad gangbaar, maar op de racer niet.