Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielsets voor zwaargewichten?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 jul 2020 20:54

Duurder hoeft niet altijd beter te zijn. Het hangt altijd af van de vergelijking die je maakt.

Novatec is goedkoper dan DT Swiss, maar is niet zo robuust. Miche Primato Syntesi is goedkoper dan DT Swiss 350, even zwaar en niet kapot te krijgen. Scheelt bijna 90,- op een navenset. Maar DT Swiss is een toonaangevende merk. Tov Novatecs is de meerprijs dus wel voor een betere product, tov van de Miche niet en betaal je weer voor het merk.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 03 jul 2020 21:11

Oke, duidelijk verhaal wbt de naven.......nu was net even online aan het neuzen...kom ik om een voorbeeld te geven de Vision Team 35 set tegen...niet zo heel duur.....kunnen een gewicht hebben van 130kg.....maar daar ook weer 20spaken (meen ik) in het voorwiel. Nu vraag ik me toch echt af.....hoe kan een wiel met zo weinig spaken zo’n gewicht aan? Ik bedoel....de sterkte van een wiel komt toch van de combinatie spaken/velg af? Toch niet alleen van de velg?

Wbt tot aanschaf van een set wielen...ik heb nog de tijd tot oktober...tegen die tijd ga ik de set aanschaffen....maar het is knap lastig welke set...en waar en bij wie te kopen.....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jul 2020 21:23

Scottrider schreef: 03 jul 2020 21:11 ........de Vision Team 35 set tegen...niet zo heel duur.....kunnen een gewicht hebben van 130kg.....maar daar ook weer 20spaken (meen ik) in het voorwiel. Nu vraag ik me toch echt af.....hoe kan een wiel met zo weinig spaken zo’n gewicht aan? ..................
Op glad asfalt en geen putten zal het wel lukken.
Maar of deze wielen het houden in alle omstandigheden? De vraag stellen is ze beantwoorden.

Je hebt al enkele suggesties gekregen, blijkbaar wil je liever iets anders horen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 jul 2020 22:01

De gewichten gaan vaak gepaard met de limieten van de velgen zelf en staan los van het aantal spaken. Hoe minder spaken, hoe groter de krachten per spaak, hoe eerder ze er aan gaan. Hoe meer spaken, hoe minder ze te doen hebben per stuk. Staar je dus niet blind aan de gewichten die er vermeld staan.

Wil je voor het lange termijn gaan, moet je echt vanaf 32 spaken gaan kijken.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 03 jul 2020 23:44

Helemaal duidelijk .....bedankt voor de adviezen allemaal! :like:

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 04 jul 2020 07:07

Probleem is meestal het achterwiel. Voorwiel is geen probleem. Om kosten te besparen laat ik dan alleen een achterwiel bouwen. Pulk de stickers er af van beide en je hebt een wielset. Rijdt nu met een ryde voorheen rigida dp 18 32 spaken en een shimano 105 naaf in combinatie met een easton circuit voorwiel..
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie