Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen budget 400 euro

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 13 mei 2020 11:18

Ik ben op zoek naar een goede wielset voor mijn Canyon Endurace CF 7.0
Er zitten nu Fulcrum Racing 900 wielen op en ik lees overal dat een wielupgrade een van de beste dingen is die je kunt doen.
Budget is niet groot, zo rond de 400 euro, maar ik lees overal dat dat al een wereld van verschil kan maken.

Vereisten:
- tubeless ready
- geschikt voor velgrem
- geschikt voor Shimano cassette
- geschikt voor 25mm band

Iets minder belangrijk:
- looks (velghoogte, decals etc.)
- gewicht (hoef niet per se het lichtste van het lichtste)

Mijn gewicht: 75 kg.
Budget 400 euro

Zelf gevonden:
- Campagnolo Zonda (375 euro)
- Fulcrum Racing 4 (319 euro)
- DT Swiss P1800 Spline 23 (329 euro)
- Mavic Cosmic Elite (360 euro)
- Mavic Ksyrium UST (360 euro)
- Shimano Ultegra (389 euro)

Over de Zonda's lees ik niks dan goede verhalen, de looks zijn wat minder (grijze decals, wel mooi G3 gespaakt achterwiel)

Ben verder wel gecharmeerd van de DT Swiss, naven schijnen erg goed te zijn en de looks zijn er ook. Wellicht is de P1600 met een goede aanbieding nog binnen mijn budget te passen. Velghoogte 32mm is over het algemeen te prijzig en niet beschikbaar voor de P1800 volgens mij.

De Fulcrums zijn waarschijnlijk iets minder "bang for buck". Lees dat de Zonda's vergelijkbaar zijn met de Fulcrum Racing 3 set, die dan weer buiten mijn budget valt.

De 2 Mavics kom ik niet zoveel tegen in aanbevelingstopics alsmede de Shimano's.

Wat is jullie advies, zie ik nog dingen over het hoofd of weet iemand een goede aanbieding voor een setje dat normaalgesproken buiten mijn budget zou vallen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 mei 2020 11:22

Van het bovenste rijtje lijken de Campa Zonda's me een no-brainer (of Ultegra's). Komen uit dezelfde fabriek als Fulcrum en is de tegenhanger van de Racing 3. De Racing 4 is volgens mij een Racing 5 wiel met de naaf van de 3-serie, oftewel redelijk aan de prijs.

DT Swiss is vooral degelijk en heeft een ander hub design met industrielagers i.p.v. cup conussen. De één is niet beter dan de ander, maar cup conussen hebben regelmatig nieuw vet nodig, waar je bij de DT's gewoon de lagers eruit tikt en vervangt als ze versleten zijn.

Mavic zou ik alleen nemen als ze gratis waren. Shimano Ultegra zijn ook prima wielen met cup conus hubs, vergelijkbaar met de Racing 3/Zonda's.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 mei 2020 11:33

Zjoske78 schreef: 13 mei 2020 11:18 Ik ben op zoek naar een goede wielset voor mijn Canyon Endurace CF 7.0
Er zitten nu Fulcrum Racing 900 wielen op en ik lees overal dat een wielupgrade een van de beste dingen is die je kunt doen.
Budget is niet groot, zo rond de 400 euro, maar ik lees overal dat dat al een wereld van verschil kan maken.

Vereisten:
- tubeless ready
- geschikt voor velgrem
- geschikt voor Shimano cassette
- geschikt voor 25mm band

Iets minder belangrijk:
- looks (velghoogte, decals etc.)
- gewicht (hoef niet per se het lichtste van het lichtste)

Mijn gewicht: 75 kg.
Budget 400 euro

Zelf gevonden:
- Campagnolo Zonda (375 euro)
- Fulcrum Racing 4 (319 euro)
- DT Swiss P1800 Spline 23 (329 euro)
- Mavic Cosmic Elite (360 euro)
- Mavic Ksyrium UST (360 euro)
- Shimano Ultegra (389 euro)

Over de Zonda's lees ik niks dan goede verhalen, de looks zijn wat minder (grijze decals, wel mooi G3 gespaakt achterwiel)

Ben verder wel gecharmeerd van de DT Swiss, naven schijnen erg goed te zijn en de looks zijn er ook. Wellicht is de P1600 met een goede aanbieding nog binnen mijn budget te passen. Velghoogte 32mm is over het algemeen te prijzig en niet beschikbaar voor de P1800 volgens mij.

De Fulcrums zijn waarschijnlijk iets minder "bang for buck". Lees dat de Zonda's vergelijkbaar zijn met de Fulcrum Racing 3 set, die dan weer buiten mijn budget valt.

De 2 Mavics kom ik niet zoveel tegen in aanbevelingstopics alsmede de Shimano's.

Wat is jullie advies, zie ik nog dingen over het hoofd of weet iemand een goede aanbieding voor een setje dat normaalgesproken buiten mijn budget zou vallen?
Voordeel van de DT Swiss wielen is dat dat standaard onderdelen zijn. De velg of spaken vervangen gaat heel gemakkelijk en is goedkoop. Bij die andere wielen is dat een veel lastiger en kostbaarder probleem (bij het ene merk meer dan bij het andere).

Groet,

Hans

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 13 mei 2020 12:08

Als ik op marktplaats kijk, kom ik ook mooie tweedehands wielsets tegen voor ongeveer 400 euro uit carbon en met DT Swiss 240 naven.
Of zouden jullie voor een setje wielen altijd voor nieuw gaan?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 mei 2020 12:11

Zjoske78 schreef: 13 mei 2020 12:08 Als ik op marktplaats kijk, kom ik ook mooie tweedehands wielsets tegen voor ongeveer 400 euro uit carbon en met DT Swiss 240 naven.
Of zouden jullie voor een setje wielen altijd voor nieuw gaan?
Ontzettend uitkijken op marktplaats, zeker als je niet precies weet waar je op moet letten.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 mei 2020 12:31

Als je budget een paar honderd was zou ik zeggen ok. Maar voor 400,- zou ik gewoon nieuw doen. Je kunt altijd goede spullen scoren op MP, maar je moet weten waar je naar moet kijken en met een beetje pech kun je de naven houden en rest weg flikkeren.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 mei 2020 12:38

Maatwielen schreef: 13 mei 2020 12:11
Zjoske78 schreef: 13 mei 2020 12:08 Als ik op marktplaats kijk, kom ik ook mooie tweedehands wielsets tegen voor ongeveer 400 euro uit carbon en met DT Swiss 240 naven.
Of zouden jullie voor een setje wielen altijd voor nieuw gaan?
Ontzettend uitkijken op marktplaats, zeker als je niet precies weet waar je op moet letten.
+1

Heb door de jaren heen verschillende wielsets via MP bezocht/gekocht. Meestal nieuw via handelaren, maar bij particulieren meestal teleurgesteld en ze bij het afhalen laten staan omdat ze niet in de staat waren zoals beschreven.

Denk niet eens dat er echt opzet in het spel was, maar dat de meeste verkopers gewoon geen kennis hebben en hun wielen niet goed verzorgden waardoor ze ingesleten/versleten/krom zijn. Wel gefrustreerd als ik dan weer voor niets in de auto gestapt was.

Carbon 2e hands voor €400 is ook wel een bermuda driehoek met wat je krijgt. Kans dat je er met een mooie set uitkomt is niet groot.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 12:55

Zjoske78 schreef: 13 mei 2020 11:18 CUT
Er zitten nu Fulcrum Racing 900 wielen op en ik lees overal dat een wielupgrade een van de beste dingen is die je kunt doen.
Budget is niet groot, zo rond de 400 euro, maar ik lees overal dat dat al een wereld van verschil kan maken.
CUT
Tja , ik weet niet waar deze wijsheden vandaan komen, maar ik werp daar tegenin dat een setje van 400€ meestal niet eens merkbaar zal zijn en zeker geen wereld van verschil gaat uitmaken.
Kortweg, je merkt er geen reet van.
Succesvolle marketing is het , niet meer en niet minder.
Er is uiteraard wel iets op de markt dat marginaal beter is (vooral voor wedstrijdgebruik), maar die zijn voor 95% van de potentiele gebruikers qua"performance"niet relevant, het gaat vooral om "profje spelen", poseren dus.
Hiervoor kan het beste een Chinese set aangeschaft worden, wel de lusten (show) en niet de lasten (prijs).
Mogelijk een iets mindere bouwkwaliteit, maar meestal valt dat wel mee en de prijs is er ook naar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 13 mei 2020 13:00

Voor €400 kun je een setje handgespaakt nemen. DT Swiss 350 naven en 511 velgen met Sapim spaken. Fiets daar nu twee en een half jaar naar dikke tevredenheid mee.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 13 mei 2020 13:06

Keezx schreef: 13 mei 2020 12:55 Tja , ik weet niet waar deze wijsheden vandaan komen, maar ik werp daar tegenin dat een setje van 400€ meestal niet eens merkbaar zal zijn en zeker geen wereld van verschil gaat uitmaken.
Kortweg, je merkt er geen reet van.
Succesvolle marketing is het , niet meer en niet minder.
Ik heb me juist in gebruikerservaringen verdiept, niet in de commerciele praat van de fabrikanten/leveranciers.

doxie
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:58

doxie 13 mei 2020 13:25

Als je voor de zonda's gaat via futurumshop kan je hier nog even €25 korting krijgen
https://www.futurumshop.nl/strava-belon ... a_beloning

Dan kan je zeker verder!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 mei 2020 13:56

Ben het er gedeeltelijk mee eens dat een wielset van 400 euro niet per definitie een upgrade is t.o.v. een instap setje. Het ligt er ook een beetje aan waar je voorkeur naar uit gaat.

- Lichter
- Degelijker
- Breder
- Tubeless
- Onderhoudbaarheid
- Vervangende onderdelen
- Looks/blingfactor
- Rijkwaliteit
- Hoogte
- Materiaal

Een DT Swiss set neigt vaak wat meer naar de degelijke kant die makkelijker te onderhouden is, waar je met de Zonda's wat meer voor de looks en het lagere gewicht kiest.

Verwacht je een set die op alle vlakken beter is dan ga je wel exponentieel in prijs omhoog tot boven de €1.000,-. Afhankelijk van wat je nu hebt en wat je verwachtingen zijn, zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen als je €400,- uitgeeft.

Als je motto is dat het vooral niet stuk moet gaan en in rondjes moet draaien, dan is elke bedrag boven de €200-300 teveel. Er zijn er genoeg die hun rondjes met de club in 28 km/u afwerken en geen verschil merken. Dat zijn vaak dezelfde mensen die de meerwaarde van een A-kwaliteit band ook niet kunnen verantwoorden en liever een Durano Plus steken.

Zelf ben ik ook nooit zo'n voorstander van middle of the road. Liever wat meer betalen dat je écht een verschil merkt, of anders gewoon een degelijke keuze die niet stuk gaat en/of makkelijk te onderhouden is.

Plaats reactie