welke naven?
Ben van plan nieuw carbon wielen te laten spaken bij
Kan kiezen tussen naven :
novatec
,dt Swiss 350 en 240,
carbo ti x
welke zou ik nemen? Is het waard om vb 300 euro meer uit te geven?
Graag jullie ervaringen en meningen.
Kan kiezen tussen naven :
novatec
,dt Swiss 350 en 240,
carbo ti x
welke zou ik nemen? Is het waard om vb 300 euro meer uit te geven?
Graag jullie ervaringen en meningen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Zelf geef ik zeker wat meer uit voor een goede naaf. 300 euro lijkt me veel, maar als je set boven de 1000 euro is, kan dat best. (alles in verhouding)
Goede naven gaan vaak langer mee en grijpen mooier aan. Verder maakt de naaf ook wat uit voor de lengte en hoek van de spaken, wat de stijfheid van het wiel beïnvloedt. Laat je hierover voorlichten door de wielbouwer.
Goede naven gaan vaak langer mee en grijpen mooier aan. Verder maakt de naaf ook wat uit voor de lengte en hoek van de spaken, wat de stijfheid van het wiel beïnvloedt. Laat je hierover voorlichten door de wielbouwer.
DT Swiss zijn kwalitatief goed, maar velen hekelen het ontwerp ervan vanwege de hoeken die de spaken maken (minder stijve wielen). Ga je dat merken? Hangt af van de rest van de bouw en van de bouwer.
CarbonTi schijnen heel goed te zijn maar niet zo goed tegen regen te kunnen. Maken lichte strakke wielen. Ga je dat merken? Hangt af van de rest van de bouw en van de bouwer.
Novatecs zijn prima naven maar niet aansprekend qua merk. Er zitten wel wat goedkopere lagers in. Die kun je zelf of laten vervangen voor hoogwaardige NTN of SKF lagers. Inkoopprijs voor particulieren is rond de 8 euro per lager. Een wielbouwer koopt ze waarschijnlijk goedkoper in. Klusje van 10 minuten per wiel. En dan heb je de tijd genomen.
Het hangt een beetje af van je budget en de rest van de onderdelen. Goedkope Novatecs met super duper dure velgen is een beetje vreemd. Dure CarbonTi met de goedkoopste velg ook. Je moet de balans zien te vinden in het totale plaatje/wiel.
Wat zegt je wielbouwer? En wat zijn de andere onderdelen?
CarbonTi schijnen heel goed te zijn maar niet zo goed tegen regen te kunnen. Maken lichte strakke wielen. Ga je dat merken? Hangt af van de rest van de bouw en van de bouwer.
Novatecs zijn prima naven maar niet aansprekend qua merk. Er zitten wel wat goedkopere lagers in. Die kun je zelf of laten vervangen voor hoogwaardige NTN of SKF lagers. Inkoopprijs voor particulieren is rond de 8 euro per lager. Een wielbouwer koopt ze waarschijnlijk goedkoper in. Klusje van 10 minuten per wiel. En dan heb je de tijd genomen.
Het hangt een beetje af van je budget en de rest van de onderdelen. Goedkope Novatecs met super duper dure velgen is een beetje vreemd. Dure CarbonTi met de goedkoopste velg ook. Je moet de balans zien te vinden in het totale plaatje/wiel.
Wat zegt je wielbouwer? En wat zijn de andere onderdelen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Novatec naven zijn ook in sommige uitvoeringen verkrijgbaar met wat hoogwaardigere Japanse lagers ipv Chinese, even een folder aanvragen en daar staat in wat de lagering is per naaf.Philippos schreef: ↑04 mei 2020 14:30 DT Swiss zijn kwalitatief goed, maar velen hekelen het ontwerp ervan vanwege de hoeken die de spaken maken (minder stijve wielen). Ga je dat merken? Hangt af van de rest van de bouw en van de bouwer.
CarbonTi schijnen heel goed te zijn maar niet zo goed tegen regen te kunnen. Maken lichte strakke wielen. Ga je dat merken? Hangt af van de rest van de bouw en van de bouwer.
Novatecs zijn prima naven maar niet aansprekend qua merk. Er zitten wel wat goedkopere lagers in. Die kun je zelf of laten vervangen voor hoogwaardige NTN of SKF lagers. Inkoopprijs voor particulieren is rond de 8 euro per lager. Een wielbouwer koopt ze waarschijnlijk goedkoper in. Klusje van 10 minuten per wiel. En dan heb je de tijd genomen.
Het hangt een beetje af van je budget en de rest van de onderdelen. Goedkope Novatecs met super duper dure velgen is een beetje vreemd. Dure CarbonTi met de goedkoopste velg ook. Je moet de balans zien te vinden in het totale plaatje/wiel.
Wat zegt je wielbouwer? En wat zijn de andere onderdelen?
Laatst gewijzigd door specializedmerida op 04 mei 2020 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De DtSwiss naven zouden/hebben mijn voorkeur, gaan jarenlang mee bij tijdig servicen, ik heb nu 3 sets met DtSwiss 240 naven.
Carbon ti zijn heel erg licht en wat watergevoeliger, Novatec is de goedkopere maar niet per se slecht.
Succes.
Carbon ti zijn heel erg licht en wat watergevoeliger, Novatec is de goedkopere maar niet per se slecht.
Succes.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De 240s dt-swiss naven zijn pas vernieuwd. Waardoor een paar van de hierboven genoemde nadelen. Zoals de flensbreedte en de mindere stijfheid door de lagerplaatsing zijn verbeterd. Ik weet niet of de nieuwe al goed leverbaar zijn in alle uitvoeringen. Want er zijn nogal wat opties tegenwoordig.
Gaat het hier trouwens om disc of om gewoon velgrem?
Gaat het hier trouwens om disc of om gewoon velgrem?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
DT 350 is een goede, veilige, voordelige keuze.
Website: https://www.maatwielen.nl
Gezien die 240s net vernieuwd zijn zou ik die pakken.
Ben erg tevreden over mijn 240s, vooral het ratchet-mechanisme vind ik een aanwinst boven het traditionele systeem van 3 pawls. Ook is het heerlijk stil. De puberale gedachte dat je freewheel vooral zoveel mogelijk geluid moet maken is zeker niet de mijne.
Klein nadeel aan de 240s vind ik dat de endcap van de achternaaf aan de NDS niet een fantastische seal biedt tegen vocht. Ik heb dan ook vaak dat ik denk dat m'n lagers kaduuk zijn, maar dan is het probleem in werkelijkheid wat vocht en zand tussen lager en endcap.
Ben erg tevreden over mijn 240s, vooral het ratchet-mechanisme vind ik een aanwinst boven het traditionele systeem van 3 pawls. Ook is het heerlijk stil. De puberale gedachte dat je freewheel vooral zoveel mogelijk geluid moet maken is zeker niet de mijne.
Klein nadeel aan de 240s vind ik dat de endcap van de achternaaf aan de NDS niet een fantastische seal biedt tegen vocht. Ik heb dan ook vaak dat ik denk dat m'n lagers kaduuk zijn, maar dan is het probleem in werkelijkheid wat vocht en zand tussen lager en endcap.
Het zijn disc wielen.
De carbo ti x naven valt al weg dan.
Watergevoeligheid is beelangrijk voor mij.
Ik ga ze bestellen bij farsports denk.
Dt swiss 350 of 240 dus..... Ga ik dit verschil voelen op de fiets?
Zie dat die ook kaze of feder wielen hebben.Iemand ervaring met deze?
De carbo ti x naven valt al weg dan.
Watergevoeligheid is beelangrijk voor mij.
Ik ga ze bestellen bij farsports denk.
Dt swiss 350 of 240 dus..... Ga ik dit verschil voelen op de fiets?
Zie dat die ook kaze of feder wielen hebben.Iemand ervaring met deze?