Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alu vs Carbon

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 22 apr 2020 17:21

Hi,

Ik ben op het forum al heel wat tegengekomen over wielsets, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik rij met een Canyon Ultimate 8 Disc en mijn DT Swiss PR1600 (23mm) zijn aan vervanging toe. Ik zou ook graag een wat hogere velg hebben, maar ook niet overdreven (50mm lijkt mij maximum).

Op zich was ik tevreden over de DT Swiss velgen maar ik heb ook geen ervaring met een andere racefiets. Ik twijfel vooral of ik zou overschakelen naar carbon of terug een alu velg zou nemen. Ik ben eerder het type dat een put in de weg net te laat ziet en ik fiets regelmatig in de Ardennen en Belgische fietspaden. Putjes genoeg dus ;-) Daarom dat comfort ook wel belangrijk is. Om dezelfde reden twijfel ik om over te schakelen op 28mm (tubeless).

Momenteel twijfel ik tussen enkele opties.

Alu hogere velg[ (<500€)
DT SWISS ER1600 SPLINE 32 DISC
ERE RESEARCH EXPLORATOR GC 45 RACE
MAVIC COSMIC ELITE UST DISC RACE

instap carbon velg[ (<1000€)
FAST FORWARD CARBON TYRO
ERE RESEARCH OMNIA CL 45
MANTEL R50D TLR DISC

carbon velg (<1500€)
DT SWISS ERC1400 SPLINE 47 DISC
FAST FORWARD F4D TUBULAR DISC
SCOPE R4D
ERE RESEARCH GENUS CL 45 RACE

Ik besef volledig dat het een beetje appelen met citroenen vergelijken is en dat je een wielset van 600€ niet kan vergelijken met een wielset van 1400€. Maar ik vraag mij vooral af of je er de meerprijs uithaalt. Ik ben niet op zoek naar de allerlichtste of allersnelste set. Ik ben een competitieve sporter maar ik fiets vooral om mijn eigen stats te verbeteren. Wat andere mensen op een segment presteren interesseert mij minder. En als ik voor het duurste segment kies ga ik er ook vanuit dat ik daar jaren plezier van zal hebben.

Alvast bedankt voor jullie feedback, en sorry voor het lange bericht ;-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386