Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alu vs Carbon

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 22 apr 2020 17:21

Hi,

Ik ben op het forum al heel wat tegengekomen over wielsets, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik rij met een Canyon Ultimate 8 Disc en mijn DT Swiss PR1600 (23mm) zijn aan vervanging toe. Ik zou ook graag een wat hogere velg hebben, maar ook niet overdreven (50mm lijkt mij maximum).

Op zich was ik tevreden over de DT Swiss velgen maar ik heb ook geen ervaring met een andere racefiets. Ik twijfel vooral of ik zou overschakelen naar carbon of terug een alu velg zou nemen. Ik ben eerder het type dat een put in de weg net te laat ziet en ik fiets regelmatig in de Ardennen en Belgische fietspaden. Putjes genoeg dus ;-) Daarom dat comfort ook wel belangrijk is. Om dezelfde reden twijfel ik om over te schakelen op 28mm (tubeless).

Momenteel twijfel ik tussen enkele opties.

Alu hogere velg[ (<500€)
DT SWISS ER1600 SPLINE 32 DISC
ERE RESEARCH EXPLORATOR GC 45 RACE
MAVIC COSMIC ELITE UST DISC RACE

instap carbon velg[ (<1000€)
FAST FORWARD CARBON TYRO
ERE RESEARCH OMNIA CL 45
MANTEL R50D TLR DISC

carbon velg (<1500€)
DT SWISS ERC1400 SPLINE 47 DISC
FAST FORWARD F4D TUBULAR DISC
SCOPE R4D
ERE RESEARCH GENUS CL 45 RACE

Ik besef volledig dat het een beetje appelen met citroenen vergelijken is en dat je een wielset van 600€ niet kan vergelijken met een wielset van 1400€. Maar ik vraag mij vooral af of je er de meerprijs uithaalt. Ik ben niet op zoek naar de allerlichtste of allersnelste set. Ik ben een competitieve sporter maar ik fiets vooral om mijn eigen stats te verbeteren. Wat andere mensen op een segment presteren interesseert mij minder. En als ik voor het duurste segment kies ga ik er ook vanuit dat ik daar jaren plezier van zal hebben.

Alvast bedankt voor jullie feedback, en sorry voor het lange bericht ;-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 apr 2020 17:29

Hoge velgen zijn pas sneller bij hogere snelheid, je moet al snel 40+ fietsen. Daaronder is de meerwaarde vooral esthetisch. Nadelen hebben ze ook, want het is wat (zij)windgevoeliger. Ik durf te stellen dat de meeste fietsers veel beter af zijn met een goede alu set dan met een carbon set. Zeker als je niet het budget hebt voor de goede carbon velgen.

De zoekfunctie gaat je trouwens heel wat dagen leesvoer opleveren op dit forum.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 apr 2020 17:44

Of hier een zinning antwoord uitkomt valt te betwijfelen, maar ik gok dat je een beetje inzicht wil in wat je voor €500, €1.000 of €1.500 krijgt.

Antwoord op de vraag wat de beste is; it depends. Om ook al vast antwoord te geven op je volgende vraag; mijn duurste wielset (Zipp 404's) is wel mijn favoriet.

Eigenlijk kan ik je dus maar 2 types wielen aanraden:
1) relatief lichtgewicht lage alu wielen die breed en degelijk zijn. Voor ca. €500 heb je hele leuke sets
2) de high end full carbon sets (Bora, Zipp and many more)

De aankopen waar ik eigenlijk het minst tevreden mee was waren de middle-of-the-road modellen zoals de FFWD F4R's, Fulcrum Racing 1 etc. Die zijn wel flink aan de prijs maar voelden aan als net-niet. Bij carbon <€1.200 maak je een aantal concessies op het gebied van functionaliteit en doe je het vooral voor de looks. Bij alu >€500 heb je geen significante verbeteringen behalve wat gewichtsbesparing (wat ook nadelen heeft).

Als ik een groot bedrag uitgeef wil ik ook dat het een verbetering is en/of dat je een significant verschil merkt. Een hoge set met carbon kap van 1.900g, belabberde remprestaties en lelijke gele logo's is geen €900 waard.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 apr 2020 18:15

ypuh schreef: 22 apr 2020 17:44 Of hier een zinning antwoord uitkomt valt te betwijfelen, maar ik gok dat je een beetje inzicht wil in wat je voor €500, €1.000 of €1.500 krijgt.

Antwoord op de vraag wat de beste is; it depends. Om ook al vast antwoord te geven op je volgende vraag; mijn duurste wielset (Zipp 404's) is wel mijn favoriet.

Eigenlijk kan ik je dus maar 2 types wielen aanraden:
1) relatief lichtgewicht lage alu wielen die breed en degelijk zijn. Voor ca. €500 heb je hele leuke sets
2) de high end full carbon sets (Bora, Zipp and many more)

De aankopen waar ik eigenlijk het minst tevreden mee was waren de middle-of-the-road modellen zoals de FFWD F4R's, Fulcrum Racing 1 etc. Die zijn wel flink aan de prijs maar voelden aan als net-niet. Bij carbon <€1.200 maak je een aantal concessies op het gebied van functionaliteit en doe je het vooral voor de looks. Bij alu >€500 heb je geen significante verbeteringen behalve wat gewichtsbesparing (wat ook nadelen heeft).

Als ik een groot bedrag uitgeef wil ik ook dat het een verbetering is en/of dat je een significant verschil merkt. Een hoge set met carbon kap van 1.900g, belabberde remprestaties en lelijke gele logo's is geen €900 waard.
Mijn cuore wielen zijn in carbon en 50mm en hun huisnaaf 1400 gr. En hebben iets van een 750€ gekost.

Heb er nu een 10 000 km mee gereden en zijn nog als nieuw. Ik weet niet of een set van 1500€ het veel beter gaat doen, maar ik betwijfel het.

Ik rij er wel niet veel mee door de regen en vuile wegen, mss dat er dan wel een verschil merkbaar zou zijn in de kwaliteit, maar voor mijn gebruik ben ik er meer dan tevreden over.

Tot 50mm valt die zijwind goed mee hoor.
Laatst gewijzigd door Djemz op 22 apr 2020 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 22 apr 2020 20:55

Dat lijkt me een lastige keuze. Budget lijkt niet een issue te zijn, maar welke wielset past het beste bij jouw behoefte. De door jou genoemde wielsets ken ik niet maar:

Ik heb voor mijn Caad12 Disc een set van Hunt gekocht voor € 579,-. De aluminium 34 Aero wide. Ik fiets er nu drie weken / 15 ritten op dus ik kan geen lange termijn ervaring delen, maar ze bevallen tot nu toe heel erg goed. Ze zijn iets stijver dan mijn DT Swiss 32 spline die ze vervangen, maar het is wel zeker een goede verbetering.

Hunt heeft ook een goedkopere set met 32 spaken voor onder de € 500,- Die kun je hier vinden.

De keuze moet je uiteraard zelf maken, en wellicht maak ik je keuze moeilijker maar wilde je de ervaring niet onthouden. En daarnaast heb je al een aantal goede adviezen gekregen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 apr 2020 21:53

Als je je niets moet ontzeggen neem je de wielen die je het mooiste vindt.
De FFWD Tyro set kan je aankopen voor 669 Euro bij Hopmans (al denk ik dat die promotie niet oneindig lang zal lopen).
I know myself like no one else
Nothing to defend

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 23 apr 2020 08:13

Bedankt alvast voor de reacties. Best grappig dat je Hunt aanhaalt. Daar ben ik zelf ook naar op zoek geweest, maar wou de vergelijking niet eindeloos maken ;-) Maar goed om weten dat je daar tevreden over bent. Voordeel van die FFWD is wel dat je ze 100 dagen kan testen. Misschien is dat nog een goede manier om het verschil tussen alu en carbon te ervaren.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 apr 2020 11:31

@Djemz en ook @Micheal,

Ik heb ook maar beperkte ervaring natuurlijk, dus ken ze niet allemaal. Heb wel een wielenfetish dus probeer er duidelijk achter te komen waar de verschillen zitten en of ze het geld waard zijn.

De FFWD F4R FCC's (de tubeless 20c versie had ik) waren super degelijke wielen. Zo degelijk zelfs dat ik ze achteraf gezien best wel hard vond. Ook is dit de enige wielset waar ik echt het vertrouwen miste in de remmen. Droog was niet fantastisch maar ok, in het natte was het gewoon 50 meter eerder dan mijn clubgenoten in de remmen knijpen en hopen dat ik stil kwam te staan. Ik ben niet bang aangelegd, maar zat dan wel met samen geknepen billen.

De Zipp's die ik nu heb (en van wat ik gelezen heb de Enve's en Bora's) met de textured rem randen zijn echt een stuk beter. Heb ze nog niet in het natte uitgeprobeerd en probeer dat ook te voorkomen, maar ik zie het wel met meer vertrouwen tegemoet.

Het grootste verschil is het comfort van de Zipp's t.o.v. de FFWD's. Ik denk dat dat iets met het profiel van de velg te maken heeft, ze staan redelijk bol wat mechanisch gezien een vorm van demping met zich meebrengt. Bij de FFWD's liep dit rechter wat verticaal gezien minder demping biedt. Die 2 verschillen samen met de looks van de Zipps maken voor mij de meerprijs (letterlijk 2x zo duur) wel waard. Als je objectief naar prijs-kwaliteit kijkt dan is dat natuurlijk ver te zoeken.

Lage wielen rijden over het algemeen iets lekkerder vind ik. Minder materiaal = wat slapper = wat meer demping. Qua gewicht zijn die ook makkelijker rond de 1.500g te krijgen en alu remranden zijn gewoon altijd net iets beter. Voor zo'n €500 heb je dan een prima set met alle voordelen behalve de looks en het aerodynamische voordeel (ik rij zelf met HED Ardennes Plus). Wil je een hoge set met diezelfde performance en ride feel dan zit je eerder op het 3 dubbele.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 apr 2020 13:05

Als je ze niet voor de looks koopt en veel in de ardennen rijdt zou ik zelf geen hoge velgen nemen maar juist naar een laag, stijf en licht setje kijken. Al is en blijft hoog wel mooier 😀.

@Ypuh, Zelf heb ik de FFWD F4R fcc’s ook en vindt ze eigenlijk wel prima remmen in droog weer. Maar ik heb dan ook geen referentie met andere FCC wielsets, want dit is mijn eerste FCC wielset 😀. (Zipp wielen vindt ik zelf ook erg mooi, maar de FFWD wielen kon ik voor een hele mooie prijs kopen). In de regen fiets ik in principe niet, of ik pak mijn cx fiets dan.

Maar de TS heeft zo te zien disc wielen, dan valt het remverhaal wel weg toch?

Al met al een leuke zoektocht! Succes met kiezen!

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 23 apr 2020 13:48

Aangezien je schijfremmen hebt, ken ik eigenlijk maar 1 nadeel van "hoge" vol carbon wielen, namenlijk de windgevoeligheid.

Ik rij zelf met FFWD F4R (voor) en F6R (achter) op de racefiets, met velgrem. Ik heb voorheen met verschillende alu wielsets gereden: Fulcrum, DT-Swiss en ook een voor mij gespaakte set. Qua comfort merk ik geen verschil, qua snelheid wel. En nee, ik rij geen 40km/u gemiddeld.

Dus als je het mooi vindt en je hebt het budget, niet aarzelen. En eventueel voor de echt winderige dagen een goedkope alu wielset als back-up.

Overigens rij ik op de gravelbike met alu Hunt wielen, 700c met schijven. Die hebben al heel wat slecht weer en slechte paden gezien, Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 apr 2020 13:49

Mijn persoonlijk ervaring so far (voor wat het waard is):
* (laag) alu rond het prijs niveau € 400 - 500 is top, niet veel zwaarder dan carbon en geeft veel meer zekerheid in bergen (zeker in combinatie met tubeless banden). Hoge aluvelgen voegen uiteindelijk wel sneller gewicht toe.
* Instap hoog carbon heb ik geprobeerd met een set van Farsports en Helin. In beide gevallen bleek het geen top aankoop. Met mijn 71kg en behoorlijk daaltechniek ben ik op mijn plaat gegaan in een afdaling door een im/exploderende farsports voorvelg en bespeurde ik tijdens een andere vakantie een scheur bij het ventiel van de voorvelg van het Helin Liu setje. Ondanks vele goede ervaringen die anderen hebben, laat ik de chinezen inmiddels links liggen. In ben overgestapt op schijfremmen en heb geïnvesteerd in een setje Bora's (50mm), DT Swiss (28mm) en FFWD (gravelbike). Dat had ik achteraf direct willen doen.
* Carbon heb ik vanwege de looks, geluid (zoeven over asfalt) en het foppen van mijzelf dat ik er sneller door ben.
Ik vermoed dat ieder wielsetje boven de € 500,00 de meerprijs nooit echt waard is als je kijkt naar performance en gewicht.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2020 14:35

Tegenwoordig zijn al m'n fietsen uitgerust met schijfremmen en carbon wielen van verschillende merken en hoogtes.
1 ding hebben ze gemeen, ze hebben allen DtSwiss 240 naven en een laag gewicht.
1 Set 38mm van Handgespaakt.nl
1 set 30mm FF3D FCC van Fast Forward.
1 Set 48mm DtSwiss ARC 1400 Dicut
Alle 3 de sets kan ik random wisselen met m'n cyclocrosser en m'n racer en alle 3 zijn ze tubeless.
Voor mijn mtb heb ik een apart set boost wielen van 9th wave.
Kortom geen gezeik met slechte remprestaties vanwege schijfrem, altijd optimaal remmen en de looks zijn uiteraard super.
Dus wat wil je besteden aan je wielset, kies voor een goed stel naven, een mooie hoogte en gebruik je standaard wielset voor slecht weer of harde wind zodat je niet van de weg geblazen wordt.
Bedenk wel dat carbon veel sterker is dan alu en naarmate je velg hoger wordt, de stijfheid ook toeneemt.
Ik zou dus banger zijn om met een alu set in een gat te rijden, dan met een carbon set!
Succes.

Plaats reactie