Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alu vs Carbon

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2020 14:42

Wanneer je wil kiezen voor een setje van Mantel, Ere, Thor of Scope, dan zou ik op marktplaats een setje kopen en niet voor die merken gaan.
Ben je een stuk goedkoper uit voor dezelfde kwaliteit.
In het hogere segment zou ik voor een setje van Handgespaakt.nl of een Dt Swiss wielset gaan en net daaronder een setje van Fast Forward.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 23 apr 2020 15:08

Hoe kan het dat je disc velgen aan vervanging toe zijn? Die zouden net zo lang moeten meegaan als de fiets. Aan de andere kant zijn er betere wielen dan je nu hebt (ik ben niet zo'n DT Swiss fan). De Scope R4D is volgens mij vrij zwaar en windgevoelig. En het klopt dat Aero voordeel het gewichtsnadeel en windgevoeligheid niet zomaar opheft. Ik heb de R3D, die in afdalingen toch windgevoeliger zijn dan goede alu wielen met dezelfde hoogte. Verder niets dan lof over deze wielen: ze zijn licht, strak én comfortabel, bullet proof en rollen enorm goed door.

P.s. 28 mm, moet je doen. Daarop rijd je net zo snel (de lagere! rolweerstand compenseert het gewicht en de luchtweerstand), maar houd je het langer vol.
5 bar voor/ 5,5 achter ipv 23 mm op 7/7,5 scheelt enorm!
En nu ben ik fietsen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 apr 2020 15:50

Als het budget hoog genoeg is (en daar lijkt het wel op haha) dan zijn 2 wielsets natuurlijk ook niet verkeerd. Kun je een beetje kiezen naargelang de tocht die je wil doen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 apr 2020 15:59

je twijfelt en zoekt advies.
Ik kocht mijn wielen bij Wheel-TEC en heb me door hem laten adviseren. Ben heel blij met de set. Dus mijn advies is om eens contact met wheel-TEC op te nemen en hem eens wat opties die aansluiten op je wensen te vragen.

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 23 apr 2020 16:39

Heel veel nuttige reacties. Ik wissel nogal af tussen klimmen in Zuid-Limburg, Land van Herve of Ardennen en meer langere vlakke ritten (soms sneller, soms rustiger met mijn vrouw). In die optiek zouden twee sets beter zijn, maar dan moet ik ook al twee cassettes, twee paar schijfremmen,... hebben want ik wil wel snel kunnen wisselen. Budget is niet het belangrijkste issue, maar ik probeer toch ook een beetje verstandig met mijn geld om te gaan ;-)

Versta ik hier goed dat alu velgen in principe comfortabeler zijn dan carbon velgen? Of zit het verschil vooral in de bandbreedte? Voorlopig rij ik Pirelli P zero velo 25mm (wat ik een héél fijne band vind) met binnenband, maar dat komt eerder doordat het gedoe met tubeless mij wat afschrikt in geval je toch lek rijdt.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 apr 2020 16:43

Wat die 2 cassettes betreft, wanneer je de wielsets ongeveer even veel gebruikt zal de slijtage ongeveer gelijk zijn en doe je er dus dubbel zo lang mee als 1 cassette. Zelfde geldt natuurlijk voor de schijven.

De enige echte dubbele investering zijn dus de wielen (en een minuutje per keer voor het wisselen 😀).

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2020 17:23

Lage alu wielen zijn idd comfortabeler dan hoge(re) carbon wielen, maar ook zwakker.
Comfort haal je dan uit je bandenkeuze, 25mm of groter, al dan niet tubeless icm bandendruk.
Ikzelf rijd met 25mm tubeless banden met een druk van 5.8bar, comfortabel genoeg voor mij.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 apr 2020 17:44

En met 2 cassettes kun je op je wielen ook verschillende cassettes leggen. Op je Ardennen/Zuid Limburg wielen bv een 11-30 en op je snelle vlakke ritten wielen een 12-25 oid.

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 24 apr 2020 08:18

Vraagje als ik twee cassettes zou gebruiken. Ik rij nu Ultegra 36-52 voor en 11-28 achter. Ik zou met mijn korte kooi achteraan een 11-30 kunnen steken, als ik meer kransjes wil moet ik ook mijn achterderailleur vervangen naar een lange kooi. , Maar is het dan makkelijk switchen tussen wielsets met dezelfde ketting?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 apr 2020 08:34

michaeldaerden schreef: 24 apr 2020 08:18 Vraagje als ik twee cassettes zou gebruiken. Ik rij nu Ultegra 36-52 voor en 11-28 achter. Ik zou met mijn korte kooi achteraan een 11-30 kunnen steken, als ik meer kransjes wil moet ik ook mijn achterderailleur vervangen naar een lange kooi. , Maar is het dan makkelijk switchen tussen wielsets met dezelfde ketting?
Dat is geen probleem als de kettingreactie het toelaat.Waar je wel op moet letten is de naaf,als die verschillend is moet je de achterderailleur bijstellen een klein beetje.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 11 mei 2020 14:36

Kan natuurlijk weer nieuw topic beginnen, maar mijn wens is ook een nieuwe set wielen (disc).
+/- 500 euro en te gebruiken in Nederland met wind, maar ook in de Alpen. Op mijn fiets (canyon endurace cd sl) zit nu een set dt swiss 1800 23mm.
Deze set heeft naar mijn idee matige freehub en niet erg stijf.

In dit topic werd de hunt 34 aero genoemd:
https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... c-wheelset
Is dit iets of beter bij de grotere merken kijken?

Handgespaakt klinkt leuk alleen voor vergelijkbaar gewicht ben je al snel flink meer kwijt.

(zelf doen is misschien een mooi idee voor de toekomst)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 mei 2020 16:38

JanWillem90 schreef: 11 mei 2020 14:36 Kan natuurlijk weer nieuw topic beginnen, maar mijn wens is ook een nieuwe set wielen (disc).
+/- 500 euro en te gebruiken in Nederland met wind, maar ook in de Alpen. Op mijn fiets (canyon endurace cd sl) zit nu een set dt swiss 1800 23mm.
Deze set heeft naar mijn idee matige freehub en niet erg stijf.

In dit topic werd de hunt 34 aero genoemd:
https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... c-wheelset
Is dit iets of beter bij de grotere merken kijken?

Handgespaakt klinkt leuk alleen voor vergelijkbaar gewicht ben je al snel flink meer kwijt.

(zelf doen is misschien een mooi idee voor de toekomst)
Fulcrum racing 3 of de DT swiss 1600 serie zit een 350 naaf in.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie