Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ingesleten velgrand speed AL42 na 5000 km

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 03 apr 2020 22:33

Hallo,ik bezit een set wielen nmlk speed al 42.Deze zijn nu bijna 2 jaar oud en ongeveer een 5000 km gebold en de hele remrand is volledig al ingesleten.
Mijn fiets is een Scott f0il 10 met de remmen onderaan gemonteerd.
Is het mogelijk dat de hele remrand zo snel is ingesleten omwille van de rem.
Is zou een nieuw setje wielen willen aanschaffen en dacht aan carbon velgen ,maar aangezien de snelle slijtage twijfel ik nog.Natuurlijk zou ik graag terug de hoogte van de velg rond 40 willen houden,het oogt gewoon mooier.
De velgen van Speed kunnen niet vervangen worden meld de cm.
Graag jullie advies.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 23:08

cm=FM?

Wat is er zo bijzonder aan dat de velgen niet vervangen kunnen worden??

5000km en versleten is wel absurd. Wat voor remblokken zitten er op en wat voor onderhoud doe je er aan?

Een combi goede carbon wielen met geschikte pads (bijvoorbeeld swiss stop black prince) kunnen heel lang meegaan.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 04 apr 2020 08:20

hein69 schreef: 03 apr 2020 22:33 Hallo,ik bezit een set wielen nmlk speed al 42.Deze zijn nu bijna 2 jaar oud en ongeveer een 5000 km gebold en de hele remrand is volledig al ingesleten.
Het je de fiets of de wielen nieuw aangeschaft? Dan zit er toch nog garantie op! volledig ingesleten na 5000 km. is extreem snel. Dat hoort bij normaal gebruik, en de juiste remblokken gewoon niet. Ik zou dat bespreken met de fietsenmaker. In ieder geval daar waar je de fiets of de wielen hebt gekocht.

Waren ze niet nieuw dan wordt het een ander verhaal.

Nieuwe wielen met velgremmen van 40 mm hoog zijn er in overvloed. Als je twijfelt of dit moet doen, stel dan eerst vast waarom de velgen zo snel zijn ingesleten. Dan kun je op basis daarvan beslissen.

In dit deel van het forum is daar heel veel over te vinden. Wil je hulp of advies dan is een richtprijs iets wat helpt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2020 08:48

Er zit geen km teller op die velgen en een velgrand is een slijtagedeel. Garantie gaat een moeilijk verhaal worden.

Die naven zijn niks bijzonders (staan gewoon als losse naven op de site van Veltec). Iedere wielbouwer kan een nieuwe velg aan vlechten. Het kan zijn dat dezelfde velg niet los verkocht wordt. Dan heb je waarschijnlijk ook nieuwe spaken nodig. De vraag is natuurlijk of dat de moeite is.

De slijtage is wel extreem snel. Zijn de velgen oog echt hol, of alleen de coating eraf? In ieder geval zul je vaker je remblokken moeten schoonmaken en regelmatig controleren op aluminium splinters in het rubber. Als je die er een paar in hebt zitten, dan gaat het hard met de slijtage.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 09:06

Carbon velgen zijn sterker dan alu velgen, en ook het inslijten van de remrand zal veel langzamer gaan.
Sowieso moet je met je voorrem meer remmen dan met je achterrem, je remtechniek is op z'n minst dubieus omdat de remrand van de voorwielvelg vaker eerder aan vervanging toe is dan de achtervelg.
Daarnaast de blokken op tijd schoonmaken om evt alu splinters te verwijderen.
Ik zou niet bang zijn voor een carbon wielset met bijbehorende blokken, weet wel dat die in de regen nog wat minder remvermogen hebben dan alu wielsets...

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 09:46

Op een alu velg kan je ook blauwe bxp blokken gebruiken..... ze zijn zachter en volgens mij minder velg slijtage. Ik gebruik ze nu een aantal seizoenen ook op de crossfiets.

maar het blijft zit er alu splinters in dan hen je zuur, een van de meest vergeten klusjes.
Ik heb hier boven een setje vision trimax42 staan. Sinds 2013 recht en een beetje hol maar je kan er nog wel een seizoen of twee mee,

Post eens een foto hoe hol je velg is.
Met een lineaal erop zodat je een halve maan krijgt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2020 09:51

Volgens mij hebben we nog geen foto van de velg rand gezien? Voorwiel? Achterwiel?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 apr 2020 10:31

Waar fiets je, met welk weer ga je op pad? Dat zijn naast voornoemde vragen ook potentiële velgvreters. Hier in noord Holland waren mijn velgen na ruim 80.000 km met meestal droog weer, nog lang niet versleten. Maar ik ken fietsers uit België waarbij 50.000 km met een set velgen een utopie is.

Als jij wel veel met nat weer in de heuvels rijdt, dan kan een velg heel hard gaan. Dan zou ik ook zeker geen carbon nemen, vanwege de mindere remwerking met die omstandigheden.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 04 apr 2020 13:38

Ik fiets voornamelijk op gewone wegen,merk van mijn fiets is Scott Foil 10.De wielen heb ik nieuw aangekocht wel dit jaar de eerste maal de winter doorgefietst omwille van vorig jaar bepaalde familiale omstandigheden (sterfgeval na aanslepende ziekte)De remblokjes zijn de originele shimano ultegra blokjes en worden zeker 2 á 3 maal op het seizoen vervangen.Remblokjes kosten nu ook de wereld niet.De laatste tijd wel veel aluminium deeltjes in de remblokjes.Veel wordt er niet in de heuvels gefietst.
Hoe kan ik hier een foto plaatsen aub dat brengt misschien meer duidelijkheid.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 15:54

Er is een FAQ hier, maar eh...
-Volledige bewerker & voorbeeld
-Naast opties staat bijlage toevoegen

Als je een online fotoalbum hebt en je foto staat public kan je ook linken. Met img & []

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 04 apr 2020 16:20

20200404_131630.jpg
20200404_131630.jpg
zoals gevraagd foto v.d velg en van de remblokjes die ik gebruik.
Bijlagen
20200404_131739.jpg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 18:40

Idd flink ingesleten, goede reden om over te stappen op carbon.

Plaats reactie