Dag allemaal!
Ik ben sinds deze week eigenaar van een Bulls Harrier 1 racefiets. Dit is mijn eerste fiets.
Nu heb ik deze gisteren aan mijn muur gehangen en vallen me twee dingen op (zie foto's).
De spaak in mijn voorwiel lijkt een knik te hebben. Is dit normaal of moet ik hiermee aan de bel trekken bij de verkoper? Ik heb nog geen meter op de fiets gereden...
Achter wijken de spaken wat voor elkaar uit richting de zijkant, maar deze staan wel in een rechte lijn. Is dit normaal?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Beginnende fietser, vraag over mijn spaken
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Die knik in de spaak in het voorwiel hoort niet. Daar is iets tegenaan gevallen, of zo. Als er geen slag in het wiel zit, kan dit echter niet zo veel kwaad.
Achterwiel ziet er normaal uit.
Groet,
Hans
Achterwiel ziet er normaal uit.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
T is even zoeken op de foto, mare ik begrijp: eerste foto, spaak op half 8, dicht bij de flens.
Onderste foto, achter wiel is ok.
Over je voorwiel: het lijkt of die een tik heeft gehad,
is dit een nieuwe fiets? ff naar je lbs een nieuwe spaak laten zetten. Zit de spaak onder spanning? Of zit de spaak los. Dan liever niet rijden. Voor je fietsenmaker is het een kleine moeite en altijd de veilige weg.
Het zit zo, een wiel met weinig spaken, heeft iedere spaak nodig, zeker als er veel krachten op komen, of je iets zwaarder bent. Het risico bij doorrijden is dat er een flink slag in komt of het uiterste dat je voorwiel dubbel plooit juist wanneer jij door een bocht gaat.
Weinig spaken is 18stuks veel spaken is 32stuks.
In jou voorwiel 20 spaken? Met jou gewicht ??? en een sprintje en die spaak zit los...... Ik weet niet (op afstand het is lastig)maar een nieuwe spaak kan geen kwaad.
Onderste foto, achter wiel is ok.
Over je voorwiel: het lijkt of die een tik heeft gehad,
is dit een nieuwe fiets? ff naar je lbs een nieuwe spaak laten zetten. Zit de spaak onder spanning? Of zit de spaak los. Dan liever niet rijden. Voor je fietsenmaker is het een kleine moeite en altijd de veilige weg.
Het zit zo, een wiel met weinig spaken, heeft iedere spaak nodig, zeker als er veel krachten op komen, of je iets zwaarder bent. Het risico bij doorrijden is dat er een flink slag in komt of het uiterste dat je voorwiel dubbel plooit juist wanneer jij door een bocht gaat.
Weinig spaken is 18stuks veel spaken is 32stuks.
In jou voorwiel 20 spaken? Met jou gewicht ??? en een sprintje en die spaak zit los...... Ik weet niet (op afstand het is lastig)maar een nieuwe spaak kan geen kwaad.
Bedankt beiden!
@TKMP Ik zie dat de foto's anders laden na het plaatsen. Als je ze aanklikt staan ze goed gedraaid.
De fiets is nieuw inderdaad. Daarom overweeg ik morgen even een belletje naar de verkoper, dit lijkt me een productiefout. Ik ben niet zo happig om 25 euro te betalen, haha.
Er zitten inderdaad 20 spaken in het voorwiel.
@TKMP Ik zie dat de foto's anders laden na het plaatsen. Als je ze aanklikt staan ze goed gedraaid.
De fiets is nieuw inderdaad. Daarom overweeg ik morgen even een belletje naar de verkoper, dit lijkt me een productiefout. Ik ben niet zo happig om 25 euro te betalen, haha.
Er zitten inderdaad 20 spaken in het voorwiel.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Goedemiddag,
Dit is geen productiefout. Er is iets tegen die spaak gekomen, bijvoorbeeld een trapper van een andere fiets toen jouw fiets uit de showroom werd gereden, zoiets.
Groet,
Hans
Dit is geen productiefout. Er is iets tegen die spaak gekomen, bijvoorbeeld een trapper van een andere fiets toen jouw fiets uit de showroom werd gereden, zoiets.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl