Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beginnende fietser, vraag over mijn spaken

Jippie94
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2020 19:02

Jippie94 29 mar 2020 19:11

Dag allemaal!

Ik ben sinds deze week eigenaar van een Bulls Harrier 1 racefiets. Dit is mijn eerste fiets.
Nu heb ik deze gisteren aan mijn muur gehangen en vallen me twee dingen op (zie foto's).

De spaak in mijn voorwiel lijkt een knik te hebben. Is dit normaal of moet ik hiermee aan de bel trekken bij de verkoper? Ik heb nog geen meter op de fiets gereden...

Achter wijken de spaken wat voor elkaar uit richting de zijkant, maar deze staan wel in een rechte lijn. Is dit normaal?
IMG_6236.JPG
IMG_6235.JPG
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 29 mar 2020 19:47

Die knik in de spaak in het voorwiel hoort niet. Daar is iets tegenaan gevallen, of zo. Als er geen slag in het wiel zit, kan dit echter niet zo veel kwaad.

Achterwiel ziet er normaal uit.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 mar 2020 19:54

T is even zoeken op de foto, mare ik begrijp: eerste foto, spaak op half 8, dicht bij de flens.
Onderste foto, achter wiel is ok.

Over je voorwiel: het lijkt of die een tik heeft gehad,
is dit een nieuwe fiets? ff naar je lbs een nieuwe spaak laten zetten. Zit de spaak onder spanning? Of zit de spaak los. Dan liever niet rijden. Voor je fietsenmaker is het een kleine moeite en altijd de veilige weg.

Het zit zo, een wiel met weinig spaken, heeft iedere spaak nodig, zeker als er veel krachten op komen, of je iets zwaarder bent. Het risico bij doorrijden is dat er een flink slag in komt of het uiterste dat je voorwiel dubbel plooit juist wanneer jij door een bocht gaat.
Weinig spaken is 18stuks veel spaken is 32stuks.
In jou voorwiel 20 spaken? Met jou gewicht ??? en een sprintje en die spaak zit los...... Ik weet niet (op afstand het is lastig)maar een nieuwe spaak kan geen kwaad.

Jippie94
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2020 19:02

Jippie94 29 mar 2020 20:06

Bedankt beiden!

@TKMP Ik zie dat de foto's anders laden na het plaatsen. Als je ze aanklikt staan ze goed gedraaid.
De fiets is nieuw inderdaad. Daarom overweeg ik morgen even een belletje naar de verkoper, dit lijkt me een productiefout. Ik ben niet zo happig om 25 euro te betalen, haha.

Er zitten inderdaad 20 spaken in het voorwiel.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 30 mar 2020 13:23

Goedemiddag,

Dit is geen productiefout. Er is iets tegen die spaak gekomen, bijvoorbeeld een trapper van een andere fiets toen jouw fiets uit de showroom werd gereden, zoiets.

Groet,

Hans

Plaats reactie