Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Past mijn band niet?

kharmanist
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11

kharmanist 25 mar 2020 20:42

Wat Lcsmet zegt klopt. Zo heb ik het ook geleerd in avondonderwijs fietsmecanicien; starten tegenover het ventiel en eindigen aan het ventiel. Op het einde het ventiel ook nog eens op en neer bewegen om zeker te zijn dat de binnenband niet onder de buitenband gekneld zit (en eigenlijk best overal nog even controleren en de buitenband even op en neer duwen).
Een bandenknecht kan ook helpen bij moeilijken buitenband/velg-combinaties, maar doorgaans niet nodig als je bovenstaande toepast.
Bij Tubeless-ready velgen kan het soms wat moeilijker zijn, maar moeilijk gaat (meestal) uiteindelijk ook.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mar 2020 20:49

kharmanist schreef: 25 mar 2020 20:42 Wat Lcsmet zegt klopt. ..............
Bedankt :)

Nog volgende aanvulling, tijdens het opleggen van de buitenband deze steeds onder spanning houden vanaf het begin naar de richting waar de band nog over de velgrand (= richting ventiel) moet.

Het uitleggen is moeilijker dan het doen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 26 mar 2020 09:26

en... niet onbelangrijk; bij het laatste stuk dat nog over de velgrand moet niet proberen dit in één keer te doen maar met kleine beetjes tegelijk.
Daar waar de band net over de velg ligt deze aanpakken en dan er met enig duwwerk overheen halen.
En dat centimeter voor centimeter en veel geduld.
...

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 26 mar 2020 09:37

Ik weet niet welk wiel(merk) je hebt, maar het zou zo wel eens kunnen dat je wiel eigenlijk buiten de specificaties valt.

Heel lang geleden heb ik hetzelfde probleem gehad met de wielen in de TREK1500 die ik toen nieuw had aangeschaft. Na vele gehavende vingers, en nog meer kapotte binnenbandjes, wielen door TRek ingewisseld voor een ander, iets duurdere wielset.
Probleem uit de wereld.

Toch eens informeren (eventueel inwisselen) bij de zaak (FM, webshop,...) waar het wiel vandaan komt.

Dirk

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 26 mar 2020 10:31

sjoerdkoolen schreef: 25 mar 2020 09:05 Ben ik nou gek :) ?

Ik heb een 622x18 wiel en 18mm 622 banden gekocht, heb al vaker een bandje erop gelegd en weet dat je de kant die er al op ligt naar het midden moet duwen voor meer ruimte. Maar dit keer krijg ik de band er gewoon echt niet op.

Ik heb de cycling network video bekeken over moeilijke banden maar ik kom niet verder.

Ik hoop op een gouden tip of dat ik word gewezen op dat ik toch iets over het hoofd gezien heb en de verkeerde banden heb besteld want ik begrijp er niks meer van :)

Groeten!
Je kunt beter de kant die er nog niet op ligt zo veel mogelijk naar het midden duwen, daar waar de velg de kleinste diameter heeft. Juist die kant heeft de extra ruimte nodig. Dat zou wel eens kunnen helpen.

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 26 mar 2020 12:38

Misschien ben ik een zeikerd, maar waar slaat dit op? Banden/wielen fabrikanten die het onmogelijk maken een bandje te monteren? als ik een lekke band heb wil ik gewoon onderweg vlot mijn bandje kunnen wisselen.

Gisteren met een setje 4cm mavic wielen en bijbehorende inderdaad tubeless ready velgen/banden kreeg ik hem er gewoon niet meer om. Zelfs "illegaal" met bandenlichters als hulp niet.
Belachelijk. Als dit een triathlon wedstrijd was geweest had ik mijn wedstrijd kunnen beeindigen door iets simpels als een lekke band.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 mar 2020 12:45

vanzella schreef: 26 mar 2020 12:38 Misschien ben ik een zeikerd, maar waar slaat dit op? Banden/wielen fabrikanten die het onmogelijk maken een bandje te monteren? als ik een lekke band heb wil ik gewoon onderweg vlot mijn bandje kunnen wisselen.

Gisteren met een setje 4cm mavic wielen en bijbehorende inderdaad tubeless ready velgen/banden kreeg ik hem er gewoon niet meer om. Zelfs "illegaal" met bandenlichters als hulp niet.
Belachelijk. Als dit een triathlon wedstrijd was geweest had ik mijn wedstrijd kunnen beeindigen door iets simpels als een lekke band.
Op een enkele band/velg combinatie na (bijv. Mavic UST) heb je bij tubelessbanden altijd stevige (kunststof) bandenlichters (bijv. Schwalbe) nodig om een band op de velg te demonteren/monteren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 26 mar 2020 14:50

hmm dus eigenlijk kun je alleen tubeless rijden met tubeless ready wielen/banden.. Anders vernaggel ik mijn binnenbandje (waarschijnlijk) bij het erop leggen van de buitenband..

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 mar 2020 16:05

vanzella schreef: 26 mar 2020 12:38 Misschien ben ik een zeikerd,
Belachelijk. Als dit een triathlon wedstrijd was geweest had ik mijn wedstrijd kunnen beeindigen door iets simpels als een lekke band.
Ah joh het is toch een individuele sport, gewoon je tellertje op pauze en lekker prutsen, je collega aanmoedigen en dan weer verder.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 26 mar 2020 16:25

Alles lijkt hiervoor wel gezegd te zijn: kan zijn dat specs van velg en band beide op tegengestelde limiet zitten (dan is het wel spannend), binnenband beetje van lucht voorzien, zodat deze bol staat zonder gespannen te zijn, goed in de buitenband leggen (checken!!), beginnen tegenover ventiel, eindigen bij ventiel (waar jij nu geëindigd ben), lucht uit binnenband laten, goed checken of binnenband niet tussen velg en buitenband zit, stevig "wrijven" van "tegenover ventiel" naar "ventiel", checken of hieldraad zoveel mogelijk in midden velgbed ligt...........en dan beetje-bij-beetje, van buiten naar binnen (richting ventiel), met je knuisten de band over de velgrand wringen. Dat is moeilijk uit te leggen, maar je houdt de velg in je buik, net onder je navel, ventiel verste van je af.....en dan "met je knuisten" wrijven (draaibeweging van je af, dus).
Ik gebruik nooit bandenlichters of zeep, ook niet voor afhalen van de band. Maar ik denk dat ik sterk ben :-)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 mar 2020 16:48

Precies dat, martinobongo2, iets meer power in die computerhandjes kweken! ;)
Wordt wel een lastiger verhaal wanneer de temperatuur maar een paar graden boven nul is met wat regen erbij.... :)

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 26 mar 2020 17:19

Naast beetje kracht (kan geen kwaad), is het toch vooral een techniek, een “pak”. Wiel in je buik, voorover buigen en “kneden met die knuisten”. Zo kun je veel kracht zetten. Techniek overgenomen van oude mechanieker.
Denk dat ik er al meer dan 200-300 gedaan heb in mn leven (zowel in de club als in de werkplaats), in elk weertype. Waarbij regen en kou inderdaad ook niet mijn favoriet zijn ;-(

Plaats reactie