Het grote gravelbanden topic

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
Claris_Kees
Forum-lid

Claris_Kees 02 mar 2020 23:06

Ik heb een relatief ongebruikelijke denk ik: Schwalbe Smart Sam 42mm.
Relatief zwaar, maar geven wel veel vertrouwen op bijvoorbeeld de Heuvelrug MTB routes. Lopen nog best goed op asfalt. Erg goedkoop.

wdfl
Forum-lid

wdfl 03 mar 2020 09:11

op den diverge:

1) specialized trigger pro 37mm : 1000km en profiel achteraan weg (midden van de
band)best wel goede band, veel grip op losse kleine gravel modder hopeloos

2) vittoria terreno dry 33mm (v1): 1500km en middenprofiel weg veel sneller,heel goede
grip, ook in nattere omstandigheden. een modderig weggetje gaat die al heel wa
beter verteren

3) vittoria terreno wet 35mm (v1): enkel in de wintermaanden en eens een mtb toertochtje.heerlijke band op single tracks, modder, bos, sneeuw, ... Op de weg, zoals te verwachten erg traag)

4 terravail rampart 32mm: gezien ik voorlopig door een slepende rugblessure nergens geraak deze gekocht. liggen er nu al op wegens geen winter en al een kleine 400km!
snel, veel grip ook op nat wegdek, nog niks aan te merken,

ok rekening houdend dar al deze achterbanden een 100kg gewicht voorsleuren kan de slijtage bij anderen (lichtere) beter zijn.
ook het 75% op de we rijden doet daar ook niet al te veel goed aan denk ik.
das ook de main reason voor de teravail rampart banden.

alle 4 de banden nooit lek gereden meestal tubeless dus geen klagen daarover.

de ideale band voor mezelf blijft nog een zoekwerkje
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

jwkeij
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jwkeij 03 mar 2020 09:29

Ik rijd nu met een setje Challenge Dune cx bandjes met diamant profiel. Een lekker soepel en snel bandje op de weg en op grindpaadjes. Blijkt een hele goede keuze.
WiND 42 - 2018

mimoza
Forum-lid

mimoza 07 mar 2020 04:26

Hier heel atypisch op de gravelbike:

Schwalbe marathon (plus) in 38mm
Droomband, genoeg grip off road voor droge paadjes, voldoende snel op verhard terrein. Jammer genoeg zware band. Wel fit and forget. Daarbij ook jammer genoeg draadband en daarom niet handig.

Nu schwalbe Kojak in 35mm, supersnelle band op verharde wegen, doet met voldoende druk weinig onder aan een racebandje. Heeft geen profiel, maar goeie grip in de regen. (Verhard)
Meer dan genoeg grip onverhard als het droog is (modder is een no go
, doorglippen) op gravel genoeg grip voor mij (75% weggebruik).
Heeft me buiten losse mulle zand en in diepe modder nog nooit in de steek gelaten. Lekbestendigheid is ook dik ok!

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 22 mar 2020 17:38

Mijn 2 cents.
Op mijn cx was maximaal haalbare breedte 38mm. Dus daar reed ik dan ook zoveel mogelijk mee in de droge maanden. G-one was de band die ik reed en dat beviel prima. Nu overgestapt op een Grail en daar zitten de G-one Bite banden gemonteerd in 40mm. Wellicht door de combinatie van breedte (minimaal meer), de grovere noppen, wat meer ervaring, kom ik toch bijna overal boven, terwijl ik me momenteel vaak/voornamelijk begeef op de MTB routes van zuid limburg en de gravelrides daarom heen.
Ik heb een hekel aan lek rijden, dus in de 38mm variant had ik altijd lekstrips tussen biba en buba en dat ga ik nu waarschijnlijk weer doen. Gisteren zag mijn fietsmaat hoe snel een doorntje de pret kan bederven.
Opzich ben ik dus goed tevreden met beide banden 38mm g-one in droge omstandigheden (mtb tracks) en de 40mm G one bite in huidige omstandigheden, waar ik wel moet bekennen dat het glibberen en glijden over de paden is, maar dat vind ik wel erg leuk! Techniek is trouwens 0,niks... haha...

Als iemand iets vergelijkbaars heeft (in max 42mm), maar dan (nog) slijtvaster, houdt ik me aanbevolen. Wellicht vraag ik voor iets onbestaands, maar ik heb zo'n idee dat het snel slijt, kan ik nog niet echt staven met feiten

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 apr 2020 14:06

Zojuist WTB Byway 44 mm gemonteerd op mijn Space Chicken. Past officieel niet, maar in de praktijk wel, makkelijk zelfs.

Voorwiel heeft helaas een 'pin hole' waar lucht uit ontsnapt, schijnbaar is dit een bekend probleem bij WTB banden. Heb de verkoper om een nieuw exemplaar gevraagd, ik denk dat sealant het wel dicht...
Maar ik kan het mis hebben Afbeelding

DonVino84
Forum-lid

DonVino84 31 mei 2020 22:40

Ik heb nu de G-One Bites op mijn Grail AL zitten, fijne band in het bos maar merk nu het wat droger is ik iets zoek dat wat voor in de zomer sneller is op gravel / hard zand... rij rond Hilversum en Lage Vuursche.

Zit te denken aan of de Panaracer Gravelkings wegens veel goede reviews, of de Hutchinson Overide TLR gravel 38mm.

Iemand ervaring met die Hutchinson band?

Plaats reactie